Piston.my

Berita Terkini

smart Damansara, sebuah pengedar kereta elektrik semua yang dikendalikan oleh Smart Mobility Sdn Bhd, telah merasmikan cawangan terbarunya di Mutiara Damansara.

Terletak di tingkat bawah Menara TSR di Mutiara Damansara, pusat 3S yang luas ini meliputi kawasan seluas 7,500 kaki persegi, menawarkan pusat servis dengan empat ruang servis, bilik pameran dan hab alat ganti. Dengan empat ruang servisnya, Smart Damansara menyasarkan untuk memenuhi keperluan sehingga 30 kereta setiap hari, bergantung pada jenis perkhidmatan yang diperlukan. Selang servis untuk kereta EV pintar adalah seperti berikut:

  • Setahun sekali atau 20,000km, yang mana lebih dahulu (Penapis Aircond)
  • 2 tahun sekali atau 40,000km, yang mana dahulu (Perkhidmatan Brek)
  • 3 tahun sekali atau 60,000km, yang mana dahulu (minyak transmisi)
  • 4 tahun sekali atau 80,000km, yang mana dahulu (Penyejuk)

Cawangan ini berfungsi sebagai ruang komuniti khusus, menawarkan pengalaman yang komprehensif dan mudah untuk semua keperluan berkaitan pintar. Pusat 3S menyediakan kemudahan kepada pelanggan semasa menunggu perkhidmatan. Sementara menunggu, pelanggan boleh menikmati kopi dan makanan ringan percuma, dengan servis kereta biasanya selesai dalam masa dua jam. Dengan wifi berkelajuan tinggi tersedia, pelanggan boleh bekerja atau menonton filem. Selain itu, terdapat zon permainan kanak-kanak khusus untuk keluarga untuk menghiburkan anak-anak mereka sambil menunggu.

Pusat ini beroperasi dari Isnin hingga Ahad dengan waktu berikut: Isnin – Sabtu, dari 9.00 pagi – 7.00 malam dan Ahad dari 10.00 pagi – 6.00 petang. Pelawat dialu-alukan untuk pandu uji pada bila-bila masa, namun pelanggan yang memerlukan servis kereta digalakkan untuk menjadualkan temujanji dengan menghubungi nombor ini: 016-5558707.

Berbekalkan komitmen untuk menyediakan penjagaan automotif yang diperibadikan dan komprehensif, Zurich Malaysia mengumumkan tawaran rangkaian ‘Pakar Cermin Depan Terpilih’ (Preferred Windscreen Specialists). Inisiatif ini menonjolkan falsafah teras jenama syarikat ‘Lindungi Segala Perkara Yang Bermakna’ dengan menyediakan standard dan nilai perkhidmatan yang terbaik buat para pemilik kereta.

Melalui pengenalan rangkaian ‘Pakar Cermin Depan Terpilih’, Zurich Malaysia berhasrat menetapkan piawaian baharu dalam perkhidmatan pembaikan dan penggantian cermin depan dari segi kemudahan serta kebolehpercayaan. Rangkaian ini merangkumi empat rakan kongsi yang dipercayai, iaitu Nanmar Motor Service Sdn Bhd, CCH Auto Glass Sdn Bhd, Mobile Windscreen Sdn Bhd, dan Dr. Cermin Sdn Bhd.

(more…)

Dalam temu bual dengan Bloomberg pada Selasa, Menteri Ekonomi Rafizi Ramli menegaskan semula keputusan kerajaan untuk mengurangkan subsidi bahan api tahun ini sebagai sebahagian daripada usaha mengurangkan defisit fiskal negara.

Seperti yang dilaporkan oleh The Star, Rafizi menekankan keperluan untuk melaksanakan pemotongan subsidi untuk “menguruskan urutan” dengan berkesan, terutamanya memandangkan risiko inflasi yang semakin hampir. Langkah itu sejajar dengan program subsidi RON95 yang disasarkan kerajaan yang dirancang untuk separuh kedua 2024, bertujuan mengoptimumkan sumber bagi mereka yang paling memerlukan.

Menonjolkan kebimbangan mengenai pengagihan subsidi bahan api menyeluruh, Rafizi menyatakan bahawa kumpulan pendapatan 20 teratas (T20) kini menerima 53% daripada subsidi ini. Beliau menegaskan bahawa subsidi menyeluruh seperti itu, khususnya bagi bahan api RON95, telah menyumbang sebahagian besar daripada jumlah RM81 bilion subsidi yang dikeluarkan pada 2023.

(more…)

Terdapat spekulasi mengenai kemungkinan kemasukan BYD Seal U ke dalam pasaran automotif Malaysia. Seal U, yang digemari kerana gabungan teknologi termaju, dalaman yang luas dan teknologi canggih, telah menangkap perhatian pemandu Malaysia yang mencari pilihan pengangkutan yang mampan.

Menambahkan lagi jangkaan ialah kehadiran model BYD Seal AWD dan RWD yang sudahpun menjadi tumpuan di Malaysia, meletakkan asas untuk ketibaan Seal U yang tidak lama lagi.

Kini tersedia di Eropah, BYD Seal U menawarkan dua varian: Comfort dan Design. Seal U mempunyai lampu depan berbentuk U berkembar dengan kelompok cahaya untuk keterlihatan yang dipertingkatkan, manakala bahagian belakangnya mempamerkan lampu belakang berterusan dengan corak matriks titisan air.

Dari segi dimensi, Seal U berdiri 4,785mm panjang, 1,890mm lebar, dan 1,668mm tinggi, dengan jarak roda 2,765mm, sedikit lebih besar daripada Atto 3. Seal U menunggang pada roda aerodinamik 19-inci yang kononnya membantu meningkatkan jarak pemanduan.

Di dalam, Seal U mempersembahkan dalaman yang futuristik, menampilkan konsol tengah floating dan ruang penyimpanan dua lapisan. Skrin sentuh boleh putar yang besar berfungsi sebagai hab kawalan pusat untuk ketersambungan dan infotainmen, dilengkapi dengan teknologi head-up display untuk maklumat penting.

Dengan GPS sebagai standard dan pelbagai app, termasuk Android Auto dan Apple CarPlay, sistem sambungan 4G BYD Seal U menyediakan pengalaman pemanduan ultra-pintar dengan infotainmen moden dan kawalan suara. Ia juga termasuk peningkatan melalui udara (OTA).

Dari segi kargo, Seal U menawarkan 552 liter kapasiti tapi boleh dikembangkan kepada 1,440 liter dengan tempat duduk belakang dilipat ke bawah.

Pengecasan adalah pantas, dengan pengecasan DC 140 kW membolehkan 30% hingga 80% State of Charge dalam masa 28 minit sahaja. Varian Comfort menempatkan bateri 71.8 kWj dan menyediakan jarak sehingga 420km, manakala varian Design mempunyai bateri 87 kWj, menawarkan jarak sehingga 500km.

BYD Blade bateri lithium iron phosphate kuasa kedua-dua varian. Jumlah keluaran kuasa ialah 217PS dan tork 330Nm dengan kelajuan tertinggi 175km/j dan kuasa dihantar ke roda hadapan.

Dari segi keselamatan, Seal U mempunyai penarafan Euro NCAP lima bintang dan menampilkan pelbagai ciri keselamatan aktif dan pasif yang penting untuk keluarga, termasuk markah tertinggi dalam pelbagai ujian impak dan penilaian pemasangan tempat duduk kanak-kanak.

Walaupun BYD Seal menyaingi Tesla Model 3, BYD Seal U pula menentang Tesla Model Y, yang berharga dari RM199,000 hingga RM288,000. BYD perlu bijak tentang harga mereka, tetapi berdasarkan strategi harganya sejak akhir-akhir ini, BYD Malaysia mungkin tidak terlalu mengambil berat tentang Tesla.

Porsche Malaysia, melalui Sime Darby Auto Performance, sedang bersiap sedia untuk tahun kedua dalam Porsche Carrera Cup Asia 2024 (PCCA) selepas musim pertama yang berjaya. Bekerjasama dengan Earl Bamber Motorsport (EBM), Sime Darby Racing Team akan bersaing dalam kategori PRO dengan pemandu Nazim Azman mengetuai caj, bertujuan untuk meneruskan tradisi perlumbaan Porsche sambil menyokong bakat sukan permotoran tempatan.

Pada musim PCCA yang akan datang, semua pemandu akan berlumba dalam kereta Porsche 911 GT3 Cup (992) yang sama, memastikan semua orang mempunyai peralatan yang sama. Sime Darby Racing Team mahu membina kejayaan mereka dari musim lalu dan menjadi pesaing yang kuat dalam siri perlumbaan Asia yang penting ini.

Christopher Hunter, Ketua Pegawai Eksekutif Sime Darby Auto Performance, berbangga dengan dedikasi pasukan untuk memupuk bakat tempatan dalam sukan permotoran dan keterujaan mereka untuk menerapkan apa yang mereka pelajari dari musim lalu hingga musim 2024.

Nazim Azman, pelumba Malaysia untuk Sime Darby Racing Team, berbangga untuk memandu kereta 911 GT3 Cup dengan reka bentuk yang diilhamkan daripada batik Malaysia, menunjukkan sambungan ke negara asalnya semasa berlumba di seluruh dunia.

Musim PCCA 2024 dijangka sukar, dengan 28 pemandu dalam tiga kategori berlumba di enam trek merentasi lima negara, termasuk dua perlumbaan sokongan Formula 1. Musim bermula di Litar Antarabangsa Shanghai semasa perlumbaan Formula 1 hujung minggu, kemudian berpindah ke Suzuka, Jepun dan tempat lain di Asia Tenggara seperti Thailand, Malaysia dan Singapura.

Peminat boleh menonton Sime Darby Racing Team beraksi di Litar Antarabangsa Shanghai pada 20 dan 21 April 2024, sambil mereka berusaha keras dan menyasarkan untuk menyerlah di PCCA. Anda boleh mendapatkan butiran lanjut tentang PCCA 2024 dan Sime Darby Racing Team di laman web Porsche Malaysia.

Honda telah memperkenalkan Siri Ye, barisan kenderaan elektrik (EV) baharu yang direka untuk pasaran China. Pelancaran ini termasuk dua model baharu, Ye P7 dan Ye S7, serta model konsep yang dipanggil Ye GT Concept.

Siri Ye adalah sebahagian daripada rancangan Honda untuk mengembangkan penawaran kenderaan elektriknya di China. Mereka menyasarkan untuk memperkenalkan sejumlah enam model elektrik baharu menjelang 2027 bagi memenuhi permintaan yang semakin meningkat bagi kereta elektrik di rantau ini.

Ye P7

Dinamakan sempena watak Cina untuk “bersinar dengan cemerlang,” Ye Series mencerminkan komitmen Honda untuk membenarkan pemandu menyatakan minat mereka untuk memandu dan keperibadian. Model-model ini akan menampilkan lambang “H mark” baharu yang direka khusus untuk EV generasi seterusnya Honda.

Model Ye Series dibina di atas platform EV khusus yang dibangunkan di China, menggabungkan kepakaran Honda dalam teknologi elektrik dan prinsip reka bentuk berpusatkan manusia. Mereka menjanjikan prestasi pemanduan yang lebih baik, keselesaan dan kecerdasan, termasuk pembantu berkuasa AI.

Ye P7 dan Ye S7 adalah model pertama dalam siri ini, masing-masing menawarkan pilihan untuk pacuan roda belakang dan pacuan empat roda. Kedua-dua versi menumpukan pada menyediakan pengalaman pemanduan yang menyeronokkan bersama-sama dengan ruang dalaman yang luas dan pintar.

Ye S7

Konsep Ye GT mempamerkan visi Honda untuk EV grand tourer, menampilkan reka bentuk dinamik dan pengalaman pemanduan yang mengasyikkan. Ia termasuk ciri-ciri inovatif seperti paparan fokus jauh untuk penumpang hadapan, mewujudkan persekitaran yang unik di dalam kenderaan.

Ye GT Concept

Strategi EV Honda di China sejajar dengan matlamat globalnya untuk mencapai neutraliti karbon menjelang 2050. Dengan memperkenalkan 10 model EV jenama Honda di China menjelang 2027 dan menyasarkan EV menguasai 100% daripada jualan keretanya di China menjelang 2035, Honda mengambil langkah penting ke arah masa depan yang mampan.

Archive

Follow us on Facebook

Follow us on YouTube