Piston.my

Berita Terkini

Dalam temu bual dengan Bloomberg pada Selasa, Menteri Ekonomi Rafizi Ramli menegaskan semula keputusan kerajaan untuk mengurangkan subsidi bahan api tahun ini sebagai sebahagian daripada usaha mengurangkan defisit fiskal negara.

Seperti yang dilaporkan oleh The Star, Rafizi menekankan keperluan untuk melaksanakan pemotongan subsidi untuk “menguruskan urutan” dengan berkesan, terutamanya memandangkan risiko inflasi yang semakin hampir. Langkah itu sejajar dengan program subsidi RON95 yang disasarkan kerajaan yang dirancang untuk separuh kedua 2024, bertujuan mengoptimumkan sumber bagi mereka yang paling memerlukan.

Menonjolkan kebimbangan mengenai pengagihan subsidi bahan api menyeluruh, Rafizi menyatakan bahawa kumpulan pendapatan 20 teratas (T20) kini menerima 53% daripada subsidi ini. Beliau menegaskan bahawa subsidi menyeluruh seperti itu, khususnya bagi bahan api RON95, telah menyumbang sebahagian besar daripada jumlah RM81 bilion subsidi yang dikeluarkan pada 2023.

(more…)

Terdapat spekulasi mengenai kemungkinan kemasukan BYD Seal U ke dalam pasaran automotif Malaysia. Seal U, yang digemari kerana gabungan teknologi termaju, dalaman yang luas dan teknologi canggih, telah menangkap perhatian pemandu Malaysia yang mencari pilihan pengangkutan yang mampan.

Menambahkan lagi jangkaan ialah kehadiran model BYD Seal AWD dan RWD yang sudahpun menjadi tumpuan di Malaysia, meletakkan asas untuk ketibaan Seal U yang tidak lama lagi.

Kini tersedia di Eropah, BYD Seal U menawarkan dua varian: Comfort dan Design. Seal U mempunyai lampu depan berbentuk U berkembar dengan kelompok cahaya untuk keterlihatan yang dipertingkatkan, manakala bahagian belakangnya mempamerkan lampu belakang berterusan dengan corak matriks titisan air.

Dari segi dimensi, Seal U berdiri 4,785mm panjang, 1,890mm lebar, dan 1,668mm tinggi, dengan jarak roda 2,765mm, sedikit lebih besar daripada Atto 3. Seal U menunggang pada roda aerodinamik 19-inci yang kononnya membantu meningkatkan jarak pemanduan.

Di dalam, Seal U mempersembahkan dalaman yang futuristik, menampilkan konsol tengah floating dan ruang penyimpanan dua lapisan. Skrin sentuh boleh putar yang besar berfungsi sebagai hab kawalan pusat untuk ketersambungan dan infotainmen, dilengkapi dengan teknologi head-up display untuk maklumat penting.

Dengan GPS sebagai standard dan pelbagai app, termasuk Android Auto dan Apple CarPlay, sistem sambungan 4G BYD Seal U menyediakan pengalaman pemanduan ultra-pintar dengan infotainmen moden dan kawalan suara. Ia juga termasuk peningkatan melalui udara (OTA).

Dari segi kargo, Seal U menawarkan 552 liter kapasiti tapi boleh dikembangkan kepada 1,440 liter dengan tempat duduk belakang dilipat ke bawah.

Pengecasan adalah pantas, dengan pengecasan DC 140 kW membolehkan 30% hingga 80% State of Charge dalam masa 28 minit sahaja. Varian Comfort menempatkan bateri 71.8 kWj dan menyediakan jarak sehingga 420km, manakala varian Design mempunyai bateri 87 kWj, menawarkan jarak sehingga 500km.

BYD Blade bateri lithium iron phosphate kuasa kedua-dua varian. Jumlah keluaran kuasa ialah 217PS dan tork 330Nm dengan kelajuan tertinggi 175km/j dan kuasa dihantar ke roda hadapan.

Dari segi keselamatan, Seal U mempunyai penarafan Euro NCAP lima bintang dan menampilkan pelbagai ciri keselamatan aktif dan pasif yang penting untuk keluarga, termasuk markah tertinggi dalam pelbagai ujian impak dan penilaian pemasangan tempat duduk kanak-kanak.

Walaupun BYD Seal menyaingi Tesla Model 3, BYD Seal U pula menentang Tesla Model Y, yang berharga dari RM199,000 hingga RM288,000. BYD perlu bijak tentang harga mereka, tetapi berdasarkan strategi harganya sejak akhir-akhir ini, BYD Malaysia mungkin tidak terlalu mengambil berat tentang Tesla.

Porsche Malaysia, melalui Sime Darby Auto Performance, sedang bersiap sedia untuk tahun kedua dalam Porsche Carrera Cup Asia 2024 (PCCA) selepas musim pertama yang berjaya. Bekerjasama dengan Earl Bamber Motorsport (EBM), Sime Darby Racing Team akan bersaing dalam kategori PRO dengan pemandu Nazim Azman mengetuai caj, bertujuan untuk meneruskan tradisi perlumbaan Porsche sambil menyokong bakat sukan permotoran tempatan.

Pada musim PCCA yang akan datang, semua pemandu akan berlumba dalam kereta Porsche 911 GT3 Cup (992) yang sama, memastikan semua orang mempunyai peralatan yang sama. Sime Darby Racing Team mahu membina kejayaan mereka dari musim lalu dan menjadi pesaing yang kuat dalam siri perlumbaan Asia yang penting ini.

Christopher Hunter, Ketua Pegawai Eksekutif Sime Darby Auto Performance, berbangga dengan dedikasi pasukan untuk memupuk bakat tempatan dalam sukan permotoran dan keterujaan mereka untuk menerapkan apa yang mereka pelajari dari musim lalu hingga musim 2024.

Nazim Azman, pelumba Malaysia untuk Sime Darby Racing Team, berbangga untuk memandu kereta 911 GT3 Cup dengan reka bentuk yang diilhamkan daripada batik Malaysia, menunjukkan sambungan ke negara asalnya semasa berlumba di seluruh dunia.

Musim PCCA 2024 dijangka sukar, dengan 28 pemandu dalam tiga kategori berlumba di enam trek merentasi lima negara, termasuk dua perlumbaan sokongan Formula 1. Musim bermula di Litar Antarabangsa Shanghai semasa perlumbaan Formula 1 hujung minggu, kemudian berpindah ke Suzuka, Jepun dan tempat lain di Asia Tenggara seperti Thailand, Malaysia dan Singapura.

Peminat boleh menonton Sime Darby Racing Team beraksi di Litar Antarabangsa Shanghai pada 20 dan 21 April 2024, sambil mereka berusaha keras dan menyasarkan untuk menyerlah di PCCA. Anda boleh mendapatkan butiran lanjut tentang PCCA 2024 dan Sime Darby Racing Team di laman web Porsche Malaysia.

Honda telah memperkenalkan Siri Ye, barisan kenderaan elektrik (EV) baharu yang direka untuk pasaran China. Pelancaran ini termasuk dua model baharu, Ye P7 dan Ye S7, serta model konsep yang dipanggil Ye GT Concept.

Siri Ye adalah sebahagian daripada rancangan Honda untuk mengembangkan penawaran kenderaan elektriknya di China. Mereka menyasarkan untuk memperkenalkan sejumlah enam model elektrik baharu menjelang 2027 bagi memenuhi permintaan yang semakin meningkat bagi kereta elektrik di rantau ini.

Ye P7

Dinamakan sempena watak Cina untuk “bersinar dengan cemerlang,” Ye Series mencerminkan komitmen Honda untuk membenarkan pemandu menyatakan minat mereka untuk memandu dan keperibadian. Model-model ini akan menampilkan lambang “H mark” baharu yang direka khusus untuk EV generasi seterusnya Honda.

Model Ye Series dibina di atas platform EV khusus yang dibangunkan di China, menggabungkan kepakaran Honda dalam teknologi elektrik dan prinsip reka bentuk berpusatkan manusia. Mereka menjanjikan prestasi pemanduan yang lebih baik, keselesaan dan kecerdasan, termasuk pembantu berkuasa AI.

Ye P7 dan Ye S7 adalah model pertama dalam siri ini, masing-masing menawarkan pilihan untuk pacuan roda belakang dan pacuan empat roda. Kedua-dua versi menumpukan pada menyediakan pengalaman pemanduan yang menyeronokkan bersama-sama dengan ruang dalaman yang luas dan pintar.

Ye S7

Konsep Ye GT mempamerkan visi Honda untuk EV grand tourer, menampilkan reka bentuk dinamik dan pengalaman pemanduan yang mengasyikkan. Ia termasuk ciri-ciri inovatif seperti paparan fokus jauh untuk penumpang hadapan, mewujudkan persekitaran yang unik di dalam kenderaan.

Ye GT Concept

Strategi EV Honda di China sejajar dengan matlamat globalnya untuk mencapai neutraliti karbon menjelang 2050. Dengan memperkenalkan 10 model EV jenama Honda di China menjelang 2027 dan menyasarkan EV menguasai 100% daripada jualan keretanya di China menjelang 2035, Honda mengambil langkah penting ke arah masa depan yang mampan.

Audi e-tron GT mendapat kemas kini, sama seperti yang diperoleh Porsche Taycan baru-baru ini kerana mereka berkongsi platform yang sama. Walaupun perubahan pada bahagian luar kelihatan kecil – mereka juga menunjukkan prototaip tanpa penyamaran – peningkatan besar dijangka di bawah badannya.

Prototaip Audi e-tron GT menunjukkan beberapa perubahan kecil di luar, seperti vent hadapan yang berbeza, penutup gril diubah sedikit, diffuser belakang baharu dan tayar khas yang menjadikan kereta itu lebih aerodinamik. Tetapi perkara yang paling menarik mungkin ada di dalam.

Seperti Porsche Taycan yang mendapat peningkatan baru-baru ini, kami menjangkakan e-tron GT mempunyai motor elektrik yang lebih kuat dan pengecasan lebih pantas, mungkin sehingga 320 kWj berbanding 270 kWj semasa. Sesetengah versi mungkin mempunyai bateri 105 kWj yang lebih besar untuk julat yang lebih banyak.

Mungkin terdapat model RS Performance baharu, dengan lebih kuasa daripada RS e-tron GT lama tetapi tidak sebanyak Porsche Taycan Turbo S.

Selain itu, mereka mungkin menambah sistem suspension baharu yang menggunakan bahagian hidraulik, seperti Porsche Active Ride. Ini sepatutnya menjadikan kereta lebih selesa dan lebih baik untuk dipandu, dengan lebih banyak pilihan untuk melaraskan perasaannya.

Audi tidak menyatakan dengan tepat bila e-tron GT baharu akan dilancarkan, tetapi kami menjangkakan ia akan berlaku dalam beberapa minggu atau bulan akan datang. Ia akan membawa prestasi yang lebih baik, lebih berteknologi dan perjalanan yang lebih lancar ke pasaran kereta elektrik.

Continental Tyres memperkenalkan tayar MaxContact MC7, tayar bergaya dan berprestasi tinggi, yang direka bentuk untuk landskap bandar serta disesuaikan untuk memenuhi keperluan para pemandu Asia Pasifik (APAC). Produk baharu ini menghasilkan prestasi pemanduan memberangsangkan yang meningkatkan pemanduan harian ke tahap yang lebih unggul dengan kawalan maksimum melalui pengemudian yang tepat dan pengendalian yang dinamik. 

MaxContact MC7 baharu ini menyediakan pengendalian yang lebih terperinci dan kestabilan yang luar biasa untuk para pemandu ketika mengambil selekoh yang lebih tajam dan memandu di pusingan sudut pada kelajuan yang lebih tinggi, disebabkan oleh pengoptimuman pengagihan tekanan dalam tayar. 

Kelebihan ini dicapai oleh MC7 dengan memaksimumkan kawasan sentuhan dengan jalan untuk mencipta jejak yang lebih luas dengan Cornering Macroblocks, sekali gus mengagihkan semula daya untuk pemanduan yang lebih terkawal dan stabil.  Kompaun ReFlex MaxContact MC7 juga menghasilkan rintangan yang lebih tinggi terhadap ubah bentuk tayar (tyre deformation) serta membawa kepada tindak balas dan ketepatan pengemudian yang lebih baik.

Direka bentuk untuk memastikan keselamatan walaupun semasa musim hujan yang kerap di APAC, termasuk Malaysia, MaxContact MC7 baharu menghasilkan cengkaman yang dipertingkatkan serta jarak membrek yang lebih pendek untuk memastikan pemanduan yang stabil dan selamat. 3D Laser-cut Sipes meningkatkan cengkaman dan brek dalam keadaan basah dan hujan, mengurangkan risiko penyatahan air (aquaplaning) dengan menolak keluar air melalui alur tayar dengan cepat. Teknologi silika dalam sebatian ReFlex meningkatkan pemindahan tenaga kinetik kepada haba apabila membrek, sekali gus membawa kepada jarak membrek yang lebih pendek di jalan kering dan juga basah.

Two-in-1 Noise Breaker 3.0 yang telah dinaik taraf memecahkan gelombang bunyi, mencegah bunyi daripada terkumpul dan masuk ke dalam kabin kereta, menghasilkan pemanduan lebih senyap yang disukai oleh pemandu di bandar yang bergaya. Walaupun semasa memandu kereta sport, pemandu MaxContact MC7 boleh menikmati pemanduan yang lebih senyap.

Tayar MaxContact MC7 terbaharu menawarkan saiz antara 16” hingga 21” dan tersedia untuk pembelian di seluruh pasaran APAC mulai Suku Pertama tahun 2024.

Archive

Follow us on Facebook

Follow us on YouTube