Piston.my

Berita Terkini

BYD bersedia membuat impak besar dalam pasaran kenderaan elektrik (EV) dengan pelancaran hot hatch elektrik pertamanya, Seal 06 GT, yang dijadualkan pada 30 Ogos 2024. Pelancaran ini menandakan langkah signifikan untuk BYD dalam segmen hatchback elektrik berprestasi tinggi.

Seal 06 GT pertama kali diperkenalkan sebagai konsep Ocean-M di Pameran Motor Beijing awal tahun ini. Ia diletakkan di antara sedan Seal dan Dolphin, sebahagian daripada keluarga kenderaan elektrik “Ocean” BYD. Model ini dijangka menarik perhatian peminat hot hatch dan akan bersaing dengan MG 4 XPower, hatchback elektrik berprestasi yang juga sedang meningkat popularitinya dalam industri.

Walaupun spesifikasi rasmi masih belum diumumkan, dokumen terdahulu daripada Kementerian Perindustrian dan Teknologi Maklumat China (MIIT) menyatakan bahawa Seal 06 GT akan hadir dengan dua pilihan powertrain: varian pacuan roda belakang satu motor dengan 214hp dan versi dwi-motor yang menghasilkan 415hp. Ini meletakkan Seal 06 GT hampir setara dengan MG 4 XPower yang mempunyai 429hp, walaupun ia masih kurang berbanding sedan Seal Performance BYD yang mampu menghasilkan 522hp.

(more…)

BMW berjaya menerajui pasaran kenderaan elektrik bateri (BEV) di Eropah buat pertama kalinya pada Julai 2024, mengatasi Tesla dalam pencapaian penting ini. Berdasarkan data dari JATO Dynamics, BMW berjaya menjual 14,869 unit BEV pada bulan tersebut, melebihi Tesla dengan kira-kira 300 unit. Peralihan ini menandakan kejayaan yang semakin meningkat bagi pembuat kereta tradisional dalam pasaran kenderaan elektrik, yang sebelum ini didominasi oleh Tesla.

Pencapaian ini dicapai di tengah-tengah trend yang menunjukkan jenama kereta tradisional, yang disokong oleh dasar kerajaan dan kesetiaan pelanggan yang kuat, mula mengejar pengeluar kenderaan elektrik tulen seperti Tesla. BMW melaporkan peningkatan sebanyak 35% dalam jualan BEV berbanding tahun sebelumnya, sementara Tesla menyaksikan penurunan sebanyak 16% dalam pendaftaran kenderaan mereka.

(more…)

Kajian Indeks Pengalaman Teknologi A.S. J.D. Power 2024 telah mendedahkan penerimaan bercampur-campur terhadap teknologi canggih dalam kereta baharu, menunjukkan bahawa walaupun beberapa ciri dipuji, ada juga yang mengecewakan pemilik. Kajian ini menggunakan skala “masalah setiap 100 kenderaan” (PP100) untuk menilai isu teknologi yang dilaporkan oleh pemilik kenderaan dalam tempoh 90 hari selepas pembelian.

Beberapa ciri yang paling bermasalah termasuk kawalan gerak isyarat, yang mencatatkan 43.4 PP100, dengan 21% pemilik menyatakan ciri ini kurang berfungsi. Sistem bantuan pemanduan bebas tangan turut mendapat penilaian rendah dari segi penggunaan, dengan versi lebih canggih bergelut untuk mendapat kelulusan daripada pengguna. Penemuan ini mencerminkan bahawa meskipun pembuat kereta melabur dalam teknologi inovatif, tidak semuanya berjaya menarik minat pelanggan.

Namun, Sistem Bantuan Pemandu Lanjutan (ADAS) seperti pemantauan titik buta menerima penilaian yang lebih baik. Ciri-ciri ini, yang membantu dalam aspek pemanduan tertentu, nampaknya lebih dihargai berbanding inovasi baharu yang dianggap tidak perlu atau mengelirukan oleh pemandu.

(more…)

Volkswagen kini menilai semula matlamat asalnya untuk mencapai kapasiti pengeluaran bateri sebanyak 200 gigawatt-jam menjelang 2030, menurut Thomas Schmall, ketua bahagian bateri syarikat itu. Berbicara kepada akhbar Jerman Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS), Schmall mengakui bahawa sasaran tersebut tidak “ditetapkan” dan masa depan pengeluaran bateri akan banyak bergantung kepada perkembangan pasaran kenderaan elektrik (EV).

Sebelum ini, Volkswagen telah menyasarkan kapasiti bateri sehingga 240 gigawatt-jam menjelang akhir dekad ini. Namun, sasaran yang disemak kini berada pada 200 gigawatt-jam, terutamanya melalui anak syarikat baterinya, PowerCo. Syarikat itu merancang untuk membina enam kilang bateri di seluruh Eropah menjelang 2030. Bagaimanapun, komen terbaru Schmall menunjukkan bahawa matlamat ini mungkin dinilai semula kerana syarikat sedang memantau permintaan pengguna terhadap EV.

(more…)

Kajian Indeks Pengalaman Teknologi (TXI) 2024 oleh J.D. Power menekankan perbezaan dalam keupayaan pembuat kereta untuk mengintegrasikan teknologi canggih ke dalam kenderaan mereka, dengan sesetengah pengeluar mengatasi prestasi pesaing mereka. Kajian ini menganalisis pengalaman pemilik kereta baharu, memfokuskan kepada ciri teknologi yang paling mereka hargai dan yang paling mengecewakan.

Skala “masalah bagi setiap 100 kenderaan” (PP100) digunakan untuk menilai ciri-ciri teknologi dan memberikan pembuat kereta skor keseluruhan daripada 1,000. Genesis menduduki tempat teratas dalam kategori jenama premium, manakala Hyundai memimpin dalam kalangan jenama pasaran besar-besaran. Lexus dan BMW mengikuti Genesis dalam segmen premium, dengan Kia dan GMC menduduki tempat kedua dan ketiga dalam pasaran massa.

(more…)

Volvo telah mengumumkan bahawa mereka akan memperkenalkan versi yang dikemas kini bagi crossover XC90 pada 4 September 2024, dalam acara yang dinamakan “90/90 Day.” Acara ini akan menjadi platform penting bagi Volvo untuk melancarkan model EX90 yang serba baharu dan semua-elektrik. Walaupun fokus utama adalah pada XC90 dan EX90, Volvo turut membayangkan bahawa acara tersebut mungkin akan memperkenalkan beberapa kejutan lain.

EX90

Pengumuman ini disertakan dengan imej penggoda yang menampilkan tudung (bonnet) kedua-dua model EX90 dan XC90, menunjukkan perbezaan visual yang halus, terutama pada lipatan hud dan butiran lampu hadapan. Salah satu kemas kini yang dijangkakan untuk XC90 ialah reka bentuk baharu lampu utama LED “Thor’s Hammer” yang ikonik, namun butiran penuh masih belum didedahkan.

(more…)

Archive

Follow us on Facebook

Follow us on YouTube