Piston.my

Berita Terkini

Aito, usaha sama antara Huawei dan Seres di China, telah memperkenalkan SUV flagship, Aito M9. SUV enam tempat duduk ini menampilkan gaya modern, teknologi canggih, dan pilihan hiburan, memamerkan pengaruh Huawei.

M9 termasuk lampu depan LED matriks adaptif dengan projektor untuk pengalaman pawagam di dalam dan di luar kendaraan. Di dalam, papan pemuka menampung klaster instrumen digital 12.3 inci, skrin infotainment tengah 15.6 inci, dan skrin penumpang depan 16 inci, semuanya berjalan pada sistem HarmonyOS 4 milik Huawei. SUV ini juga dilengkapi dengan projektor laser dan panel 32 inci yang dapat ditarik untuk penumpang belakang.

Interior Aito M9 menawarkan konfigurasi yang unik, dengan kursi yang beroperasi secara elektrik, memberikan penyesuaian 14 arah, pemanasan, dan fungsi ventilasi. SUV ini termasuk ciri keselamatan dengan 27 sensor dan sistem Huawei ADS 2.0 terbaru.

Aito menawarkan dua pilihan powertrain untuk M9 iaitu versi elektrik penuh dengan motor elektrik ganda, 523hp, dan bateri 97.7 kWh, memberikan jarak perjalanan sejauh 630km. Versi range-extender menggabungkan enjin/generator turbo 1.5 liter dengan motor elektrik ganda dan bateri 42 kWh atau 52 kWh, menawarkan 490hp dan jarak perjalanan gabungan antara 1,362-1,402 km.

Aito M9 ditempatkan di atas SUV M5 dan M7 yang sudah ada, bersaing dengan model berukuran serupa di pasar China, termasuk Li Auto L9, Nio ES8, HiPhi X, dan lainnya. SUV ini tersedia untuk dipesan di China, dengan pengiriman diharapkan pada awal 2024, dengan harga antara 469,800 yuan (RM303,737) dan 569,800 yuan (RM368,389).

Daihatsu Motor, sebuah unit Toyota Motor, dijangka mengalami kerugian melebihi 100 bilion yen (kira-kira RM3.2 bilion) disebabkan oleh skandal ujian keselamatan yang baru-baru ini muncul. Anggaran ini termasuk kos potensi daripada penutupan kilang, pampasan kepada pembekal, dan tambahan perbelanjaan berkaitan dengan siasatan dan ujian keselamatan. Daihatsu telah menangguhkan sementara pengeluaran di Jepun, dan walaupun penghantaran di Indonesia dan Malaysia telah dilanjutkan, syarikat menghadapi cabaran dalam rundingan pampasan dengan pembekal dan menyokong pengedar yang terkesan. Jika kesan skandal ini membawa kepada kerugian penyatuan, ia akan menjadi kerugian pertama Daihatsu dalam 30 tahun.

2022-Daihatsu-Rocky-HYBRID-3

Jepun menyumbang kira-kira 60% daripada 1.42 juta kenderaan Daihatsu yang dihasilkan dalam tahun kewangan lepas, memainkan peranan penting dalam strategi Toyota untuk minikar di Jepun dan kenderaan kompak di pasaran baru berkembang. Walaupun Daihatsu menyumbang kira-kira 3% kepada keuntungan operasi keseluruhan Toyota, kesan lebih daripada 100 bilion yen boleh memberi impak kepada pendapatan Toyota. Skandal ini menambah ketidakpastian kepada tadbir urus kumpulan Toyota, dan Daihatsu mungkin menghadapi hukuman lebih lanjut, termasuk pencabulan pensijilan pengeluaran.

(more…)

Gigafactory Tesla di Shanghai dikatakan bersiap untuk menghasilkan model terbaharu Model Y pada tahun 2024, dengan pengeluaran secara besar-besaran dijangka bermula pada pertengahan tahun 2024. Unit-model baru ini akan dikeluarkan dalam fasa yang akan datang di Gigafactory Shanghai, dengan pengeluaran ditangguhkan sementara untuk peningkatan semasa tempoh Tahun Baru. Model Y 2024 dijangka menampilkan perubahan besar berbanding kemas kini pada Oktober 2023, termasuk pembaharuan yang ketara di bahagian luar dan dalaman. Tesla berhasrat untuk memperkenalkan reka bentuk roda baru yang disertai dengan pencahayaan ambien.

Langkah ini sejajar dengan strategi Tesla untuk kekal bersaing dalam pasaran kenderaan elektrik China yang berkembang pesat, di mana pesaing seperti BYD dan Xpeng merancang untuk melancarkan beberapa model baru di pelbagai segmen pada tahun 2024. November 2023 menyaksikan peningkatan sebanyak 40% dalam jualan kenderaan tenaga baharu di China, termasuk kereta elektrik tulen dan hibrid, menurut Persatuan Kereta Penumpang China. Walaupun persaingan semakin sengit, permintaan Tesla di China dan Amerika Syarikat kelihatan kukuh, dengan penyesuaian harga kecil dibuat menjelang Krismas, menunjukkan permintaan yang berterusan.

(more…)

Menurut NST, Persatuan Pengedar Minyak Malaysia (PDAM) telah memberi amaran tentang potensi kekurangan diesel, menyusul pengakuan Petronas Dagangan bahawa beberapa stesen miliknya mungkin mengalami bekalan diesel yang rendah sehingga Ahad. Permintaan meningkat, dipacu oleh harga diesel yang menarik, telah menekan stok yang ada.

Presiden PDAM, Datuk Khairul Annuar Abdul Aziz, meramalkan cabaran bekalan yang lebih meluas bagi industri petroleum, yang mungkin memberi kesan kepada lebih banyak syarikat pada awal Januari 2024.

(more…)

Ferrari Atelier memperkenalkan edisi terhad 296 GTB Assetto Fiorano, sebagai penghormatan kepada kemenangan Grand Prix Hungary Scuderia Ferrari dengan F2004 pada tahun 2004. Terhad kepada hanya lima unit, edisi istimewa ini menampilkan livery yang mencolok dengan menggabungkan warna metalik Rosso F1 dengan aksen putih Bianco King.

Reka bentuk ini termasuk nombor ikonik 1 di bonet depan, mengingatkan kepada dominasi Ferrari dalam Formula 1 pada era tersebut.

Dibina atas platform 296 GTB dengan pakej Assetto Fiorano, edisi istimewa ini mengekalkan prestasi yang hebat dari kuasa gerak elektrik. Enjin V6 twin-turbo 2.9 liter yang terletak di tengah, digabungkan dengan motor elektrik, memberikan kuasa yang mengagumkan sebanyak 819hp dan tork sebanyak 740Nm.

Ciri-ciri tambahan termasuk elemen karbon, penyerap hentak Multimatic, roda karbon pilihan dengan tayar Michelin Pilot Sport Cup 2 R, dan butiran dalaman yang istimewa seperti sandaran kepala yang dijahit menggambarkan trek Hungaroring dan bendera Hungary.

Ferrari edisi terhad ini berfungsi sebagai perayaan nostalgik terhadap pencapaian bersejarah jenama ini dalam Formula 1, menawarkan penghormatan eksklusif dan visual yang mengagumkan kepada kemenangan F2004.

Ferrari telah mengekalkan tradisi kepakaran, membatasi pengeluaran kepada hanya lima unit. Pengeluar kereta Itali ini mengesahkan bahawa kesemua lima edisi istimewa ini telah dijual kepada pelanggan di Hungary tetapi tidak mendedahkan harga.

1. Seorang jurucakap kerajaan Thailand mengumumkan bahawa pengeluar automotif Jepun akan melabur 150 bilion baht ($4.34 bilion atau RM20 billion) dalam tempoh lima tahun.

2. Ini menyokong peralihan Thailand ke pengeluaran kenderaan elektrik (EV).

3. Toyota Motor dan Honda Motor masing-masing akan melabur kira-kira 50 bilion baht, sementara Isuzu Motors akan melabur 30 bilion baht dan Mitsubishi Motors 20 bilion baht. Ini termasuk pengeluaran trak pikap elektrik.

4. Jurucakap kerajaan Thailand, Chai Wacharoke, menekankan bahawa pelaburan oleh pengeluar automotif Jepun ini selaris dengan strategi kerajaan Thailand untuk beralih dari kenderaan enjin petrol kepada EV.

5. Thailand, sebagai ekonomi kedua terbesar di Asia Tenggara, kini merupakan pengeluar dan pengeksport kereta terbesar di rantau ini.

6. Kerajaan Thailand berhasrat untuk mengubah suku pengeluaran tahunan kenderaannya ke kenderaan elektrik menjelang tahun 2030.

7. Untuk memudahkan peralihan ini, Thailand memperkenalkan insentif, termasuk potongan cukai dan subsidi, untuk menarik lebih banyak pelaburan dalam pengeluaran EV.

8. Keputusan pengeluar automotif Jepun ini berlaku pada masa yang sama dengan pengeluar kereta China, seperti BYD dan Great Wall Motor, yang telah berjanji untuk melabur sebanyak $1.44 bilion di Thailand, tertarik dengan strategi perniagaan yang menggalakkan.

9. Perdana Menteri Srettha baru-baru ini juga memperkenalkan kawasan perindustrian di Thailand kepada eksekutif daripada Tesla, menunjukkan hasrat negara ini untuk menarik pelaburan lebih lanjut dalam sektor EV yang berkembang pesat.

Archive

Follow us on Facebook

Follow us on YouTube