Piston.my

Berita Terkini

Proton telah memperkenalkan inisiatif Proton Operational Excellence (POE) untuk meningkatkan kepuasan pelanggan dan kecekapan operasi di pusat-pusat servisnya. Strategi komprehensif ini bertujuan untuk meningkatkan prestasi pusat-pusat servis Proton di seluruh negara, bermula dengan 13 pusat ujian perintis dan secara beransur-ansur berkembang ke semua fasiliti 3S dan 4S.

Aspek Kunci Inisiatif POE:

  1. Proses Servis Berkualiti Tinggi: Inisiatif ini memastikan bahawa proses servis sejajar dengan keperluan pelanggan, dari penjadualan temujanji hingga penyelesaian perkhidmatan.
  2. Kecekapan Juruteknik: Menumpukan kepada pembangunan juruteknik melalui program latihan komprehensif, menjaga mereka terkini dengan teknologi automotif terkini untuk penyelesaian isu yang cekap.
  3. Integrasi Dealer Management System (DMS): Menekankan integrasi Dealer Management System (DMS) masa depan untuk meningkatkan kecekapan operasi dan meningkatkan pengalaman pelanggan secara keseluruhan.
  4. Membina Kepercayaan dan Keyakinan: Proton menekankan pembinaan dan pemantapan kepercayaan terhadap jenama dan perkhidmatannya. Ini melibatkan memberdayakan rangkaian pengedar, saluran komunikasi terbuka, usaha kerjasama, sesi latihan, dan perkongsian amalan terbaik.
  5. Skim Ganjaran & Pengiktirafan: Proton memperkenalkan skim ganjaran dan pengiktirafan untuk mengakui pengedar yang memberikan perkhidmatan pelanggan yang cemerlang, merayakan pencapaian dan kejadian di mana pengedar melebihi jangkaan.
  6. Pengalaman Pelanggan yang Ditingkatkan: Memperkenalkan pilihan perkhidmatan pantas, kawasan menunggu yang selesa, dan kafe berkualiti untuk menangani pelbagai pilihan pelanggan, memastikan pengalaman yang cekap dan menyeronokkan.

(more…)

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) di Malaysia telah menolak dakwaan yang beredar di media sosial bahawa subsidi diesel untuk kenderaan akan dihentikan bermula 1 Januari 2024.

Menurut Bernama, dalam kenyataan yang dikeluarkan pada 12 Disember, kementerian menekankan bahawa dakwaan tersebut adalah palsu dan menjelaskan bahawa projek perintis yang sedang berlangsung khusus menilai keberkesanan fleet card dan sistem MySubsidi Diesel.

Projek ini melibatkan enam syarikat dengan kuota skid tank yang akan tamat pada 14 Januari, dan ia tidak memberi kesan kepada kenderaan diesel individu.

Kementerian menegaskan kepentingan menguji sistem-sistem tersebut untuk memastikan kecekapan mereka dan keserasian dengan objektif terancang penyusunan semula subsidi diesel.

Kementerian menggesa pihak-pihak agar tidak menyebarkan kenyataan yang tidak jelas atau keliru dan memberi jaminan bahawa kenyataan rasmi mengenai penyusunan semula subsidi diesel akan dikeluarkan secara bersama oleh kementerian dan Kementerian Kewangan selepas selesai sesi-sesi pertemuan dan ujian sistem fleet card dan MySubsidi Diesel.

LEVC, sebuah syarikat yang dimiliki oleh Geely yang terkenal dengan teksi London TX, akan mendedahkan model baru di China yang dipanggil LEVC L380. Ini adalah minivan sepenuhnya elektrik yang mengambil inspirasi daripada Airbus A380, dengan menumpukan kepada ruang dan keselesaan. Reka bentuk luaran mempunyai beberapa garisan yang mengingatkan orang kepada A380, dan ia mempunyai reka bentuk yang unik.

LEVC L380 mempunyai bahagian hadapan dengan lampu LED yang panjang, lampu depan di bumper, saluran udara yang ramping, dan cermin depan yang besar. Bahagian sisi mempunyai pemegang pintu yang sleek dan tingkap yang besar, menjadikannya reka bentuk yang ringkas. Bahagian belakang mempunyai lampu belakang yang mewah dengan reka bentuk LED yang futuristik.

Di dalamnya, ia datang dalam 6 atau 8 tempat duduk, dan ia fleksibel. Gambar-gambar menunjukkan tempat duduk yang boleh dilipat di belakang dan baris ketiga yang boleh dipindahkan untuk memberikan lebih banyak ruang kaki atau lebih banyak ruang simpanan.

(more…)

Satu pasukan dari tokoh-tokoh dan juara-juara perlumbaan kereta lumba Malaysia akan bersaing dalam Asia Cross Country Rally (AXCR), satu perlumbaan Rentas Negara yang disenaraikan oleh FIA yang bermula pada tahun 1996. Malaysia menjadi tuan rumah untuk perlumbaan motorsport ini selama enam tahun dari 1996 hingga 2003, memaparkan yang terbaik di Malaysia dalam satu acara yang diiktiraf secara global yang merentasi sempadan, budaya, dan masyarakat.

Kini, dua puluh tahun kemudian, Malaysia bangga dapat menjadi tuan rumah bersama Thailand untuk perlumbaan Rentas Negara yang prestij ini. Acara di sini akan mempamerkan keindahan alam semula jadi, bandar, kampung, masyarakat, dan budaya yang pelbagai di “Malaysia: Truly Asia”. AXCR kini menjadi fenomena Asia (acara rentas negara tertua dan terbesar di Asia) yang melibatkan pasukan lumba automotif pengeluar, syarikat swasta besar, dan peminat lasak 4X4 yang ekstrem.

(more…)

Mercedes-AMG telah memperkenalkan SL63 S E Performance, perwakilan daripada rangkaian SL yang memberikan prestasi yang luar biasa. Roadster ini menggabungkan enjin V8 twin-turbo 4.0 liter dengan Unit Elektrik AMG untuk menghasilkan kuasa sebanyak 816hp dan sejumlah 1,420Nm tork. Kenderaan elektrik plug-in ini boleh pecut dari 0 hingga 100km/j dalam masa 2.9 saat, dengan kelajuan tertinggi mencapai 317km/j.

Pek bateri 400-volt, 6.1-kilowatt-jam, yang dihasilkan dengan teliti oleh AMG, memberikan daya untuk SL63 S E Performance. Bateri ini tidak hanya menyumbang kepada prestasi yang mengagumkan, tetapi juga memberikan jangkaan 13km dalam mod pemanduan elektrik sepenuhnya. Enjin V8 berdiri sendiri dengan 612hp, sementara motor elektrik menambah 204hp tambahan.

Aerodinamik aktif, yang direka khas untuk kuasa eletrik, termasuk elemen yang boleh dikeluarkan di bahagian bawah badan dan spoiler belakang yang boleh dikeluarkan dengan lima kedudukan sudut baru. Peningkatan aerodinamik ini tidak hanya mengoptimumkan prestasi, tetapi juga meningkatkan kestabilan dan kecekapan.

Dilengkapi dengan sistem brek seramik komposit yang menampilkan caliper gangsa dan menggunakan rim aloi ringan AMG 20 inci bergaya multi-spoke, SL63 S E Performance mempunyai ciri-ciri istimewa seperti flap port cas di bumber belakang, badge fender E Performance, dan paip ekzos berganda unik.

Di dalamnya, roadster ini menawarkan tempat duduk sport AMG, dengan bucket prestasi yang optional dan kulit Nappa satu atau dua warna. Sistem hiburan MBUX disesuaikan dengan display dan fungsi AMG serta hibrid.

Ciri-ciri standard termasuk stereng rear-axle yang aktif, penggerak all-wheel-drive AMG Performance 4Matic+, dan suspensi AMG Active Ride Control dengan penstabilan separa aktif. Sistem pengereman regeneratif menawarkan empat tahap pengepungan semula, dengan pilihan pemanduan satu pedal.

Untuk penyesuaian, program Mercedes Manufaktur boleh didapati, menawarkan pelbagai pilihan gaya luaran dan dalaman, termasuk kulit Nappa yang unik dengan corak berlian.

Porsche telah memberi perlihatan dalaman model Macan elektrik sepenuhnya yang akan datang. Ini memberikan peminat gambaran ke dalam kabin yang penuh dengan teknologi. SUV elektrik ini dijangka menampilkan persekitaran yang penuh dengan teknologi dengan sehingga tiga skrin.

Pemandu mendapat skrin digital melengkung 12.6 inci untuk menyediakan maklumat penting dan skrin infotainment berukuran 10.9 inci beroperasi dalam HD penuh. Tambahan pula, penumpang mempunyai pilihan skrin 10.9 inci untuk mengawal pelbagai sistem kenderaan, dari navigasi hingga penstriman video, memastikan pengalaman yang interaktif sambil mengurangkan gangguan kepada pemandu.

Apa yang menonjol ialah heads-up-display, yang menggabungkan realiti dengan teknologi untuk menunjukkan anak panah pusingan dan jarak terus ke windshield. Ciri ini adalah luas, merentasi lebih dari 30 kaki ke depan, menjadikannya salah satu yang terbesar yang boleh didapatkan dalam kereta.

Dalam aspek kepakaran teknologi ini adalah sistem infotainment berasaskan Android yang boleh dikemas kini dengan mudah melalui Pusat Aplikasi Porsche. Sistem ini membuka dunia kemungkinan dengan akses kepada program popular seperti Spotify, YouTube, dan WebEx. Selain itu, ia termasuk permainan dan menawarkan kemas kini peta bulanan untuk mengekalkan sistem navigasi. Bagi pengguna yang lebih suka Android Auto atau Apple CarPlay, Macan menyediakan integrasi yang lancar dengan platform yang banyak digunakan ini.

Macan elektrik bukanlah lemah dalam bahagian prestasi. Dengan setup dual-motor yang menghasilkan 600hp, ia menjanjikan pengalaman pemanduan yang mendebarkan. Kuasa ini dilengkapi dengan bateri lithium-ion yang besar, dianggarkan kira-kira 100 kWh. Ciri-ciri lain termasuk rear-wheel steering, menyumbang kepada pergerakan yang dipertingkatkan pada kelajuan yang lebih rendah dan kestabilan semasa kelajuan tinggi.

Archive

Follow us on Facebook

Follow us on YouTube