Piston.my

Berita Terkini

Dalam satu langkah penting yang dijangka merubah landskap automotif negara, Berjaya Assembly Sdn Bhd — anak syarikat milik penuh Berjaya Assets Sdn Bhd — telah menandatangani perjanjian strategik bersama Jetour Malaysia Sdn Bhd, anak syarikat Jetour Auto. Majlis pemeteraian perjanjian itu disaksikan oleh Pengasas dan Penasihat Berjaya Corporation Bhd, Tan Sri Dato’ Seri Vincent Tan Chee Yioun, dan Naib Presiden Jetour Auto, Encik Ke Chuandeng.

Perkongsian ini akan memberi tumpuan kepada projek pemasangan tempatan model Jetour secara Completely Knocked Down (CKD), di samping membawa masuk rangkaian kenderaan generasi baharu Jetour ke pasaran Malaysia. Inisiatif ini juga akan meletakkan Malaysia sebagai pusat strategik untuk pengembangan Jetour di rantau Asia Tenggara.

Peneraju dalam Transformasi Industri 4.0

Kerjasama ini turut menekankan komitmen kedua-dua pihak terhadap prinsip Industri 4.0, termasuk integrasi teknologi canggih seperti Kecerdasan Buatan (AI), Internet Benda (IoT) dan automasi robotik dalam proses pengilangan. Usaha ini bukan sahaja akan mengoptimumkan kecekapan operasi dan produktiviti, tetapi turut menyokong aspirasi Malaysia untuk menjadi pemain utama dalam pembuatan automotif pintar dan mampan.

(more…)

Jetour Malaysia memperkenalkan model Baharu, Dashing, sekali gus menembusi pasaran SUV di majlis pelancaran di Pusat Perdagangan dan Pameran Antarabangsa Malaysia (MITEC) baru-baru ini. SUV pertama jenama ini menggabungkan reka bentuk yang canggih dan penampilan yang menarik, sekali gus menetapkan Jetour sebagai pesaing baharu dalam sektor automotif Malaysia yang kompetitif.  

Encik Ke Chuandeng, Naib Presiden Jetour Auto, menekankan kepentingan kenderaan moden yang dilengkapi dengan ciri-ciri teknologi canggih sebagai langkah proaktif dalam memajukan landskap automotif tempatan.

“Pelancaran Dashing bukan sekadar menandakan  kemasukkan Jetour ke dalam pasaran SUV Malaysia, ia turut mentakrif semula jangkaan pengguna dalam pasaran yang kompetitf ini,” kata Encik Ke.

“Pemandu di Malaysia telah lama mencari kenderaan yang menawarkan nilai luar biasa tanpa menjejaskan kualiti, teknologi, atau reka bentuk dan Dashing jelas memenuhi keperluan pasaran tersebut. Kami telah mencipta sebuah SUV premium yang memenuhi kehendak dalam pasaran hari ini dengan memberikan apa yang paling penting kepada pengguna Malaysia yang bijak memilih.”

Dashing, dengan kapasiti 5 tempat duduk, menampilkan reka bentuk 3D coupe fastback yang menarik perhatian, dengan ukuran panjang 4,590mm, lebar 1,900mm, dan tinggi 1,685mm – pilihan yang terbaik dalam segmennya. Reka bentuknya yang dinamik menghasilkan lengkungan elegan seperti yang dinampakkan pada sport saloon, sambil mengekalkan keserbagunaan kenderaan SUV.

Elemen yang istimewa termasuk pemegang sensor pintar tersembunyi yang akan dipanjangkan secara automatik apabila kunci pintar menghampirinya, mengurangkan bunyi angin dan rintangan sambil menambahkan keanggunan teknologi. Lampu utama LED matriks terpisah menyediakan pencahayaan yang akan diaktifkan secara automatik 100-meter sebelum sampai ke pintu masuk terowong dengan empat tahap ketinggian boleh laras dan fungsi ‘follow-me-home’. Lampu nyalaan siang menampilkan reka bentuk unik ‘Mecha-Eyes’, sementara lampu belakang menggabungkan reka bentuk bendera perlumbaan untuk meningkatkan karakter sporty kenderaan tersebut. 

Dashing dipasang dengan hub roda 19 inci yang termaju untuk meningkatkan cengkaman dan kestabilan yang membolehkan pengendalian mantap di pelbagai jenis permukaan. Sunroof panoramik 75 inci yang luas mencipta pengalaman kabin yang terbuka dan lapang di mana ia dapat menghubungkan penumpang dengan dunia di sekeliling mereka sambil mengekalkan privasi dan keselesaan.

Untuk interior kenderaan, Dashing menawarkan dua kombinasi warna dalaman iaitu off-white atau hitam dan merah yang minimalis. Reka bentuk kabin tanpa bonggol di bahagian tengah kerusi belakang berfungsi meningkatkan keselesaan bagi semua penumpang. Ruang but dapat menampung barang dalam kuantiti yang banyak, sesuai untuk peralatan pengembaraan seperti khemah dan peralatan BBQ.

Jetour telah melengkapkan Dashing dengan teknologi arahan suara pintar yang membolehkan kawalan intuitif untuk tingkap, penyaman udara, navigasi, dan muzik mengikut kedudukan dalam kenderaan. Ciri-ciri keselesaan tambahan termasuk sistem penapisan udara tahap CN95 yang memastikan kualiti udara kabin yang bersih, pencahayaan ambien yang boleh disesuaikan pada tahap trim yang lebih tinggi, serta saluran udara belakang yang diletakkan secara strategik untuk kawalan suhu yang konsisten di seluruh kabin.

Pintu belakang (tailgate) elektrik menawarkan pelarasan ketinggian yang boleh diprogram melalui skrin pusat untuk disesuaikan mengikut keperluan pemandu. Ia juga dilengkapkan dengan perlindungan anti cubitan untuk keselamatan tambahan. Ciri ketersambungan merangkumi pengecasan peranti tanpa wayar dan integrasi lancar dengan Apple CarPlay dan Android Auto.

Pakej keselamatan menyeluruh seperti pengesanan titik buta menggunakan radar gelombang milimeter yang diaktifkan pada kelajuan melebihi 15 km/j, amaran pertukaran lorong yang memberikan isyarat visual dan bunyi apabila terdapat risiko perlanggaran, amaran lintasan trafik belakang untuk meningkatkan keselamatan semasa mengundur, serta amaran pintu terbuka yang memberi peringatan kepada penumpang mengenai kenderaan yang menghampiri ketika keluar dari SUV.

Dashing dikuasakan oleh enjin turbo 1.5 liter yang canggih, menghasilkan 156ps (115kw) kuasa kuda dan 230Nm tork, untuk pecutan responsif serta prestasi yang meyakinkan di lebuh raya.  

Jetour Dashing akan disediakan dalam dua varian, bermula dari RM109,800 untuk varian Comfort dan RM116,800 untuk varian Prime – menjadikannya kenderaan yang menawarkan nilai yang terbaik dalam segmennya.

Package standard akan merangkumi perkhidmatan percuma lima kali, perlindungan waranti kenderaan tujuh tahun/150,000km dan perlindungan waranti enjin 10 tahun/1,000,000km. Selain itu, 500 pelanggan pertama mendapat rebat tunai RM2,000.

Dashing akan ditawarkan dalam lima warna luaran yang elegan iaitu Carbon Black, Khaki White, Aurora Green, Phantom Grey, dan Hematite Red, dengan dua pilihan dalaman dwi-tona dalam gabungan warna terang dan gelap dengan sentuhan jahitan serta lining merah yang menambah elemen sofistikasi.

“Pelancaran ini sejajar dengan strategi Travel+ kami yang bertujuan mencipta pengalaman pengembaraan luar biasa menerusi penyelesaian mobiliti inovatif,” ujar Encik Ke.

“2025 menandakan ulang tahun ke-7 Jetour – satu pencapaian penting dalam usaha peluasan global kami, di mana kami kini beroperasi di 65 negara dengan lebih daripada 2,000 rangkaian jualan dan servis serta jumlah jualan global melebihi 1.6 juta unit. Malaysia ialah pasaran utama dengan potensi pertumbuhan besar dalam strategi pembangunan global kami. Jetour komited untuk menjadi peneraju global dalam segmen SUV dengan menggabungkan teknologi terkini dan reka bentuk yang selari dengan pelbagai budaya serta gaya hidup di seluruh dunia.”

Bagi menyokong pelancaran Dashing, Jetour telah melaksanakan pengembangan rangkaian yang agresif, dengan menubuhkan lebih daripada 30 pusat jualan dan servis di seluruh Malaysia dan lebih daripada 10 pusat 4S dan 3S yang dijadualkan untuk dibuka pada tahun 2025. Pembangunan pesat ini bertujuan mewujudkan akses tanpa tandingan kepada kemudahan jualan dan servis Jetour selain mengukuhkan lagi kehadiran Jetour di lokasi strategik di Semenanjung dan Malaysia Timur, termasuk Selangor, Pulau Pinang, Ipoh, Seremban, Melaka, Johor, Sabah, dan Sarawak. Sementara itu, syarikat ini juga menjamin sokongan selepas jualan yang cekap dengan memastikan stok alat ganti yang mencukupi di seluruh negara – usaha yang mencerminkan komitmen jangka panjang mereka terhadap pasaran tempatan.

Selain itu, kemuncak acara tersebuat ialah , Encik Ke Chuandeng dan Tan Sri Dato’ Seri Vincent Tan Chee Yioun, Pengasas Kumpulan Berjaya dan Penasihat Utama Pemegang Saham Kumpulan Berjaya Asset Bhd. dan Jetour Malaysia Sdn Bhd. menandatangani Memorandum Persefahaman, menandakan kerjasama penting dalam projek Completely Knocked Down (CKD). Kerjasama ini menandakan peristiwa penting bagi pelancaran kenderaan Jetour dalam pasaran Malaysia. Kerjasama ini juga, merangkumi prinsip Pembuatan Pintar yang selaras dengan INDUSTRI 4.0 iaitu menyepadukan teknologi digital seperti Kecerdasan Buatan (AI), Internet pelbagai benda (IoT) dan robotik ke dalam proses pembuatan untuk meningkatkan produktiviti, kecekapan dan fleksibiliti. Melalui kerjasama strategik ini, Jetour komited untuk meningkatkan pelaburannya di Malaysia dan meningkatkan usaha penyetempatan serta mengukuhkan lagi kedudukannya dalam landskap automotif Malaysia.

Jetour Dashing akan tersedia di semua bilik pameran Jetour yang sah di seluruh negara bermula April 2025.

  

Bermaz Motor, pengedar eksklusif kenderaan Mazda di Malaysia, memperkenalkan Mazda MX-5 Edisi Ulang Tahun Ke-35, satu penghormatan istimewa kepada tiga dekad setengah legasi pemanduan menyeronokkan, reka bentuk abadi, dan semangat Jinba-Ittai – falsafah Mazda yang menekankan keharmonian sempurna antara pemandu dan jentera.

Sejak penampilan sulungnya pada tahun 1989, Mazda MX-5 telah menjadi simbol keseronokan memandu dengan pendekatan ringan dan berfokuskan pemandu, berkembang merentasi empat generasi daripada model ikonik NA hingga siri ND masa kini. Kini, untuk meraikan ulang tahun ke-35, edisi khas ini dilancarkan dalam jumlah terhad, direka khas untuk pengumpul dan pencinta roadster tulen.

Bahasa reka bentuk Kodo: Soul of Motion dipersembahkan dalam warna eksklusif Artisan Red Premium, hasil teknologi lukisan Takuminuri yang menampilkan lapisan merah dalam berseri dan elegan. Ciri unik edisi ini termasuk lencana “35th Anniversary” pada spatbor belakang, rim aloi 17 inci Bright Metallic, serta cermin sisi sewarna badan.

Di bahagian dalaman, kulit Sports Tan meliputi tempat duduk dan papan pemuka, dengan logo ulang tahun disulam atau ditimbul pada karpet dan tikar lantai. Aksen Artisan Red pada bolong penghawa dingin dan panel pintu menambah kesatuan visual dan keanggunan kabin.

(more…)

Selepas lebih sedekad menumpukan perhatian kepada prestasi dan teknologi canggih, Ferrari kini bersedia untuk membawa semula kotak gear manual berpagar yang ikonik – menandakan perubahan ketara dalam falsafah kejuruteraan dan rekaan jenama itu.

Sebelum ini, Ferrari menolak sebarang kemungkinan memperkenalkan semula transmisi manual, sebaliknya lebih mengutamakan penggunaan kotak gear dwi-klac yang menawarkan penukaran gear sepantas kilat serta prestasi maksimum. Namun demikian, syarikat itu kini mengakui bahawa teknologi moden telah mencapai batas keupayaannya — bukan sahaja dari segi mekanikal, malah melibatkan ketahanan fizikal pemandu itu sendiri.

Menurut Ketua Pembangunan Produk Ferrari, Gianmaria Fulgenzi, tahap prestasi kereta super moden telah mencapai kemuncaknya. Beliau merujuk kepada model seperti Ferrari SF90 XX, yang mampu memecut dari 0 hingga 100km/h dalam hanya 2.4 saat, sebagai bukti bahawa peningkatan selanjutnya dalam angka pecutan semakin tidak relevan – khususnya untuk model pacuan roda belakang seperti 296 GTB yang telah pun menghasilkan lebih 800hp.

“Apabila kita melangkaui ambang 900hp, bukan sahaja struktur casis dan tayar menghadapi tekanan besar, malah pemandu turut terdedah kepada beban fizikal yang sangat tinggi. Untuk mengendalikan kereta-kereta ini dengan selesa, ia memerlukan kecergasan bertaraf Formula 1. Ini tidak praktikal bagi kebanyakan pelanggan kami,” jelas Fulgenzi.

(more…)

PRO-NET, anak syarikat kepada pengeluar kereta nasional Proton, dengan bangganya mengumumkan bahawa Proton e.MAS 7 telah merangkul pencapaian baharu dengan jumlah penghantaran sebanyak 1,853 unit bagi suku pertama tahun 2025. Dengan 797 unit terjual pada bulan Mac yang lalu, pegangan pasaran YTD bagi model ini sebanyak 30%, sekaligus mengukuhkan kedudukan Proton e.MAS 7 sebagai Model EV Nombor 1 di Malaysia.

Zhang Qiang, Ketua Pegawai Eksekutif PRO-NET berkata, “Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada para pelanggan atas sokongan yang tidak terhingga, keyakinan dan kepercayaan mereka terhadap Proton e.MAS 7 bahawa kami mampu menyediakan ekosistem yang membolehkan mereka menikmati pengalaman pemanduan elektrik dengan penuh kepuasan. Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada para pengedar dan rakan kongsi kami kerana berjaya dalam menyediakan ekosistem keperluan pelanggan. Pencapaian ini menjadi dorongan untuk kami terus memperbaiki diri dalam menawarkan produk berkualiti tinggi serta memberikan pengalaman pemilikan yang lebih baik kepada pelanggan kami.”

Direka untuk Semua Rakyat Malaysia

Proton e.MAS 7 hadir dengan pelbagai ciri terbaik dalam kelasnya pada harga yang mampu milik untuk semua rakyat Malaysia yang ingin beralih kepada mobiliti lestari. Harga bermula daripada RM105,800 untuk varian Prime dan RM119,800 untuk varian Premium.

Dengan 33 ruang simpanan pelbagai saiz untuk menyimpan  barangan peribadi anda dan jarak antara roda yang panjang memberikan lagi keselesaan ruang kepada penumpang, Proton e.MAS 7 menawarkan pelbagai kelebihan yang menjadi pilihan para pembeli.

Dalam satu kajian terkini yang dijalankan oleh PRO-NET, tiga sebab utama pelanggan memilih Proton e.MAS 7 adalah kerana nilai yang berbaloi dengan harga yang ditawarkan, ruang kabin dan ruang bagasi yang luas, serta ciri-ciri inovatif yang terdapat pada kenderaan ini.

(more…)

Sebuah syarikat tayar milik China yang beroperasi di Thailand sedang disiasat pihak berkuasa selepas didakwa terlibat dalam kegiatan menyeludup tayar berkualiti rendah dari China, menukar labelnya, dan menjualnya semula sebagai tayar baharu — termasuk yang dilabel sebagai “Buatan Thailand”.

Menurut sumber daripada Kementerian Perindustrian Thailand, syarikat terbabit telah diberikan kelulusan khas untuk mengeluarkan tayar di Thailand dengan menggunakan bahan mentah yang diimport dari China. Walau bagaimanapun, kilang tersebut dilaporkan hanya menggaji pekerja warga China, tanpa sebarang pengambilan pekerja tempatan.

Pihak berkuasa menerima maklumat bahawa tayar-tayar yang telah gagal ujian keselamatan di China telah dibawa masuk secara haram ke Thailand. Tayar-tayar ini kemudian dibuang jenama asal, dijenamakan semula, dan dijual semula di pasaran Thailand serta dieksport ke negara lain. Beberapa tayar turut dilabel secara palsu sebagai buatan tempatan, kononnya “Made in Thailand”.

Kebimbangan turut timbul dalam kalangan pegawai kerajaan bahawa penggunaan label palsu ini boleh menjejaskan reputasi Thailand sebagai pengeksport utama produk berasaskan getah yang berkualiti tinggi di peringkat antarabangsa.

(more…)

Archive

Follow us on Facebook

Follow us on YouTube