Seorang perunding pengangkutan, Wan Agyl Wan Hassan, telah menimbulkan kebimbangan berhubung tumpuan kerajaan terhadap pembinaan infrastruktur jalan raya dalam Bajet 2025, mendakwa bahawa ia hanya menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas secara sementara. Beliau menyatakan bahawa projek seperti memperluaskan Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) dan membina pintasan Cameron Highlands menunjukkan perancangan jangka panjang yang terhad. Wan Agyl menekankan isu “permintaan teraruh”, di mana jalan yang lebih luas mendorong lebih banyak kereta, yang akhirnya membawa semula kesesakan dan pencemaran, seperti yang dilihat di bandar-bandar besar seperti Los Angeles.
Menurut laporan FMT, Wan Agyl mencadangkan agar peruntukan kewangan lebih baik digunakan untuk meningkatkan sistem pengangkutan awam Malaysia. Beliau mencadangkan untuk memperluaskan rangkaian rel dan meningkatkan perkhidmatan bas, dengan mengambil contoh Copenhagen, yang berjaya mengurangkan pergantungan terhadap kereta melalui sistem pengangkutan awam yang cekap dan mudah diakses.