Piston.my

Berita Terkini

Sebuah kumpulan pereka kereta, termasuk bekas pereka VW Grigorii Butin dan ahli BMW Designworks Quichen Lee, telah bersatu untuk mencipta Aegis—sebuah kereta konsep yang mencampur gaya neo-Renaissance dengan gaya moden. Projek yang lahir secara digital ini memberi penghormatan kepada masa lalu sambil merangkul kemajuan masa depan.

Aegis adalah kereta sport dua pintu yang ramping dengan gril yang kelihatan seperti tersenyum, lampu hadapan LED nipis, dan bumper yang halus, mengelakkan saluran udara yang tidak perlu yang biasa terdapat dalam kereta sport moden. Panel separuh hadapan memberikan sentuhan misteri, dengan anggun mencerminkan kontur roda. Reka bentuk ini ditingkatkan dengan pintu halus yang mempunyai pegangan serata dan roda dengan aksen perak dan serat karbon.

Satu ciri menarik perhatian ialah penggunaannya kaca, termasuk cermin hadapan yang luas, tingkap sisi, dan atap kaca yang meluas menutupi seluruh bahagian atap dan hatch belakang.

Di dalam, Aegis mempunyai stereng futuristic, rekaan papan pemuka berkonsep retro yang menyerupai jam. Reka bentuk ini dilengkapi dengan tempat duduk berbalut kulit hitam dengan serat karbon.

Dalam usaha untuk meningkatkan kesalinghubungan dalam pengangkutan awam, Kementerian Pengangkutan Malaysia akan melancarkan perkhidmatan van transit atas permintaan (On-Demand) di Lembah Klang. Pelaksanaan perkhidmatan ini bertujuan untuk menangani jurang penyambungan awal dan akhir perjalanan di kawasan yang mempunyai akses terhadap perkhidmatan bas sedia ada.

Menurut Bernama, Menteri Pengangkutan, Loke Siew Fook, mengumumkan bahawa butiran lanjut mengenai perkhidmatan van transit atas permintaan akan diumumkan tidak lama lagi. Perkhidmatan ini dijangka beroperasi dengan cara yang serupa dengan perkhidmatan e-hailing, dengan menumpukan lokasi-lokasi strategik untuk mengambil dan menurunkan penumpang. Sebahagian daripada RM50 juta yang diperuntukkan di bawah Belanjawan 2024 untuk meningkatkan pengangkutan awam akan digunakan untuk membeli van. Prasarana Malaysia Bhd (Prasarana) diberi tanggungjawab untuk mengawasi operasi.

Loke menekankan bahawa tidak semua kawasan perumahan mempunyai laluan bas yang ditetapkan, menjadikan perkhidmatan atas permintaan ini sebagai tambahan penting kepada sistem pengangkutan awam. Beliau juga menggalakkan kerjasama antara Prasarana dan penyedia perkhidmatan van atas permintaan sedia ada untuk memaksimumkan impak inisiatif ini.

Pelaksanaan perkhidmatan van transit atas permintaan ini mencerminkan komitmen Malaysia untuk menangani keperluan berubah pengguna pengangkutan dan memupuk pilihan pengangkutan awam yang lebih mudah capai dan efisien.

Zeekr telah memperkenalkan bateri baru, Bateri “Brick” Emas, yang merupakan perkara besar dalam dunia kereta elektrik. Bateri ini sangat istimewa kerana ia merupakan yang pertama dihasilkan secara besar-besaran menggunakan lithium iron phosphate (LFP), dan lebih daripada 80% daripadanya digunakan dengan cekap.

Zeekr menguji bateri ini dengan cara yang unik, seperti mengeletakkannya di tempat yang sangat sejuk (-45°C) selama 8 jam, menyulutnya pada suhu 1000°C, dan memberikannya ujian fizikal yang mencabar. Menakjubkannya, walaupun selepas semua ini, bateri masih berfungsi dengan baik.

Bateri ini mempunyai reka bentuk pintar dengan “struktur sandwich,” pengasing nipis, dan dulang bersepadu, memastikan ia menggunakan ruang dengan sangat baik. Ia boleh dicas dengan cepat, memberikan pemanduan 500km dalam hanya 15 minit jika anda mengecasnya adari 10% hingga 80%.

Tetapi yang lebih menarik lagi adalah betapa selamatnya bateri ini. Mereka merendamnya dalam air selama 48 jam, menyulutnya, membekukannya, menggelindingkannya dengan roller yang sangat berat, dan malah menjatuhkannya dari ketinggian yang tinggi. Dan teka apa? Tiada kebakaran, tiada asap, dan tiada letupan. Ia seperti superhero dalam dunia bateri!

Bateri baru ini akan digunakan dalam sedan Zeekr 007 dan akan berada di jalan raya pada 27 Disember.

Pelancaran barisan pengeluaran kenderaan elektrik (EV) e:N1 oleh Honda di kilang Prachinburi di Thailand menandakan perkembangan menarik bagi pasaran kereta elektrik di rantau ini.

Honda e:N1 adalah kenderaan elektrik sepenuhnya berdasarkan platform EV e:N Architecture F, berkongsi persamaan dengan model HR-V. Kereta elektrik ini mempunyai pemasangan motor tunggal yang menghasilkan 204PS dan 310Nm tork.

Dengan Honda memperkenalkan e:N1 di Thailand, terdapat antisipasi yang tinggi bahawa EV ini mungkin akan dijual di pasaran lain di rantau ini, termasuk Malaysia.

Penerimaan yang positif terhadap model-model Honda di Malaysia, ditambah dengan minat yang meningkat terhadap mobiliti elektrik, meletakkan e:N1 dalam kedudukan yang baik untuk berprestasi dengan baik di pasaran kita.

Malaysia dijangkakan akan menerima maklumat tentang pelancaran Honda e:N1 pada suku pertama tahun 2024, dan pengeluaran di Thailand mungkin akan memudahkan fasa awal sebelum mempertimbangkan pengeluaran tempatan berdasarkan permintaan.

Berbicara tentang penerimaan yang positif, Honda Malaysia baru-baru ini melancarkan Honda CR-V yang baru dan telah mendapat lebih dari 2000 tempahan.

Resonator tayar adalah alat khas yang ditempatkan di tengah-tengah roda kereta untuk mengurangkan bunyi tayar. Mereka dibuat daripada bahan ringan dan menggunakan daya putaran roda (dikenali sebagai daya sentrifugal) untuk melekat pada roda tanpa memerlukan lebih banyak bolt atau bahagian tambahan.

Alat ini berguna kerana ia menghentikan bunyi mengganggu tayar dengan mencipta getaran pada frekuensi yang tepat. Ini membatalkan bunyi bising yang boleh dihasilkan oleh tayar, menjadikan perjalanan lebih tenang dan menyeronokkan, terutama apabila anda memandu dengan kelajuan tinggi.

Honda, sebuah syarikat yang mahir dalam perkara ini, memasang resonator ini dalam kereta seperti Honda Accord TCP (pengeluaran dihentikan di Malaysia) dan Honda CR-V baru di Malaysia. Walaupun anda memandu dengan kelajuan yang agak tinggi, alat kecil ini menjadikan suasana lebih tenang, menjadikan perjalanan selesa untuk semua orang.

(more…)

Range Rover elektrik yang akan datang semakin hampir pengeluaran. Ia akan dibina atas platform Modular Longitudinal Architecture (MLA Flex). Platform ini serbaguna dan membolehkan SUV elektrik ini mengekalkan reka bentuk mewah dan keupayaan luar jalan yang menjadi ciri-ciri dalam keluarga Range Rover. Penekanan pada elektrifikasi sejajar dengan trend lebih luas dalam industri automotif.

Jaguar Land Rover (JLR) telah memulakan ujian meluas terhadap prototaip Range Rover elektrik. Ujian-ujian ini termasuk mengekspos kenderaan kepada pelbagai keadaan seperti suhu ekstrem dan medan mencabar. Walaupun sebagai SUV elektrik, ia direka untuk menangani petualangan luar jalan, tetap setia kepada reputasi Range Rover untuk kebolehan dan keupayaan.

(more…)

Archive

Follow us on Facebook

Follow us on YouTube