Piston.my

Berita Terkini

Sasha Selipanov, pereka terkenal yang bertanggungjawab untuk reka bentuk ikonik seperti Bugatti Chiron dan Koenigsegg Gemera, baru-baru ini melancarkan hypercar pertamanya, Nilu. Pelancaran ini menandakan satu kejayaan penting untuk Selipanov, yang baru sahaja menubuhkan perundingan reka bentuknya, Hardline27, dan jenama hypercar barunya, Nilu27, bersama isterinya, Inna.

Latar Belakang Kerjaya Selipanov

Selipanov mempunyai sejarah yang cemerlang dalam industri automotif, dengan sumbangan signifikan dalam reka bentuk model-model terkemuka seperti Bugatti Chiron, Lamborghini Huracán, serta konsep Genesis Essentia dan Mint. Di Koenigsegg, beliau berkhidmat sebagai ketua reka bentuk dan memainkan peranan utama dalam penciptaan model Gemera dan CC850. Kini, beliau beralih tumpuan untuk mencipta kenderaan berprestasi tinggi yang unik.

Reka Bentuk Klasik Bertemu Moden

Nilu adalah sebuah kereta trek yang dikuasakan oleh enjin V12 tulen, dan versi jalan rayanya juga sedang dibangunkan. Direka untuk memberikan pengalaman pemanduan yang asli dan tidak terganggu, Nilu mengelakkan kemudahan moden untuk menghormati reka bentuk perlumbaan endurance Le Mans klasik.

Kereta ini menggunakan sel penumpang monocoque gentian karbon yang dibuat khas, disokong oleh subframe tiub aloi aluminium di bahagian hadapan dan belakang. Pilihan subframe tiub ini diambil untuk memudahkan akses kepada komponen utama dan meningkatkan kecekapan penyejukan.

Powertrain dan Prestasi

Di bawah hud, Nilu dilengkapi dengan enjin V12 6.5 liter yang dibangunkan oleh Hartley Engines dari New Zealand. Dengan transmisi manual 7-kelajuan, enjin ini dijangka mampu menghasilkan lebih 1,000hp. Selipanov menyasarkan agar Nilu menjadi kereta aspirasi semula jadi yang paling berkuasa di dunia tanpa sebarang bantuan elektrik. Enjin ini menampilkan reka bentuk “hot-V”, dengan sistem ekzos diletakkan di antara tebing silinder, serta pengepala ekzos 12-ke-1 yang terdedah sepenuhnya, yang digelar Selipanov sebagai “Snake Pit.”

Reka Bentuk dan Dalaman

Nilu dilengkapi dengan pintu gullwing yang membolehkan akses ke kabin. Di dalam, kereta ini menampilkan dua tempat duduk sukan yang dipasang rendah dan shifter corak H dengan mekanisme terdedah. Kabinnya minimalis, dengan dail tradisional dan kawalan mesin yang diperbuat daripada bahan bilet, tanpa skrin digital kecuali cermin pandang belakang digital. Stereng juga dilucutkan daripada sebarang kawalan untuk memastikan pengalaman pemanduan yang tulen.

Pengeluaran Terhad dan Rancangan Masa Depan

Nilu akan dipamerkan secara persendirian kepada bakal pembeli di acara di Los Angeles sebelum membuat penampilan rasmi pada Minggu Kereta Monterey 2024. Pada peringkat awal, Nilu27 merancang untuk menghasilkan hanya 15 unit Nilu, dengan kereta pertama dibina oleh Kumpulan Aria California. Syarikat ini juga bercadang untuk menubuhkan kemudahan pengeluarannya sendiri di luar negara pada masa hadapan.

Versi jalan raya Nilu juga sedang dalam pembangunan, dengan rancangan untuk menghasilkan 54 unit, termasuk empat unit yang akan menampilkan reka bentuk unik untuk memperluas bahasa reka bentuk jenama tersebut.

Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) telah menolak laporan daripada akhbar Thai, The Nation, yang mendakwa Tesla, pengeluar kereta elektrik (EV) dari Amerika Syarikat, telah menghentikan rancangan untuk menubuhkan kilang di Asia Tenggara, termasuk Malaysia.

Menurut laporan FMT, sumber dari MITI mengesahkan bahawa laporan The Nation, yang memetik sumber kerajaan yang tidak dinamakan, tidak mewakili kenyataan rasmi daripada Tesla dan tidak mempunyai pengesahan daripada syarikat itu sendiri. “Laporan yang dipetik bukan kenyataan rasmi daripada Tesla, dan pengesahan perlu datang terus daripada Tesla,” tegas sumber MITI.

(more…)

Mercedes-Benz Malaysia telah memperkenalkan Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+ dalam edisi khas dikenali sebagai “Edisi Terhad.” Model ini menawarkan prestasi dan eksklusiviti yang tiada tandingan dalam segmen kereta sport kompak.

Reka Bentuk dan Ciri Unik

Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+ Edisi Terhad memaparkan warna cat “AMG green hell magno” yang menonjol, suatu warna yang sebelum ini hanya terdapat pada Mercedes-AMG GT dan Mercedes-Benz G-Class. Edisi ini memperlihatkan logo AMG yang digagalkan dan penandaan “45 S” pada pintu, serta lambang AMG pada bonet.

Kenderaan ini dilengkapi dengan tayar AMG 19-inci hitam matt dalam reka bentuk tujuh jejari berkembar, dihiasi dengan aksen kuning pada jejari rim. Kaliper brek berprestasi tinggi juga dicat hitam berkilat dengan logo AMG putih. Reka bentuk terperinci termasuk penutup bahan api berjenama AMG dan projektor ringan yang menerangi lambang AMG apabila memasuki atau keluar dari kenderaan.

(more…)

Salutan cat terma sering digunakan dalam bangunan komersial untuk memantulkan tenaga suria dan mengekalkan kesejukan dalaman. Walau bagaimanapun, menyesuaikan salutan ini untuk kegunaan automotif menimbulkan cabaran unik, termasuk keperluan untuk kemasan yang ringan, nipis, dan tahan lama. Nissan sedang menangani cabaran ini dengan teknologi “Cat penyejuk” baru yang direka khusus untuk kenderaan.

Gambaran Keseluruhan Cat penyejuk Nissan

Cat penyejuk Nissan adalah salutan putih yang direka untuk memantulkan tenaga suria, bertujuan mengurangkan suhu dalaman dan penggunaan aircond kereta. Ini sangat berfaedah untuk kenderaan elektrik (EV), di mana penggunaan penyaman udara adalah punca penggunaan tenaga yang besar. Nissan telah menguji cat ini pada van servis di Lapangan Terbang Haneda, Tokyo, dan mendapati bahawa suhu dalaman kenderaan dapat dikurangkan sebanyak 9°F (5°C) berbanding dengan kenderaan bercat standard.

(more…)

Sudah lebih dari dua bulan sejak Proton melancarkan Proton X50 2024 yang dikemas kini, dan walaupun terdapat sedikit keraguan pada awalnya daripada beberapa  pihak, model ini telah membuktikan nilainya sekali lagi. Proton baru-baru ini mengumumkan bahawa pada bulan pertama jualan penuhnya, iaitu bulan Julai, SUV premium segmen B ini mencapai angka jualan sebanyak  2,585 unit. Ini adalah prestasi terbaiknya pada tahun 2024 dan ia telah kembali kepada ketua kelasnya dan  mengukuhkan statusnya sebagai SUV kompak kegemaran Malaysia.  

Memandangkan dominasi model ini dalam pasaran SUV domestik sejak pelancarannya, kebangkitan semula ini  mungkin tidak mengejutkan bagi ramai orang. Namun, hanya sesetengah yang menyedari bahawa sejak  pelancarannya di kemuncak pandemik pada 27 Oktober 2020, hampir 120,000 unit Proton X50 telah terjual,  menjadikannya SUV yang paling cepat terjual dalam sejarah automotif Malaysia. Walaupun menghadapi  persaingan sengit daripada pesaing baru dari Jepun dan China, model ini berjaya memperoleh pegangan pasaran  sebanyak 10.3% dalam segmen SUV dari Januari hingga Jun 2024. Model ini telah melebihi kenderaan lain dalam  segmen pasaran yang sama dan menonjolkan kepercayaan pelanggan terhadap tawaran Proton.  

(more…)

Lima pengeluar kereta terbesar Eropah baru-baru ini melaporkan penurunan keuntungan yang ketara bagi separuh pertama tahun 2024. Penurunan ini disebabkan oleh beberapa faktor utama, termasuk permintaan yang lemah untuk kenderaan elektrik (EV), persaingan kos daripada pengeluar China, dan peningkatan kos penyelidikan dan pembangunan (R&D).

Volkswagen Menghadapi Cabaran Besar

Ketua Pegawai Eksekutif Volkswagen, Oliver Blume, menekankan tentang peningkatan kos dan kadar penggunaan kilang yang lebih rendah semasa persidangan pendapatan yang diadakan baru-baru ini. Blume berkata, “Kami telah membuat semua keputusan teknikal yang diperlukan. Kami telah melaksanakan langkah-langkah organisasi yang berkaitan. Kini, tumpuan utama kami adalah pada kos, kos dan kos.”

Kerugian terbesar Volkswagen berpunca dari sektor EV mereka. Sepanjang tempoh enam bulan yang berakhir pada Jun, jualan EV di Eropah merosot sebanyak 15 peratus berbanding tahun sebelumnya, dengan penurunan yang sama dalam jualan di Amerika Syarikat. Keuntungan bersih Volkswagen untuk separuh pertama tahun ini menurun sebanyak 14 peratus kepada €7.3 bilion. Walaupun terdapat peningkatan dua peratus dalam hasil, margin operasi menurun kepada 6.3 peratus daripada 7.3 peratus, meleset daripada sasaran tahunan syarikat sebanyak 6.5% hingga 7 peratus.

(more…)

Archive

Follow us on Facebook

Follow us on YouTube