Piston.my

Berita Terkini

Litar Lumba Antarabangsa Pasir Gudang, yang dahulunya sibuk dengan acara sukan permotoran, kini menjadi terabai. Walaupun masa lalunya yang berprestij menganjurkan perlumbaan utama, kebimbangan keselamatan dan isu kewangan menyebabkan kemerosotannya. Tetapi ada harapan untuk kebangkitan semula kerana usaha sedang dijalankan untuk menyelesaikan masalahnya dan mengembalikan zaman kegemilangannya.

Dibina pada tahun 1986, litar ini terkenal dengan menganjurkan acara seperti Grand Prix Malaysia dan Kejuaraan Kereta Formula Tiga. Bagaimanapun, kemalangan tragis pada tahun 1997 menimbulkan kebimbangan keselamatan, menakutkan kumpulan sukan permotoran. Masalah kewangan dan pertikaian mengenai pemilikan tanah memburukkan keadaan. Malah percubaan pada perlumbaan malam tidak dapat menyelamatkannya, dan litar itu menjadi rosak.

Kini, ada dorongan untuk menghidupkannya semula. Kerajaan negeri dan pemimpin tempatan mengetuai pertuduhan itu. Pegawai seperti Mohd Hairi Mad Shah dan Datuk Onn Hafiz Ghazi sedang mengusahakan rancangan untuk menghidupkan semula litar itu, dengan harapan untuk menyampaikannya kepada Tunku Mahkota Ismail Sultan Ibrahim.

(more…)

Lebih seratus pembekal alat ganti yang dikaitkan dengan Proton Holdings Bhd sedang bergelut dengan masalah kewangan akibat peningkatan kos operasi. Walaupun percubaan oleh Persatuan Penjual Proton (PVA) untuk membincangkan isu mereka dengan pembuat kereta, rayuan mereka tidak dijawab, meletakkan pembekal di tempat yang sukar.

Menurut NST, Datuk Liu Guoquan, ketua Dewan Perniagaan Besar Fujian Malaysia, menyatakan bahawa pembekal menghadapi pengurangan pesanan, yang membawa kepada ketidakstabilan kewangan. Kegagalan Proton untuk memenuhi kuantiti pesanan alat ganti yang dijanjikan untuk model seperti X50, X70, dan X90 telah mengakibatkan penurunan pengeluaran sebanyak 30% hingga 50%, memburukkan keadaan bagi pembekal.

Tekanan kewangan ke atas pembekal menimbulkan risiko besar kepada rantaian industri automotif, yang berpotensi menjejaskan kira-kira 50,000 pekerja. Ramai pembekal mengalami kerugian, malah ada yang terpaksa ditutup, menimbulkan kebimbangan mengenai kemampanan industri.

(more…)

Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom) telah mengemas kini caj perkhidmatan penumpang (PSC) untuk Tempoh Kawal Selia Pertama (RP1), berkuat kuasa dari 1 Jun 2024, hingga 31 Disember 2026. Perubahan itu bertujuan untuk mengimbangi keperluan pengguna, menyokong pemulihan yang mampan, dan memastikan kestabilan kewangan dalam sektor penerbangan.

Kadar PSC yang disemak berbeza-beza berdasarkan lokasi berlepas dan pemindahan di Malaysia, antara RM7 hingga RM73, termasuk caj keselamatan untuk perkhidmatan lapangan terbang. PSC berlepas domestik kekal pada RM11 untuk kebanyakan lapangan terbang, kecuali Lapangan Terbang Antarabangsa Senai, yang mempunyai kadar yang berbeza.

Untuk pelepasan antarabangsa, kadar PSC Asean dan bukan Asean digabungkan. Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) akan mempunyai PSC antara RM7 hingga RM73, manakala Terminal 2 KLIA dan lapangan terbang lain ialah RM50. Kadar pemindahan PSC juga diperkenalkan, dengan RM7 untuk perjalanan domestik dan RM42 untuk perjalanan antarabangsa melalui Terminal 1 KLIA, dan RM29 untuk Terminal 2 KLIA dan lapangan terbang lain.

(more…)

Malaysia mungkin terlepas menganjurkan Formula E-Prix tahun depan, dengan Thailand menjadi pilihan sebaliknya. Kerajaan Malaysia tidak menyahut jemputan Formula E, yang mungkin bermakna kehilangan peluang untuk mempamerkan Malaysia di peringkat global.

Formula E menawarkan Kuala Lumpur peluang untuk menjadi tuan rumah perlumbaan akhir setiap tahun sehingga 2030, tetapi tiada maklum balas yang jelas daripada Malaysia. Ketua Pegawai Eksekutif Formula E mahu bercakap dengan Perdana Menteri Anwar Ibrahim tentang faedah, tetapi tanpa jawapan, bidaan Malaysia menghadapi masalah.

Tiada maklumat mengenai kos penganjuran acara itu, tetapi ia mungkin mahal, terutamanya memandangkan projek besar lain seperti cuba menganjurkan Sukan Commonwealth 2026. Walau bagaimanapun, penganjuran Formula E boleh mendatangkan banyak wang dan mencipta beribu-ribu pekerjaan.

(more…)

Ketua Pegawai Eksekutif Toyota, Ted Ogawa, berkata dia tidak pasti kenderaan elektrik akan menjadi sangat popular di Amerika menjelang 2030. Walaupun kerajaan mahukan banyak kereta elektrik di jalan raya, Toyota masih lebih berminat untuk membuat kereta hibrid.

Ogawa berkata Toyota akan terus membuat apa yang orang mahukan, dan sekarang, itu kebanyakannya kereta hibrid. Toyota membelanjakan banyak wang untuk membuat kereta hibrid di Amerika Utara.

Kerajaan mahu lebih separuh daripada semua kereta baharu menjadi elektrik menjelang 2030, tetapi Toyota menyasarkan hanya 30%. Ogawa berkata Toyota mungkin hanya membeli kredit untuk memenuhi peraturan kerajaan dan bukannya mengubah rancangannya.

(more…)

Audi A3, pesaing lama dalam pasaran automotif, kembali dengan versi yang diperbaharui untuk tahun model 2025, walaupun ia memperkenalkan perubahan ketara yang mungkin menimbulkan keresahan di kalangan bakal pembeli: pelbagai langganan dalam kereta.

Secara luaran, A3 baharu mempunyai persamaan yang ketara dengan pendahulunya, dengan kemas kini termasuk reka bentuk gril Singleframe segi enam terbaharu Audi, pengambilan udara yang lebih besar pada bumper, lampu depan LED yang disegarkan dengan tandatangan pencahayaan siang yang boleh disesuaikan, dan bumper belakang yang diinspirasikan oleh RS3.

Di dalam, ciri biasa seperti skrin sentuh 10.1 inci dan instrument digital 12.3 inci hadir. Walau bagaimanapun, Audi memperkenalkan sistem baharu langganan dalam kereta untuk fungsi asas seperti bantuan high-beam, kawalan iklim dwi zon, kawalan adaptive cruise control dan penyepaduan telefon pintar. Akses kepada aplikasi memerlukan peningkatan kepada sistem navigasi MMI, yang mana pengguna digesa untuk melanggan ciri tambahan seperti adaptive cruise control, atau Apple CarPlay dan Android Auto untuk tempoh yang berbeza-beza. Sebagai alternatif, pengguna boleh memilih untuk membeli ciri ini secara kekal, walaupun butiran harga tertentu masih tidak didedahkan.

Secara visual, kabin mengekalkan kebanyakan reka bentuk pendahulunya, dengan kemas kini halus termasuk penukar gear yang lebih ramping yang disepadukan dengan lancar ke konsol tengah, fabrik baharu pada panel pintu, dan pencahayaan kabin hiasan yang menawarkan 30 pilihan warna.

Di bawah bonet, Audi A3 asas berspesifikasi Eropah dikuasakan oleh enjin hibrid ringan empat silinder 1.5 liter yang menghasilkan 148hp, tersedia dengan transmisi automatik tujuh kelajuan atau manual enam kelajuan. Selain itu, varian diesel 35 TDI dengan kuasa yang sama dan model hibrid plug-in ditetapkan untuk dikeluarkan pada akhir tahun ini.

Eksklusif ke Eropah ialah A3 Allstreet, menyerupai crossover dengan ciri-ciri seperti gril hitam matte, alur depan dan belakang menyerupai plat gelincir, dan kemasan plastik di sekeliling roda. Allstreet terletak 1.2 inci lebih tinggi daripada A3 standard, menawarkan tunggangan yang lebih lembut. Peralatan standard termasuk roda 17 inci, dengan pilihan 18 dan 19 inci tersedia.

Kedua-dua Allstreet dan A3 Sportback standard menawarkan 380 liter ruang kargo di belakang tempat duduk belakang, boleh dikembangkan kepada 1,200 liter dengan tempat duduk belakang dilipat rata. Pintu belakang elektrik tersedia sebagai tambahan pilihan.

Sportback bermula pada €35,650 (RM182,432), dengan varian sedan berharga €800 (RM4,093) tambahan. A3 Allstreet berharga €37,450 (sekitar RM191,640).

Archive

Follow us on Facebook

Follow us on YouTube