Pengeluar kenderaan elektrik (EV) China, BYD, telah meluaskan kelebihan jualannya ke atas Tesla di Singapura pada separuh pertama tahun ini, menurut data kerajaan. Perkembangan ini menonjolkan cabaran kompetitif yang dihadapi Tesla daripada pesaing China dalam pasaran EV global.
Pertumbuhan Kukuh di Singapura
Prestasi teguh BYD di Singapura, sebuah pasaran kereta yang agak kecil tetapi mewah, menggariskan cita-citanya untuk menguasai pasaran Asia Tenggara. Wilayah ini, di mana jenama kereta petrol dari Jepun dan Korea Selatan berleluasa, telah menyaksikan penembusan terhad oleh Tesla setakat ini.
Peluasan dan Strategi Serantau
BYD telah menemui kejayaan ketara di Asia Tenggara, dengan Thailand muncul sebagai pasaran luar negara terbesarnya. Syarikat itu telah mengembangkan perkongsian pengedarannya dengan konglomerat tempatan, mengukuhkan lagi kehadirannya. Baru-baru ini, BYD membuka kedai pertamanya di Vietnam, sebuah pasaran di mana Tesla belum lagi memulakan penjualan kenderaan.