Piston.my

Berita Terkini

Hyundai melangkah ke perlumbaan profesional elektrik dengan pelancaran kereta Ioniq 5 N eN1 Cup, versi berprestasi tinggi bagi SUV elektrik Ioniq 5 yang disesuaikan untuk perlumbaan kompetitif.

Kereta Ioniq 5 N eN1 Cup telah melalui pengubahsuaian yang ketara untuk memenuhi piawaian perlumbaan profesional. Ia memaparkan bahagian hadapan yang direka bentuk semula dengan bumper yang lebih besar dan ‘dive planes’, bersama-sama dengan over-fender baharu untuk aerodinamik yang dipertingkatkan. Spoiler belakang yang besar menambah rupa perlumbaan dan daya turun yang meningkat.

Untuk mengurangkan berat, Hyundai membuat pelbagai pelarasan, seperti menukar komponen berat dengan alternatif yang lebih ringan. Ini termasuk menukar kepada roda 18 inci yang ringan dan tingkap polikarbonat. Perubahan ini mengurangkan berat kereta daripada 2222kg kepada 1973kg.

Di bahagian dalam, bahagian dalam dilucutkan kepada keperluan asas, hanya menampilkan satu tempat duduk bucket untuk pemandu, bersama-sama dengan ciri keselamatan seperti roll-cage yang mematuhi FIA dan alat pemadam api.

Walaupun pengurangan berat, rangkaian kuasa kekal tidak berubah, memberikan 641hp daripada motor dwi yang dikuasakan oleh bateri standard 84.0 kWj. Kereta ini mengekalkan keupayaan pengecasan pantas, membolehkan pengecasan pantas daripada 10-80 peratus dalam masa 18 minit sahaja.

Kereta Piala eN1 dilengkapi dengan adjustable suspension, peredam dua hala dan penutup voltan tinggi untuk prestasi dan keselamatan yang dipertingkatkan. Ia juga memperkenalkan e-Shift daripada Ioniq 5 N untuk mempertingkatkan pengalaman pemanduan dengan gangguan tork simulasi semasa penukaran gear.

Kereta eN1 Cup akan mula diperkenalkan di litar Inje Speedium di Korea Selatan pada 27 April, mengambil bahagian dalam siri eN1. Siri perlumbaan baharu ini menawarkan peraturan terbuka, membolehkan pasukan memilih tayar mereka, dan menampilkan gabungan perlumbaan one-on-one knockout dan perlumbaan sprint tradisional untuk gaya pertandingan yang pelbagai.

Mattel, Inc. telah memperkenalkan kenderaan die-cast Hot Wheels Flippin Fast, tambahan baharu yang direka untuk menggalakkan pengalaman permainan open-ended menjelang Bulan Penerimaan Autisme pada bulan April. Kereta Flippin Fast ialah salah satu daripada kenderaan Hot Wheels yang paling serba boleh, membolehkan kanak-kanak menikmati pelbagai pergerakan seperti mainan gelisah, termasuk menggolekkannya ke hadapan, ke belakang dan terbalikkannya.

Dengan kerjasama Autistic Self Advocacy Network (ASAN), Hot Wheels memastikan bahawa reka bentuk dan ciri-ciri Flippin Fast die-cast memenuhi keperluan semua peminat Hot Wheels, termasuk mereka yang mungkin mendapat manfaat daripada open-ended, menenangkan dan pengalaman bermain deria.

Walaupun sesuai untuk kanak-kanak berumur tiga tahun ke atas, kenderaan die-cast Flippin Fast mempunyai meterai ASAN pada pembungkusan, menunjukkan bahawa ia memenuhi keperluan permainan unik komuniti spektrum autisme.

Mattel mempunyai perkongsian lama dengan ASAN untuk bekerjasama untuk mengesahkan dan memaklumkan pembangunan pelbagai produk dan watak mainan merentas jenamanya. Perkongsian ini bertujuan untuk mencipta produk yang lebih inklusif dan mudah diakses yang melibatkan pengguna dengan lebih sengaja.

Hot Wheels Flippin Fast kini boleh didapati di peruncit di seluruh negara dengan harga $1.25 (RM5.90), memberikan semua kanak-kanak pengalaman bermain yang menyeronokkan dan menarik.

UMW Toyota Motor (UMWT) telah mula menerima tempahan untuk Van Toyota HiAce Super Long Wheelbase (SLWB) serba baharu, tambahan yang dinanti-nantikan kepada barisan HiAce yang menetapkan piawaian baharu dalam keluasan dan prestasi untuk kenderaan utiliti. HiAce baharu menawarkan kecekapan, keselamatan dan pengalaman pemanduan yang lancar.

Toyota HiAce SLWB baharu menonjol dengan saiznya yang mengagumkan, berukuran 5,915mm panjang, 1,950mm lebar dan 2,280mm tinggi. Jarak roda yang memanjang 3,860mm memberikan ruang dalaman yang luas, meningkatkan keselesaan penumpang dan kargo untuk perjalanan jauh. Peningkatan dalam dimensi menawarkan lebih banyak ruang dalaman dan meningkatkan kestabilan dan dinamik pemanduan, memastikan keselesaan dan kecekapan untuk setiap perjalanan.

Kuasa HiAce ialah enjin turbo-diesel 2.8 liter 1GD-FTV yang menghasilkan 177PS pada 3,400 rpm dan tork 450Nm antara 1,600 hingga 2,400 rpm. Dipasangkan dengan transmisi Automatik 6-kelajuan dengan Sequential Shift, enjin ini memastikan pecutan lancar dan pengendalian yang unggul.

Ciri-ciri ketara termasuk Lampu Sliding Doorstep dan Perakam Video Digital Hadapan (DVR) terbina dalam untuk keselamatan dan kemudahan. Penambahan ini meningkatkan keterlihatan semasa masuk dan keluar dan menyediakan ciri keselamatan tambahan untuk ketenangan fikiran. Selain itu, Toyota HiAce SLWB dilengkapi dengan tali pinggang keledar 3 mata di semua tempat duduk, mengutamakan keselamatan setiap penumpang.

Evolusi terbaharu dalam siri HiAce ini menjanjikan untuk mewujudkan penanda aras baharu untuk van tingkap 10 tempat duduk, memenuhi keperluan perniagaan dan keluarga. Pelanggan yang berminat boleh menempah Toyota HiAce SLWB untuk mengalami dimensi unggul, ciri canggih dan enjin yang mantap, menjadikannya pilihan pilihan untuk kebolehpercayaan dan serba boleh dalam operasi komersial.

Pada Februari, Toyota Motor menghadapi penurunan 7% dalam jualan global berbanding tempoh yang sama tahun lepas. Sebab utama di sebalik penurunan ini ialah penurunan ketara dalam jualan di China, pasaran kereta terbesar di dunia, di mana jualan jatuh sebanyak 36%. Faktor yang menyumbang kepada penurunan ini termasuk masa cuti Tahun Baru Lunar dan persaingan tegang dalam pasaran yang membawa kepada perang harga.

Walaupun menghadapi kesukaran di China, Toyota mengalami peningkatan sebanyak 16% dalam jualan A.S. dan kenaikan 14% dalam jualan Eropah untuk Februari. Bagaimanapun, jualan domestik di Jepun merosot sebanyak satu pertiga disebabkan pemberhentian pengeluaran di Daihatsu, unit kereta kecil Toyota, yang turut menghadapi kerosakan pada reputasinya daripada skandal ujian keselamatan yang dilaporkan hampir setahun lalu.

2022-Daihatsu-Rocky-HYBRID-3

(more…)

Citroën telah memperkenalkan Citroën Basalt Vision, konsep SUV Coupé kompak baharu yang ditetapkan untuk menyertai barisan jenama itu di India dan Amerika Selatan pada bahagian akhir tahun 2024. Model inovatif ini menggabungkan pelbagai elemen automotif untuk menawarkan pelanggan pengalaman pemanduan yang tersendiri, menggabungkan kelancaran sebuah coupe, kekasaran sebuah SUV, dan keluasan sebuah saloon 5 pintu.

Dibangunkan dengan input daripada pasukan di seluruh dunia, Visi Basalt akan menyokong pertumbuhan antarabangsa Citroën bersama model sedia ada seperti C3 dan C3 Aircross dalam pasaran utama. Model-model ini adalah sebahagian daripada strategi yang bertujuan untuk memperkenalkan kenderaan dengan karakter yang kuat dan keselesaan onboard yang unik.

Konsep Basalt Vision mengambil pendekatan berani kepada segmen SUV Coupé yang kompak, menggabungkanunsur daripada gaya automotif yang berbeza. Ciri-ciri SUVnya menyampaikan kemodenan, keteguhan dan keyakinan, dengan ciri seperti pelepasan tanah yang tinggi dan gerbang roda pelindung. Reka bentuk belakang seperti coupé menambah kecairan dan dinamik, manakala siluet keseluruhan menunjukkan kecekapan aerodinamik.

Dinamakan sempena batu gunung berapi yang berdaya tahan, Basalt menjanjikan ketahanan dan kebolehpercayaan, menawarkan rasa keselamatan dan keselamatan kepada pemandu. Dengan ruang yang luas dan ciri perlindungan, Basalt memastikan pengalaman pemanduan yang selesa dan selamat, walaupun dalam keadaan yang mencabar.

Sebagai model ketiga dalam program C-Cubed Citroën, di samping C3 dan C3 Aircross, Basalt Vision memenuhi keperluan pelanggan di India dan Amerika Selatan. Berdasarkan platform Kereta Pintar, model ini bertujuan untuk menyampaikan reka bentuk unik dan kemudahan penggunaan yang disesuaikan dengan pasaran ini, meningkatkan pengalaman pemilikan.

Ditetapkan untuk dilancarkan pada penghujung tahun 2024, Citroën Basalt Vision mempratonton SUV Coupé yang padat, berkuasa dan berotot menjanjikan keselesaan atas kapal yang tiada tandingan, menarik minat profesional muda dan keluarga.

Cadangan projek lebuh raya Petaling Jaya Dispersal Link (PJD Link) di Selangor telah mencetuskan debat dalam kalangan penduduk, ADUN dan kerajaan Selangor.

Dr Afif Bahardin, ADUN Taman Medan dari Perikatan Nasional, menyokong projek itu, memetik persetujuan beberapa persatuan penduduk. Bagaimanapun, kebimbangan telah dibangkitkan oleh penduduk di Petaling Jaya, dengan hampir separuh daripada aduan datang dari kawasan ini.

Sebagai maklum balas, Exco Selangor Izham Hashim berkata penduduk di Puchong kelihatan lebih terbuka kepada projek itu, mendorong kerajaan negeri mempertimbangkan untuk melaraskan jajaran lebuh raya. Menteri Besar Selangor Amirudin Shari menggesa pemaju projek itu merundingkan semula jajaran dengan kerajaan persekutuan berikutan sokongan bercampur daripada penduduk.

(more…)

Archive

Follow us on Facebook

Follow us on YouTube