SAIC Motors, pengeluar kenderaan elektrik terkemuka di China dan rakan kongsi General Motors serta Volkswagen, kini menghadapi tarif tambahan sebanyak 36.3% daripada Kesatuan Eropah (EU). Tarif yang tinggi ini dikenakan setelah EU menuduh SAIC mendapat manfaat daripada “subsidi tidak adil” yang dikatakan menjejaskan persaingan dalam pasaran automotif Eropah. Tarif ini adalah hasil daripada semakan kadar sebelumnya sebanyak 37.6%, yang dipertikaikan oleh SAIC pada awal tahun ini. Tambahan kepada duti 10% yang dikenakan ke atas semua kenderaan elektrik yang diimport dari China, penalti ini menambah tekanan kepada SAIC dalam pasaran Eropah.
Sebaliknya, beberapa pengeluar kenderaan elektrik (EV) China yang lain menerima tarif yang lebih rendah. BYD, pengeluar EV terbesar China, dikenakan tarif sebanyak 17%, manakala Geely, pemilik Volvo, menerima kadar 19.3%. Kedua-dua syarikat ini berjaya mengurangkan sedikit kadar tarif mereka pada minggu sebelumnya. Tesla, yang turut mengeluarkan kereta di China, menghadapi tarif terendah sebanyak 9% berikutan pergantungannya yang lebih terhad kepada subsidi China.
Penalti yang lebih berat terhadap SAIC adalah akibat kegagalannya untuk memberikan kerjasama penuh kepada pihak berkuasa EU. Suruhanjaya Eropah mendapati bahawa maklumat yang diberikan oleh SAIC dalam soal selidik penting adalah tidak mencukupi, khususnya dalam aspek kos pengeluaran, data pembekal, dan syarikat berkaitan. SAIC membantah bahawa permintaan data dari pihak EU adalah berlebihan dan menghadapi kesulitan dalam mengakses maklumat daripada pembekalnya, menambah lagi kerumitan dalam isu ini.