Volvo, yang pada mulanya berkomitmen untuk menjadi pembuat kereta elektrik sepenuhnya menjelang 2030, kini menghadapi cabaran dan kemungkinan penyesuaian terhadap pelan tersebut. Meskipun sasaran asal adalah untuk menghapuskan semua enjin pembakaran dalaman, termasuk hibrid, perkembangan terkini menunjukkan bahawa matlamat ini mungkin diselaraskan.
Komitmen Awal
Pada Mac 2021, Volvo mengumumkan komitmennya untuk beralih sepenuhnya kepada barisan elektrik menjelang 2030, berjanji untuk tidak menawarkan kenderaan dengan enjin pembakaran dalaman selepas tarikh tersebut. Langkah ini merupakan usaha penting dalam strategi Volvo untuk memimpin industri automotif ke arah mobiliti mampan.
Pembangunan Terbaru
Kenyataan terbaru dari Ketua Pegawai Eksekutif, Jim Rowan, menunjukkan bahawa rangkaian kuasa hibrid mungkin masih akan menjadi sebahagian daripada barisan Volvo. Ini mencadangkan bahawa hibrid dan hibrid plug-in (PHEV) mungkin terus memainkan peranan penting dalam portfolio Volvo sebagai pilihan peralihan bagi pelanggan yang belum bersedia untuk sepenuhnya beralih kepada kenderaan elektrik.
Kebimbangan Peniaga
Peniaga Volvo di A.S. telah menyuarakan kebimbangan mengenai kebolehlaksanaan sasaran 2030, dengan menyatakan bahawa hibrid mungkin diperlukan untuk memenuhi permintaan pasaran dan kekal kompetitif. Beberapa peniaga percaya bahawa mengekalkan pilihan hibrid mungkin kritikal untuk kelangsungan perniagaan mereka dan kehadiran pasaran.
Cabaran Pasaran
Pasaran kenderaan elektrik (EV) telah mengalami penurunan daripada pertumbuhan pesat yang pernah dinikmati. Pembuat kereta, termasuk Volvo, menghadapi cabaran seperti tekanan harga, tarif, dan kelewatan pengeluaran. Volvo telah mengalami masalah dengan model EX30 dan EX90, termasuk kelewatan dan pepijat teknikal, yang telah menjejaskan prestasi jualannya dan menonjolkan kesukaran dalam memenuhi sasaran elektrifikasi yang agresif.
Pelarasan Strategik
Untuk menghadapi cabaran ini, Volvo sedang mempertimbangkan pelarasan strategik. Syarikat ini sedang mengeksplorasi cara untuk memanfaatkan platform dan teknologi yang sedia ada, termasuk melalui kerjasama dengan Geely dan Renault. Perkongsian ini bertujuan untuk meningkatkan kecekapan enjin bukan hibrid dan hibrid, yang berpotensi menyokong peralihan Volvo ke arah barisan elektrik sepenuhnya sambil menyesuaikan diri dengan realiti pasaran semasa.
Walaupun Volvo kekal komited terhadap elektrifikasi, syarikat ini mungkin perlu menilai semula strateginya untuk mengatasi cabaran praktikal dan dinamik pasaran. Mengintegrasikan hibrid sebagai sebahagian daripada peralihan kepada barisan elektrik sepenuhnya boleh menawarkan pendekatan yang lebih seimbang, memastikan Volvo memenuhi keperluan pelanggan dan mengekalkan kelebihan daya saingnya dalam landskap automotif yang sentiasa berubah.