Malaysia Airlines telah mengumumkan bahawa ia akan memperkenalkan perkhidmatan pemindahan terminal yang berciri peribadi yang lagi eksklusif. Ini untuk memudahkan perjalanan para penumpangnya dengan keselesaan bertaraf premium antara Bangunan Terminal Utama dan Bangunan Satelit di KLIA Terminal 1, disuntik nafas dengan kolaborasi bersama BMW Group Malaysia menerusi rakan wakil pengedarnya, Ingress Auto Sdn. Bhd.
Mulai 1 Februari 2024, para penumpang Enrich Platinum, Business Suite, dan Business Class yang terbang bersama Malaysia Airlines akan dapat menikmati pengalaman kemewahan bertaraf tinggi dengan khidmat pemindahan menerusi jentera elektrik tulen BMW i7.
Mini telah memperkenalkan Mini Cooper SE generasi kelima yang sepenuhnya elektrik. Kereta elektrik ini, dibina atas platform Mini Cooper klasik, menggabungkan perasaan go-kart yang ikonik dengan teknologi moden untuk perjalanan yang menyeronokkan dalam semua keadaan cuaca.
Cooper SE baru direka untuk prestasi yang lebih baik, terutama pada salji dan ais. Motor elektriknya yang berkuasa 218hp menyediakan kuasa yang kuat, menjadikan kereta ini cergas dengan stereng yang langsung. Sistem brek terintegrasi memastikan keselamatan, bahkan di atas permukaan yang licin.
Untuk menangani naik turun bersalji atau lintasan menurun, Regulasi Slip Aktif mengoptimumkan daya cengkaman, memberikan sehingga 330Nm tork secara terkawal. Bateri voltan tinggi, dengan kapasiti 54.2 kWh dan jarak pergerakan sehingga 402km, diletakkan di lantai kenderaan untuk pengagihan berat yang seimbang. Reka bentuk ini, bersama dengan suspensi, menghasilkan perjalanan yang lancar dan responsif.
Terinspirasi oleh kejayaan Mini klasik di jalan berlapis salji dalam Rally Monte Carlo pada 1960-an, Mini Cooper SE dengan yakin menangani keadaan musim sejuk. Reka bentuk luar yang ringkas mengekalkan gaya ikonik Mini, meraikan sejarah 60 tahun jenama ini.
Honda Malaysia mengakatakan hari ini bahawa ia telah mencapai jualan melebihi 80,000 unit untuk tahun 2023, memastikan kedudukan nombor satu dalam Segmen Kenderaan Penumpang Bukan Nasional untuk tahun kesepuluh berturut-turut.
Dalam tahun 2023 yang mencabar, Honda Malaysia berjaya melancarkan empat model baharu, termasuk WR-V, City, Civic Type R, dan CR-V. Model paling laris adalah City, HR-V, dan City Hatchback, menyumbang 30%, 25%, dan 13% kepada jualan keseluruhan.
Walaupun menghadapi saingan sengit, Pengarah Urusan Honda Malaysia, Mr. Hironobu Yoshimura, berterima kasih kepada peniaga, Kerajaan Malaysia, dan pelanggan yang setia. Pelancaran WR-V turut menyumbang besar dengan varian RS menyumbang 60% kepada jualan keseluruhan.
Model hibrid (e:HEV) juga mengalami pertumbuhan mengagumkan, dengan jualan meningkat dari lebih 4,100 unit pada 2022 kepada lebih 7,700 unit pada 2023—pertumbuhan 87%. Model e:HEV Honda menyumbang 28% kepada jualan hibrid keseluruhan di Malaysia, memberi sumbangan besar kepada pertumbuhan xEV negara ini.
Honda Malaysia berkata dalam kenyataan media yang ia berazam untuk terus menyediakan produk berkualiti dan perkhidmatan terbaik. Menjelang 2024, Honda Malaysia yakin tentang sektor automotif dan mengalu-alukan pelanggan untuk meneroka model mereka di pengedar berlesen atau melalui laman web rasmi. Untuk maklumat lanjut, pelanggan boleh menghubungi nombor toll-free Honda Malaysia di 1-800-88-2020 atau layari www.honda.com.my.
Sebagai penghormatan kepada 50 tahun Golf yang ikonik, Volkswagen memperkenalkan versi yang dikemaskinikan dari model paling larisnya, menjanjikan pelbagai penambahbaikan untuk pelanggan. Siri Golf yang diperkemaskinikan ini mempunyai pelbagai ciri, termasuk reka bentuk hadapan yang direka semula, sistem hiburan terkini, dan sistem pemanduan yang memberi tumpuan pada kecekapan.
Ciri yang menonjol menandakan peristiwa bersejarah ini ialah logo Volkswagen yang menyala, membuat penampilan sulungnya pada Golf. Lampu hadapan LED dan lampu belakang LED IQ.Light 3D yang dihasilkan semula menyumbang kepada penampilan luar yang segar, memberikan penampilan moden dan dinamik. Dalaman juga sama hebatnya, menampilkan sistem hiburan yang intuitif dengan touchscreen (diagonal skrin sehingga 12 inci), bersama dengan penggeser sentuhan untuk kawalan suhu dan volume.
Menambah daya tarikan, pembantu suara IDA yang baharu mengambil peranan utama, menawarkan interaksi bahasa semulajadi untuk mengawal pelbagai fungsi dalam kereta, mengakses maklumat dalam talian, dan memintegrasikan chatbot inovatif ChatGPT, yang dipamerkan di CES 2024.
Siri Golf yang diperkemaskinikan memperkenalkan sistem bantuan baharu, seperti Park Assist Plus yang diperkemaskan, yang menyederhanakan manuver letak kereta dengan mengesan tempat yang sesuai dan memulakan proses letak kereta. Park Assist Pro kini membolehkan pemandu memandu kereta mereka masuk dan keluar dari tempat letak kereta menggunakan telefon pintar mereka, menambah dimensi baru kepada keselesaan.
Penambahan teknologi yang signifikan adalah sistem Area View, menyediakan pandangan menyeluruh 360 darjah dengan menggabungkan imej dari empat kamera, meningkatkan ketelitian dan kemudahan letak kereta.
Di bawah penutup enjin, Volkswagen membawa pelbagai sistem pemanduan yang dikemaskinikan kepada Golf. Pemanduan plug-in hybrid kini menawarkan kuasa yang lebih tinggi dan julat elektrik yang diperluas kira-kira 100 km. Selain itu, model-model ini dilengkapi dengan ffungsi pengecasan pantas DC, menekankan komitmen Volkswagen terhadap mobiliti yang cekap dan mampan.
Fasa pelancaran akan menyaksikan keseluruhan sembilan pilihan yang berbeza, termasuk hibrid ringan, hibrid plug-in, petrol turbo, dan diesel turbo, memenuhi pelbagai citarasa. Golf GTI, yang terkenal dengan prestasi sporty, telah mengalami penambahbaikan untuk kuasa yang lebih besar berbanding pendahulunya.
Model Golf baru dijangka akan tersedia untuk pesanan dalam beberapa minggu akan datang, membolehkan pelanggan merasai evolusi model ikonik ini. Dengan Volkswagen terus mendorong batasan inovasi, siri Golf yang diperkemaskinikan ini memberikan penghormatan kepada sejarahnya yang kaya sambil merangkul masa depan teknologi automotif.
Hyundai dan Kia telah memperkenalkan teknologi inovatif yang dikenali sebagai Active Air Skirt (AAS) untuk mengoptimakan kecekapan kenderaan elektrik (EV) mereka. Memberi tumpuan pada pengurangan rintangan aerodinamik semasa memandu dengan kelajuan tinggi, AAS bertujuan untuk meningkatkan julat pemanduan dan kestabilan kereta bertenaga bateri.
AAS beroperasi dengan menguruskan aliran udara yang masuk melalui bahagian bawah bumper. Ia menyesuaikan kekacauan sekitar tayar kereta berdasarkan tetapan yang berubah mengikut kelajuan kenderaan semasa memandu dengan kelajuan tinggi. Sistem ini kekal tersembunyi semasa operasi normal tetapi menjadi aktif pada kelajuan melebihi 80km/jam, menyesuaikan rintangan aerodinamik yang melebihi rintangan gelung. AAS kembali ke posisi tersembunyi pada kira-kira 69km/jam untuk mengelakkan operasi yang tidak perlu dalam julat kelajuan tertentu.
Berbeza dengan menyelubungi sepenuhnya bahagian depan, AAS hanya menutup bahagian depan tayar sahaja. Pendekatan yang disesuaikan ini direka untuk menjadi lebih berkesan dalam meningkatkan prestasi aerodinamik, terutamanya pada platform lantai rata platform E-GMP. Selain itu, penutupan separa menyumbang kepada peningkatan daya tekanan ke bawah, meningkatkan daya cengkaman kenderaan dan kestabilan pada kelajuan tinggi.
AAS direka untuk beroperasi pada kelajuan melebihi 199km/jam, menggunakan bahan getah pada bahagian bawah untuk kebolehan tahan lama dan perlindungan daripada objek luaran. Ujian yang dijalankan dengan Genesis GV60 menunjukkan pengurangan dalam pekali seret (Cd) sebanyak 0.008, bermaksud peningkatan sebanyak 2.8 peratus dalam pekali seret. Peningkatan ini dianggarkan memberikan peningkatan julat tambahan kira-kira 5 km.
Porsche menjana keterujaan yang tidak pernah berlaku sebelum ini kerana ia memaparkan penampilan pertama Macan EV generasi baru, yang dijadualkan pada 25 Januari. Lukisan reka bentuk terkini menyertai gambar dalaman yang telah dikeluarkan sebelum ini, memberikan gambaran menyeluruh tentang crossover elektrik yang sangat dinanti-nantikan ini.
Berbeza dengan pendahulunya yang berkuasa petrol, Macan baru duduk di atas platform EV yang diperuntukkan yang dibangunkan secara eksklusif untuk kenderaan elektrik. Porsche telah mendedahkan spesifikasi awal, menunjukkan bahawa versi tertinggi akan mempunyai lebih daripada 600hp dan tork sebanyak 1,000Nm dua motor. Tenaga akan dibekalkan oleh bateri berkuasa 100.0 kilowatt-jam yang mampu menangani cas 270 kilowatt.
Digambarkan oleh Porsche sebagai crossover berseni dengan reka bentuk yang mencolok, Macan 2025 akan menampilkan sistem stereng empat roda, kunci differential elektronik belakang, dan suspensi udara canggih yang dilengkapi dengan penyerap dua saluran. Pelancaran rasmi dijadualkan pada hari Rabu, dengan jangkaan jualan akan bermula pada penghujung tahun ini. Pada masa yang sama, Audi akan melancarkan versi tandingannya, Q6 E-Tron.
Khabar angin mengatakan bahawa Macan EV pada akhirnya akan menggantikan versi petrol di Kesatuan Eropah. Peraturan keselamatan siber yang akan datang dijangkakan akan membataskan jualan Macan semasa di negara-negara EU, memaksa Porsche untuk berpindah kepada varian elektrik.