Piston.my

Berita Terkini

Honda telah memperkenalkan Siri Ye, barisan kenderaan elektrik (EV) baharu yang direka untuk pasaran China. Pelancaran ini termasuk dua model baharu, Ye P7 dan Ye S7, serta model konsep yang dipanggil Ye GT Concept.

Siri Ye adalah sebahagian daripada rancangan Honda untuk mengembangkan penawaran kenderaan elektriknya di China. Mereka menyasarkan untuk memperkenalkan sejumlah enam model elektrik baharu menjelang 2027 bagi memenuhi permintaan yang semakin meningkat bagi kereta elektrik di rantau ini.

Ye P7

Dinamakan sempena watak Cina untuk “bersinar dengan cemerlang,” Ye Series mencerminkan komitmen Honda untuk membenarkan pemandu menyatakan minat mereka untuk memandu dan keperibadian. Model-model ini akan menampilkan lambang “H mark” baharu yang direka khusus untuk EV generasi seterusnya Honda.

Model Ye Series dibina di atas platform EV khusus yang dibangunkan di China, menggabungkan kepakaran Honda dalam teknologi elektrik dan prinsip reka bentuk berpusatkan manusia. Mereka menjanjikan prestasi pemanduan yang lebih baik, keselesaan dan kecerdasan, termasuk pembantu berkuasa AI.

Ye P7 dan Ye S7 adalah model pertama dalam siri ini, masing-masing menawarkan pilihan untuk pacuan roda belakang dan pacuan empat roda. Kedua-dua versi menumpukan pada menyediakan pengalaman pemanduan yang menyeronokkan bersama-sama dengan ruang dalaman yang luas dan pintar.

Ye S7

Konsep Ye GT mempamerkan visi Honda untuk EV grand tourer, menampilkan reka bentuk dinamik dan pengalaman pemanduan yang mengasyikkan. Ia termasuk ciri-ciri inovatif seperti paparan fokus jauh untuk penumpang hadapan, mewujudkan persekitaran yang unik di dalam kenderaan.

Ye GT Concept

Strategi EV Honda di China sejajar dengan matlamat globalnya untuk mencapai neutraliti karbon menjelang 2050. Dengan memperkenalkan 10 model EV jenama Honda di China menjelang 2027 dan menyasarkan EV menguasai 100% daripada jualan keretanya di China menjelang 2035, Honda mengambil langkah penting ke arah masa depan yang mampan.

Audi e-tron GT mendapat kemas kini, sama seperti yang diperoleh Porsche Taycan baru-baru ini kerana mereka berkongsi platform yang sama. Walaupun perubahan pada bahagian luar kelihatan kecil – mereka juga menunjukkan prototaip tanpa penyamaran – peningkatan besar dijangka di bawah badannya.

Prototaip Audi e-tron GT menunjukkan beberapa perubahan kecil di luar, seperti vent hadapan yang berbeza, penutup gril diubah sedikit, diffuser belakang baharu dan tayar khas yang menjadikan kereta itu lebih aerodinamik. Tetapi perkara yang paling menarik mungkin ada di dalam.

Seperti Porsche Taycan yang mendapat peningkatan baru-baru ini, kami menjangkakan e-tron GT mempunyai motor elektrik yang lebih kuat dan pengecasan lebih pantas, mungkin sehingga 320 kWj berbanding 270 kWj semasa. Sesetengah versi mungkin mempunyai bateri 105 kWj yang lebih besar untuk julat yang lebih banyak.

Mungkin terdapat model RS Performance baharu, dengan lebih kuasa daripada RS e-tron GT lama tetapi tidak sebanyak Porsche Taycan Turbo S.

Selain itu, mereka mungkin menambah sistem suspension baharu yang menggunakan bahagian hidraulik, seperti Porsche Active Ride. Ini sepatutnya menjadikan kereta lebih selesa dan lebih baik untuk dipandu, dengan lebih banyak pilihan untuk melaraskan perasaannya.

Audi tidak menyatakan dengan tepat bila e-tron GT baharu akan dilancarkan, tetapi kami menjangkakan ia akan berlaku dalam beberapa minggu atau bulan akan datang. Ia akan membawa prestasi yang lebih baik, lebih berteknologi dan perjalanan yang lebih lancar ke pasaran kereta elektrik.

Continental Tyres memperkenalkan tayar MaxContact MC7, tayar bergaya dan berprestasi tinggi, yang direka bentuk untuk landskap bandar serta disesuaikan untuk memenuhi keperluan para pemandu Asia Pasifik (APAC). Produk baharu ini menghasilkan prestasi pemanduan memberangsangkan yang meningkatkan pemanduan harian ke tahap yang lebih unggul dengan kawalan maksimum melalui pengemudian yang tepat dan pengendalian yang dinamik. 

MaxContact MC7 baharu ini menyediakan pengendalian yang lebih terperinci dan kestabilan yang luar biasa untuk para pemandu ketika mengambil selekoh yang lebih tajam dan memandu di pusingan sudut pada kelajuan yang lebih tinggi, disebabkan oleh pengoptimuman pengagihan tekanan dalam tayar. 

Kelebihan ini dicapai oleh MC7 dengan memaksimumkan kawasan sentuhan dengan jalan untuk mencipta jejak yang lebih luas dengan Cornering Macroblocks, sekali gus mengagihkan semula daya untuk pemanduan yang lebih terkawal dan stabil.  Kompaun ReFlex MaxContact MC7 juga menghasilkan rintangan yang lebih tinggi terhadap ubah bentuk tayar (tyre deformation) serta membawa kepada tindak balas dan ketepatan pengemudian yang lebih baik.

Direka bentuk untuk memastikan keselamatan walaupun semasa musim hujan yang kerap di APAC, termasuk Malaysia, MaxContact MC7 baharu menghasilkan cengkaman yang dipertingkatkan serta jarak membrek yang lebih pendek untuk memastikan pemanduan yang stabil dan selamat. 3D Laser-cut Sipes meningkatkan cengkaman dan brek dalam keadaan basah dan hujan, mengurangkan risiko penyatahan air (aquaplaning) dengan menolak keluar air melalui alur tayar dengan cepat. Teknologi silika dalam sebatian ReFlex meningkatkan pemindahan tenaga kinetik kepada haba apabila membrek, sekali gus membawa kepada jarak membrek yang lebih pendek di jalan kering dan juga basah.

Two-in-1 Noise Breaker 3.0 yang telah dinaik taraf memecahkan gelombang bunyi, mencegah bunyi daripada terkumpul dan masuk ke dalam kabin kereta, menghasilkan pemanduan lebih senyap yang disukai oleh pemandu di bandar yang bergaya. Walaupun semasa memandu kereta sport, pemandu MaxContact MC7 boleh menikmati pemanduan yang lebih senyap.

Tayar MaxContact MC7 terbaharu menawarkan saiz antara 16” hingga 21” dan tersedia untuk pembelian di seluruh pasaran APAC mulai Suku Pertama tahun 2024.

Aktivis hak kanak-kanak, ibu bapa dan pegawai menggesa tindakan lebih tegas terhadap ibu bapa yang tidak memastikan anak-anak mereka memakai tali pinggang keledar di dalam kereta atau duduk di tempat duduk kereta kanak-kanak yang betul. Panggilan ini dibuat selepas video tular menunjukkan seorang lelaki memandu tanpa tali pinggang keledar manakala seorang kanak-kanak tidak berada di tempat duduk kereta.

Munurut MalaysiaKini, Dr Hartini Zainudin, seorang aktivis kanak-kanak, berkata kita perlu mendenda ibu bapa yang tidak berhati-hati untuk menggalakkan tingkah laku yang lebih baik dan memastikan semua orang mematuhi undang-undang jalan raya dan peraturan keselamatan.

Pada 2020, Menteri Pengangkutan Anthony Loke mewajibkan kanak-kanak menggunakan tempat duduk kereta kanak-kanak di dalam kereta persendirian. Walaupun ada masa untuk orang ramai mengetahuinya, aktivis kini mahu melihat peraturan dikuatkuasakan termasuk pemberian denda seperti yang termaktub dalam Akta Pengangkutan Jalan 1987.

(more…)

smart #1, model utama EV yang dijual oleh PRO-NET, telah mencapai kejayaan yang luar biasa dalam pasaran EV Malaysia. Direka oleh Mercedes-Benz dan dibina di atas Seni Bina Elektrik Lestari Geely (SEA), smart #1 telah mengukuhkan kedudukannya di kedudukan ke-3 dalam kategori SUV EV untuk harga kereta melebihi RM180k menjadi salah satu EV premium yang paling digemari di Malaysia.

Pasaran EV Malaysia telah menyaksikan pertumbuhan dalam beberapa tahun kebelakangan ini, dengan jumlah jualan EV melonjak daripada 3,079 unit pada 2022 kepada 11,624 unit pada 2023. Ini disertai dengan peningkatan ketara dalam bahagian pasaran, meningkat dari 0.43 peratus kepada 1.45 peratus. Dengan latar belakang elektrifikasi yang pesat dan peralihan pilihan pengguna, smart telah muncul sebagai peneraju utama. Jenama ini telah menawan hati dan minda pengguna Malaysia dengan komitmennya terhadap inovasi dan keutamaan pelanggan.

Sejak pelancaran, kejayaan smart #1 di Malaysia boleh dikaitkan dengan prestasi luar biasa dalam segmen SUV EV premium, dengan 100 kenderaan elektrik dijual dalam tempoh satu bulan, sekali gus mencatat rekod jualan baharu. smart #1 telah menunjukkan daya tariknya kepada pengguna yang mencari prestasi dan kecekapan dalam perjalanan bandar mereka. Ia secara konsisten berada di kedudukan antara pesaing utama dalam segmen SUV premium EV, dengan varian seperti model Brabus mendapat pujian atas prestasi luar biasa mereka.

Di sebalik pencapaian smart terdapat pelbagai gabungan faktor, termasuk DNA jenama premiumnya yang diwarisi daripada Mercedes-Benz, cadangan jualan unik seperti menawarkan akses ke lokasi pengecasan 70% dalam satu aplikasi, dan ciri ADAS yang terkenal, serta tumpuan tanpa henti untuk meningkatkan infrastruktur pengecasan di seluruh negara.

Komitmen smart Malaysia untuk memberikan pengalaman pelanggan yang tiada tandingan terus meningkatkan kejayaan smart #1. Dari aplikasi Hello smart yang inovatif hingga kepada penyelesaian pengecasan yang komprehensif dan penawaran perkhidmatan yang lancar, smart Malaysia memastikan setiap aspek perjalanan pemilikan EV dioptimumkan untuk kemudahan dan kepuasan pemilik smart. Tambahan pula, kerjasama smart Malaysia dengan pihak berkepentingan utama dan pengembangan rangkaian pengedar daripada 10 kepada 13 lokasi, termasuk penubuhan hab berpusatkan komuniti yang pertama seumpamanya di Malaysia Timur, menekankan komitmennya untuk memenuhi keperluan pengguna Malaysia yang semakin berkembang dan memacu penggunaan EV di seluruh negara.

Idea kereta memandu sendiri membuatkan orang ramai berasa teruja dan bimbang di seluruh dunia. Syarikat seperti Tesla dan Waymo telah bekerja keras untuk menjadikan kereta pandu sendiri menjadi kenyataan, tetapi masih terdapat kebimbangan tentang keselamatan, peraturan dan siapa yang bertanggungjawab jika berlaku masalah.

Di British Columbia, mereka telah memutuskan untuk berhati-hati tentang cara mereka menggunakan teknologi memandu sendiri. Mereka hanya membenarkan autonomi sehingga Tahap 2, yang bermaksud kereta boleh melakukan beberapa tugas memandu, tetapi pemandu masih perlu memberi perhatian dan bersedia untuk mengambil alih jika perlu. Peraturan ini adalah untuk memastikan pemanduan kekal selamat dan orang ramai kekal fokus di jalan raya.

Sistem Pemanduan Sendiri Penuh Tesla sesuai dalam kategori Tahap 2 ini, jadi tidak mengapa untuk digunakan di British Columbia. Tetapi jika Tesla atau syarikat lain memperkenalkan ciri pemanduan sendiri yang lebih maju, mereka mungkin melanggar peraturan wilayah dan menghadapi masalah undang-undang.

Kerajaan serius untuk melaksanakan larangan ini. Mereka telah menjadikannya rasmi dengan sesuatu yang dipanggil Perintah dalam Majlis 147/2024. Jika anda melanggar peraturan, anda boleh didenda bermula daripada RM1,277. Denda boleh mencecah RM6,940, malah anda mungkin dipenjarakan sehingga 6 bulan.

Archive

Follow us on Facebook

Follow us on YouTube