Piston.my

Berita Terkini

PRO-NET, anak syarikat kepada pengeluar kereta nasional Proton, dengan bangganya mengumumkan bahawa Proton e.MAS 7 telah merangkul pencapaian baharu dengan jumlah penghantaran sebanyak 1,853 unit bagi suku pertama tahun 2025. Dengan 797 unit terjual pada bulan Mac yang lalu, pegangan pasaran YTD bagi model ini sebanyak 30%, sekaligus mengukuhkan kedudukan Proton e.MAS 7 sebagai Model EV Nombor 1 di Malaysia.

Zhang Qiang, Ketua Pegawai Eksekutif PRO-NET berkata, “Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada para pelanggan atas sokongan yang tidak terhingga, keyakinan dan kepercayaan mereka terhadap Proton e.MAS 7 bahawa kami mampu menyediakan ekosistem yang membolehkan mereka menikmati pengalaman pemanduan elektrik dengan penuh kepuasan. Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada para pengedar dan rakan kongsi kami kerana berjaya dalam menyediakan ekosistem keperluan pelanggan. Pencapaian ini menjadi dorongan untuk kami terus memperbaiki diri dalam menawarkan produk berkualiti tinggi serta memberikan pengalaman pemilikan yang lebih baik kepada pelanggan kami.”

Direka untuk Semua Rakyat Malaysia

Proton e.MAS 7 hadir dengan pelbagai ciri terbaik dalam kelasnya pada harga yang mampu milik untuk semua rakyat Malaysia yang ingin beralih kepada mobiliti lestari. Harga bermula daripada RM105,800 untuk varian Prime dan RM119,800 untuk varian Premium.

Dengan 33 ruang simpanan pelbagai saiz untuk menyimpan  barangan peribadi anda dan jarak antara roda yang panjang memberikan lagi keselesaan ruang kepada penumpang, Proton e.MAS 7 menawarkan pelbagai kelebihan yang menjadi pilihan para pembeli.

Dalam satu kajian terkini yang dijalankan oleh PRO-NET, tiga sebab utama pelanggan memilih Proton e.MAS 7 adalah kerana nilai yang berbaloi dengan harga yang ditawarkan, ruang kabin dan ruang bagasi yang luas, serta ciri-ciri inovatif yang terdapat pada kenderaan ini.

(more…)

Sebuah syarikat tayar milik China yang beroperasi di Thailand sedang disiasat pihak berkuasa selepas didakwa terlibat dalam kegiatan menyeludup tayar berkualiti rendah dari China, menukar labelnya, dan menjualnya semula sebagai tayar baharu — termasuk yang dilabel sebagai “Buatan Thailand”.

Menurut sumber daripada Kementerian Perindustrian Thailand, syarikat terbabit telah diberikan kelulusan khas untuk mengeluarkan tayar di Thailand dengan menggunakan bahan mentah yang diimport dari China. Walau bagaimanapun, kilang tersebut dilaporkan hanya menggaji pekerja warga China, tanpa sebarang pengambilan pekerja tempatan.

Pihak berkuasa menerima maklumat bahawa tayar-tayar yang telah gagal ujian keselamatan di China telah dibawa masuk secara haram ke Thailand. Tayar-tayar ini kemudian dibuang jenama asal, dijenamakan semula, dan dijual semula di pasaran Thailand serta dieksport ke negara lain. Beberapa tayar turut dilabel secara palsu sebagai buatan tempatan, kononnya “Made in Thailand”.

Kebimbangan turut timbul dalam kalangan pegawai kerajaan bahawa penggunaan label palsu ini boleh menjejaskan reputasi Thailand sebagai pengeksport utama produk berasaskan getah yang berkualiti tinggi di peringkat antarabangsa.

(more…)

Mercedes-Benz dilaporkan sedang merancang perubahan besar kepada barisan sedan prestasi tinggi AMG C-Classnya, dengan pengenalan model baharu yang dikenali sebagai Mercedes-AMG C53. Model ini dijangka akan menggantikan AMG C43 dan C63 sedia ada, yang berkemungkinan akan dihentikan pengeluarannya dalam masa terdekat.

Menurut sumber industri, AMG C53 dijangka akan dikuasakan oleh enjin enam silinder sebaris versi M256M yang digandingkan dengan teknologi hibrid ringan (mild-hybrid) — satu perubahan berbanding sistem hibrid plug-in empat silinder pada model C63 semasa. Pendekatan ini dilihat sebagai langkah Mercedes-AMG untuk kembali kepada konfigurasi prestasi yang lebih tradisional dan berorientasikan pemanduan.

Model C53 dijangka menawarkan kuasa sekitar 443hp, iaitu lebih tinggi daripada C43 (416hp), namun lebih rendah daripada C63 (671hp). Jumlah ini hampir menyamai prestasi AMG CLE53 Coupe, yang menggunakan enjin sama. Dengan itu, C53 dilihat sebagai pesaing utama dalam segmen sedan sport mewah yang mengutamakan keseimbangan antara kuasa dan kendalian.

(more…)

Dalam era digital yang menyaksikan banyak pengeluar kenderaan beralih kepada sistem kawalan berasaskan skrin sentuh, Hyundai Motor Company mengambil pendekatan berbeza dengan mengekalkan penggunaan butang fizikal untuk fungsi utama dalam kenderaannya.

Langkah ini dibuat sebagai usaha untuk meningkatkan keselamatan dan keselesaan pengguna, khususnya ketika pemanduan. Hyundai berpandangan bahawa pergantungan sepenuhnya kepada skrin sentuh boleh mendatangkan gangguan visual dan memberi kesan kepada tumpuan pemandu.

Menurut Simon Loasby, Ketua Reka Bentuk Hyundai, pihaknya komited untuk mengekalkan butang fizikal bagi fungsi yang sering digunakan seperti kawalan suhu, mod pemanduan dan sistem audio. Katanya, butang fizikal membolehkan pemandu menggunakan deria sentuhan dan memori otot tanpa perlu mengalihkan pandangan dari jalan raya.

(more…)

Kerajaan sedang meneliti cadangan penggunaan sistem pemantauan jalan raya berasaskan kecerdasan buatan (AI) bagi menangani isu jalan berlubang yang kerap menyebabkan kemalangan maut, terutamanya melibatkan penunggang motosikal.

Cadangan itu dikemukakan oleh Profesor Dr Law Teik Hua, pakar keselamatan jalan raya, dan melibatkan integrasi teknologi pengimbasan automatik, dron pemeriksaan, serta platform aduan awam menerusi aplikasi mudah alih khusus.

Menurut Dr Law, sistem ini akan menggunakan algoritma pintar untuk menganalisis data dan meramalkan kawasan berisiko tinggi, serta mengutamakan pembaikan berdasarkan tahap kerosakan. “Maklumat akan dipusatkan dalam papan pemuka yang boleh diakses oleh pihak berkuasa dan syarikat konsesi, dengan makluman automatik untuk tindakan segera,” jelasnya.

(more…)

Kurang daripada tiga bulan selepas pelancarannya di Singapura, jenama kenderaan elektrik (EV) dari China, Neta, telah menutup bilik pameran pertamanya di negara itu secara senyap-senyap. Penutupan ini menimbulkan tanda tanya serius mengenai masa depan Neta di pasaran tempatan.

Menurut laporan The Business Times, bilik pameran tersebut, yang terletak di One Commonwealth dan dikendalikan oleh pengedar tempatan Evology Automobile, telah tidak beroperasi semasa waktu perniagaan pada hujung minggu 5 April. Setakat ini, sebarang pertanyaan yang diajukan kepada Neta dan Evology belum menerima sebarang maklum balas rasmi.

Neta, yang dimiliki oleh syarikat induk Hozon New Energy Automobile yang berpangkalan di Shanghai, secara rasmi melancarkan kehadirannya di Singapura pada 9 Januari 2025 dengan dua model: Neta X dan Neta Aya. Walaupun pelancaran awal di Suntec City menarik perhatian dan menghasilkan 52 tempahan awal, data daripada Pihak Berkuasa Pengangkutan Darat Singapura (LTA) mendedahkan hanya empat unit telah didaftarkan sehingga kini.

Cabaran Global dan Tekanan Kewangan di China

Penutupan operasi bilik pameran di Singapura ini mencerminkan cabaran yang lebih besar dihadapi oleh Hozon di peringkat global. Syarikat itu—yang sebahagiannya dimiliki oleh entiti kerajaan China—mengalami kejatuhan mendadak dalam jualan, susulan usaha untuk beralih daripada model EV bajet kepada segmen EV premium yang lebih kompetitif. Neta kini bersaing dengan nama besar seperti BYD, XPeng, dan Li Auto, yang terus mengukuhkan kedudukan mereka dalam pasaran.

(more…)

Archive

Follow us on Facebook

Follow us on YouTube