Piston.my

Berita Terkini

Keputusan Elon Musk untuk menangguhkan pemperbaharuan Model Y Tesla sehingga tahun berikutnya merupakan berita yang mengejutkan. Dengan Model Y menjadi kenderaan terlaris Tesla, jangkaan untuk versi yang dikemas kini telah menarik minat ramai.

Musk menegaskan bahawa walaupun tidak akan ada pembaruan besar pada Model Y tahun ini, Tesla masih komited untuk penambahbaikan berterusan pada produk-produknya. Ini menunjukkan fokus syarikat ke arah menyempurnakan kualiti dan prestasi kenderaan sedia ada.

(more…)

Subsidi diesel baru-baru ini telah menimbulkan ramai pendapat berbeza mengenai kesannya terhadap ekonomi Malaysia. Pakar ekonomi seperti Prof Emeritus Dr. Barjoyai Bardai dan Dr. Mohd Afzanizam Abdul Rashid memberikan pandangan yang berbeza mengenai kesan pelarasan subsidi ini.

Menurut Dr. Barjoyai, seperti yang dilaporkan oleh NST, peningkatan ketara dalam penggunaan diesel Malaysia boleh memberi kesan yang ketara terhadap Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara. Namun, beliau menegaskan bahawa walaupun harga diesel telah diselaraskan, harga tersebut masih kompetitif berbanding dengan negara jiran seperti Thailand, Indonesia, dan Singapura. Dr. Barjoyai juga memberi penghargaan kepada inisiatif bantuan Budi Madani kerajaan yang bertujuan untuk meringankan beban individu, terutamanya pengguna kenderaan diesel swasta.

(more…)

McLaren, pembuat kereta super Britain yang terkenal, sedang berusaha untuk meningkatkan prestasi kewangannya selepas mendedahkan kerugian besar. Masalah kewangan ini, yang disebabkan oleh jualan yang perlahan dan penurunan hasil, mendorong syarikat itu untuk mengubah strateginya.

Perubahan Strategi: Fokus pada Pasaran SUV

McLaren kini beralih fokus kepada pasaran SUV yang dianggap lebih menguntungkan. Michael Leiters, Ketua Pegawai Eksekutif baru McLaren, menyebut model akan datang sebagai “kenderaan prestasi dikongsi” (SPV), dengan memberi tumpuan kepada menyampaikan prestasi tinggi kepada lebih ramai orang.

Perubahan dalam Pendekatan

Pendekatan ini menandakan perubahan dari pendekatan sebelumnya yang menolak keras untuk memasuki pasaran SUV. Bekas CEO, Mike Flewitt, berpegang teguh bahawa SUV tidak sesuai dengan imej jenama McLaren dan memerlukan pelaburan yang terlalu banyak untuk menjadi menguntungkan.

(more…)

Salah satu kereta paling misteri dalam sejarah Porsche ialah 930 TAG Turbo. Lama diselubungi misteri, kewujudan 911 berenjin Formula 1 selama beberapa dekad, dianggap sebagai khabar angin semata-mata. Walau bagaimanapun, legenda itu adalah nyata, dan kini, ia membuat kemunculan semula yang hebat dengan prestasi yang lebih hebat daripada sebelumnya.

Porsche 930 TAG Turbo asal berasal pada tahun 1980-an hasil kerjasama pasukan Formula 1 McLaren dengan Porsche. McLaren, yang ingin bersaing dengan enjin turbo kuat Renault, bekerjasama dengan Porsche untuk membangunkan V6 turbo berkembar 1.5 liter yang unik, berbeza daripada reka bentuk enjin biasa Porsche. Enjin yang dibiayai dan berjenama TAG ini memerlukan platform ujian, yang menjadi 911 Turbo, sekali gus mencipta 930 TAG Turbo.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, rakan kongsi McLaren, Lanzante, yang terkenal dengan kemenangan Le Mans mereka dengan F1 GTR, memperoleh baki enjin TAG Turbo. Mereka memutuskan untuk mengembangkan legasi 930 TAG Turbo kepada pengeluaran terhad. Versi terbaharu ini, yang dijenamakan semula sebagai Kejohanan TAG, bersedia untuk debut pada Festival Kelajuan Goodwood tahun ini.

Cosworth, dengan kerjasama Lanzante, telah mengolah semula enjin F1 yang digunakan Grand Prix untuk meningkatkan kebolehmanduan di jalan raya. Enjin tersebut kini menampilkan bahagian dalaman baharu, sistem penyejukan yang dipertingkatkan dan pengecas turbo titanium moden. Hasilnya ialah peningkatan kuasa yang ketara daripada 503hp kepada 625hp, dengan enjin mampu berputar sehingga 10,250 rpm. Penjana kuasa ini dipasangkan dengan transmisi manual enam kelajuan yang diubah suai daripada Porsche 993 yang menampilkan nisbah gear yang unik dan membolehkan kereta itu melebihi kelajuan tertinggi 321km/j.

Kejuaraan TAG menawarkan penggunaan gentian karbon secara meluas dalam pembinaannya, menghasilkan bahagian dalam yang dilucutkan yang merangkumi sangkar gulung dan tempat duduk baldi Recaro. Pengubahsuaian ini telah mengurangkan berat kering kereta sebanyak lebih 400kg, menurunkannya kepada 920kg sahaja sambil meningkatkan prestasinya dengan ketara.

Dari segi estetika, TAG Championship memberi penghormatan kepada warisan perlumbaannya dengan isyarat penggayaan yang diilhamkan oleh McLaren MP4/2. Ia menampilkan tayar dan stereng yang bergema dengan reka bentuk kereta Formula 1 yang ikonik, dan liverynya dimodelkan mengikut topi keledar Alain Prost, yang memenangi kejuaraan pemandu pada tahun 1985.

Hanya tiga daripada kereta luar biasa ini akan dihasilkan, masing-masing meraikan satu daripada tiga kemenangan TAG Championship. Memandangkan eksklusiviti dan warisan mereka ia tidak menghairankan bahawa mesin hebat ini mungkin sudah dijual.

Volkswagen telah mengumumkan perubahan ketara dalam strategi elektrifikasinya, mengalihkan sebahagian daripada dana EVnya untuk pembangunan enjin petrol. Ketua Pegawai Kewangan Volkswagen, Arno Antlitz, mendedahkan bahawa syarikat itu akan memperuntukkan kira-kira $65 bilion untuk memastikan enjin pembakaran dalaman (ICE) kekal berdaya saing dalam pasaran.

Pelarasan Strategi

Walaupun Volkswagen mengakui masa depan terletak pada kenderaan elektrik (EV), Antlitz menekankan bahawa enjin ICE masih memainkan peranan penting. Perubahan ini menandakan peralihan daripada komitmen awal Volkswagen untuk menjual EV secara eksklusif di Eropah menjelang 2033. Pada awalnya, syarikat menjangkakan EV akan merangkumi 80% daripada jualan global menjelang akhir dekad ini.

Impak pada Pasaran Amerika Syarikat

Implikasi peralihan strategik ini untuk barisan model Volkswagen di Amerika Syarikat masih tidak pasti. Walau bagaimanapun, pasaran A.S. dijangka menyaksikan peningkatan dalam model hibrid bersama kenderaan enjin petrol sedia ada seperti GTI. Penerimaan pasaran yang sederhana terhadap model EV seperti ID.4 di A.S. mungkin mempengaruhi pengagihan semula sumber ke arah teknologi ICE.

(more…)

GWM Malaysia memperkenalkan varian Performance GWM ORA 07 yang dinanti-nantikan, menandakan kemajuan ketara dalam misi syarikat untuk menyediakan penyelesaian pengangkutan yang mementingkan alam sekitar. Varian baharu ini menggabungkan reka bentuk yang anggun dan bergaya dengan prestasi luar biasa, menetapkan penanda aras baharu untuk coupe elektrik.

Prestasi dan Reka Bentuk

Varian GWM ORA 07 Performance menjanjikan pengalaman pemanduan yang tiada tandingan dengan pecutan yang mengagumkan, mencapai 0 hingga 100km/j dalam masa 4.3 saat sahaja. Reka bentuk canggih dan ciri-ciri canggih kereta itu direka untuk melebihi jangkaan pelanggan, menawarkan kedua-dua kemewahan dan kecerdasan dalam satu pakej.

Ketibaan dan Ketersediaan

GWM Malaysia memaklumkan kepada pelanggan yang dihargai bahawa kumpulan pertama varian GWM ORA 07 Performance dijangka tiba pada penghujung Jun 2024. Ketibaan tepat pada masanya ini memastikan pelanggan tidak lama lagi dapat menikmati reka bentuk yang mewah dan elegan, bersama-sama dengan kereta ciri pintar canggih.

Komitmen terhadap Kelestarian

Pengenalan varian GWM ORA 07 Performance menggariskan komitmen GWM Malaysia terhadap kemampanan dan masa depan pengangkutan mesra alam. Model ini mewakili satu langkah penting ke hadapan dalam menyediakan kenderaan elektrik berprestasi tinggi kepada pasaran Malaysia.

Archive

Follow us on Facebook

Follow us on YouTube