Piston.my

Berita Terkini

Porsche telah memberi perlihatan dalaman model Macan elektrik sepenuhnya yang akan datang. Ini memberikan peminat gambaran ke dalam kabin yang penuh dengan teknologi. SUV elektrik ini dijangka menampilkan persekitaran yang penuh dengan teknologi dengan sehingga tiga skrin.

Pemandu mendapat skrin digital melengkung 12.6 inci untuk menyediakan maklumat penting dan skrin infotainment berukuran 10.9 inci beroperasi dalam HD penuh. Tambahan pula, penumpang mempunyai pilihan skrin 10.9 inci untuk mengawal pelbagai sistem kenderaan, dari navigasi hingga penstriman video, memastikan pengalaman yang interaktif sambil mengurangkan gangguan kepada pemandu.

Apa yang menonjol ialah heads-up-display, yang menggabungkan realiti dengan teknologi untuk menunjukkan anak panah pusingan dan jarak terus ke windshield. Ciri ini adalah luas, merentasi lebih dari 30 kaki ke depan, menjadikannya salah satu yang terbesar yang boleh didapatkan dalam kereta.

Dalam aspek kepakaran teknologi ini adalah sistem infotainment berasaskan Android yang boleh dikemas kini dengan mudah melalui Pusat Aplikasi Porsche. Sistem ini membuka dunia kemungkinan dengan akses kepada program popular seperti Spotify, YouTube, dan WebEx. Selain itu, ia termasuk permainan dan menawarkan kemas kini peta bulanan untuk mengekalkan sistem navigasi. Bagi pengguna yang lebih suka Android Auto atau Apple CarPlay, Macan menyediakan integrasi yang lancar dengan platform yang banyak digunakan ini.

Macan elektrik bukanlah lemah dalam bahagian prestasi. Dengan setup dual-motor yang menghasilkan 600hp, ia menjanjikan pengalaman pemanduan yang mendebarkan. Kuasa ini dilengkapi dengan bateri lithium-ion yang besar, dianggarkan kira-kira 100 kWh. Ciri-ciri lain termasuk rear-wheel steering, menyumbang kepada pergerakan yang dipertingkatkan pada kelajuan yang lebih rendah dan kestabilan semasa kelajuan tinggi.

Honda akan menjual model Odyssey minivan premium yang telah dikemas kini di Jepun. Model baru ini membawa peningkatan dalam reka bentuk, keselesaan, dan fungsi. Terdapat juga versi hibrid-elektrik baru yang dipanggil e:HEV Absolute Ex Black Edition, menyertai e:HEV Absolute dan e:HEV Absolute Ex yang sedia ada.

 

Ketiga-tiga versi ini berfungsi dengan sistem hibrid dua motor 2.0L DOHC i-VTEC + dua motor dengan eCVT. Sambil mengekalkan pemanduan yang stabil dan gaya minivan yang unik, Odyssey yang dikemas kini ini membuat beberapa penambahbaikan dalam reka bentuk dan ruang kabin.

Gril hadapan telah direka semula untuk memberikan penampilan yang lebih lebar dan premium. e:HEV Absolute Ex Black Edition mempunyai ciri-ciri istimewa seperti gril hadapan chrome hitam, lensa hitam pada lampu belakang, rim 18 inci matte Berlina Black, dan bumbung hitam.

(more…)

Proton sedang menguatkuasakan usaha untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan selepas jualan melalui inisiatif Proton Operational Excellence (POE). Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif, Roslan Abdullah, mengumumkan langkah-langkah yang ketat untuk memastikan kepuasan pelanggan, dengan menekankan komitmen kepada kecemerlangan.

Sebagai sebahagian daripada dasar baru ini, Proton telah memperkenalkan denda sebanyak RM1,000 bagi setiap aduan ketidakpuasan pelanggan berkenaan mana-mana Pusat Proton 3S atau 4S. Walau bagaimanapun, denda hanya akan dikenakan selepas siasatan teliti oleh pejabat pusat. Surat amaran akan berfungsi sebagai amaran awal kepada pusat perkhidmatan bagi setiap aduan yang diterima.

Laporan menunjukkan bahawa sebuah pusat perkhidmatan Proton di Pulau Pinang telah menghadapi akibat, kehilangan statusnya sebagai pusat perkhidmatan rasmi Proton kerana gagal memenuhi Indikator Prestasi Utama (KPI) yang ditetapkan. Ini menunjukkan komitmen Proton untuk mengekalkan standard yang tinggi dalam perkhidmatan selepas jualan di seluruh rangkaian.

(more…)

Mulai tahun depan, rakyat Malaysia yang menggunakan perkhidmatan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) Tebrau antara Woodlands, Singapura, dan Johor Bahru akan membayar tambang yang lebih rendah. Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, mengumumkan bahawa tambang sebelah hala akan ditetapkan pada RM5, menghilangkan jurang semasa di mana tambang pulang pergi kini adalah SGD5 (RM17.39).

Cadangan ini oleh KTMB bertujuan untuk menyamakan tambang dan mencegah penyelewengan, suatu rancangan yang disambut baik oleh Loke. Beliau menekankan potensi penjimatan bagi pengguna harian, dengan menjangkakan sekurang-kurangnya RM10 sehari, yang bermaksud penjimatan bulanan sekurang-kurangnya RM100 bagi mereka yang menggunakannya sebanyak 20 kali sebulan.

(more…)

Menteri Pengangkutan, Loke Siew Fook, dengan tegas menyatakan bahawa tidak akan ada diskaun bagi saman trafik yang dikeluarkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Loke menekankan bahawa saman ini bertujuan untuk tujuan pendidikan, dan memberikan diskaun mungkin akan dianggap sebagai sikap yang berbelah kasihan.

Walaupun agensi lain seperti polis kini menawarkan diskaun sehingga 50% untuk beberapa saman trafik tertentu, terutamanya sempena ulang tahun pertama kerajaan perpaduan, Loke menjelaskan bahawa JPJ, di bawah kementerian pengangkutan, memberi keutamaan kepada keselamatan jalan.

Merujuk kepada aduan awam mengenai ketiadaan diskaun bagi saman JPJ, Loke menjelaskan bahawa beliau telah melaksanakan dasar tanpa diskaun semasa penggal pertamanya sebagai menteri pengangkutan pada tahun 2018. Beliau menyebut pembatalan lebih empat juta saman daripada sistem penguatkuasaan automatik pada ketika itu, tetapi menegaskan bahawa itu adalah langkah sekali sahaja.

(more…)

Pada N Festival Hyundai di Korea Selatan, peminat terkejut dengan pendedahan imej Ioniq 5 eN1 Cup Race Car. Ia mempunyai reka bentuk yang menarik dengan saluran udara besar, sayap belakang, dan ciri-ciri lumba lain. Kereta ini akan lebih ringan dan mempunyai beberapa penambahbaikan teknikal. Mereka merancang untuk menyiapkannya menjelang Februari 2024.

Tumpuan Reka Bentuk
Ioniq 5 eN1 kelihatan gagah dengan reka bentuknya. Ia mempunyai tayar khas dan ketinggian yang lebih rendah untuk lumba yang lebih baik. Breknya kuat, dan keselamatan diambil serius dengan sangkar khas dan perlindungan bateri yang lebih baik.

Penurunan Berat dan Peningkatan Teknikal
Mereka membuat kereta lebih ringan dengan mengubah beberapa bahan. Mereka juga meningkatkan perkara-perkara teknikal, seperti suspensi, untuk membuat kereta lebih mudah dikawal. Mereka ingin mengelakkan masalah seperti bateri menjadi terlalu panas.

Ciri Khas
Setiap pasukan lumba akan mempunyai bunyi enjin sendiri. Pemandu boleh berpura-pura menukar gear, menjadikannya lebih menyeronokkan.

Perlumbaan Pertama
Ioniq 5 eN1 Cup Race Car bukan hanya untuk penampilan; Hyundai merancang untuk berlumba pada Mei 2024, dan ini pertama kalinya mereka akan mempunyai pertandingan seperti ini di Korea. Orang ramai bersemangat untuk melihat bagaimana kereta lumba elektrik Hyundai akan berprestasi.

Archive

Follow us on Facebook

Follow us on YouTube