Robin Zeng, pengasas dan pengerusi Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL), pengeluar bateri terbesar dunia, menyatakan keterbukaan untuk membina kilang di Amerika Syarikat, bergantung pada suasana politik. Menurutnya, jika pentadbiran politik seperti Donald Trump memberikan ruang kepada pelaburan China dalam rantaian bekalan kenderaan elektrik (EV), CATL bersedia mempertimbangkan langkah tersebut.
Halangan untuk Pengeluar Bateri China
Pengeluar bateri dan EV China, termasuk CATL dan BYD, menghadapi pelbagai sekatan di AS:
- Tarif tinggi dan dasar perlindungan ekonomi.
- Kebimbangan keselamatan negara, yang menghadkan peluang kerjasama.
- Dasar pentadbiran Biden mengecualikan bateri buatan China daripada subsidi EV.
- Rang undang-undang Republikan yang mencadangkan insentif EV hanya untuk teknologi bateri bukan buatan China, walaupun teknologi itu dilesenkan kepada firma Amerika seperti Ford dan Tesla.
Zeng berharap dasar pentadbiran masa depan lebih terbuka kepada pelaburan China yang juga memberi manfaat kepada tenaga kerja AS. “Saya berharap mereka akan terbuka kepada pelaburan pada masa hadapan,” kata Zeng.