Piston.my

Berita Terkini

Bergantung kepada umur anda, anda mungkin atau mungkin tidak pernah mendengar mengenai jenama MG.

Jenama MG dianggap sebagai salah satu jenama automotif yang paling ikonik dan telah wujud sejak tahun 1920-an.

Jenama British ini pernah dikenali sebagai pengeluar kereta sukan dua roda terbuka yang ringan, dan merupakan salah satu jenama yang wajib dimiliki oleh mana-mana peminat kereta klasik.

Walaupun MG adalah jenama klasik dan telah lama wujud di Malaysia sejak sebelum kemerdekaan, tetapi pada hari ini, jenama ini sudah tidak lagi sama seperti yang kita kenal.

MG kini dimiliki oleh Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC), sebuah syarikat milik kerajaan China, dan mempunyai kehadiran di pelbagai pasaran. Walau bagaimanapun, walaupun popular di pasaran seperti Thailand, ia telah lama tidak hadir di Malaysia.

Tetapi tidak lama lagi. (more…)

Akio Toyoda, ketua Toyota, pengeluar automotif terbesar di dunia, sekali lagi menyatakan keraguan beliau mengenai peralihan sepenuhnya kepada kenderaan elektrik (EV).

Walaupun mengakui trend semasa yang menyokong EV, Toyoda menekankan keperluan untuk lebih banyak kepelbagaian dalam bahan bakar automotif pada masa depan. Beliau menyuarakan keraguan bahawa EV adalah satu-satunya penyelesaian untuk mencapai matlamat ketelusan karbon dan menyokong penerokaan pelbagai pilihan, termasuk bahan bakar sintetik bebas pelepasan dan hidrogen.

(more…)

Rimac, pengeluar supercar, sedang berusaha mencapai pendekatan berbeza terhadap teknologi kenderaan elektrik (EV) dengan meneroka penjanaan elektrik dari bahan bakar cecair.

Pengasas Mate Rimac membayangkan masa depan di mana drivetrain elektrik akan mendapatkan kuasa dari sumber tidak konvensional seperti diesel, menggunakan tiub nano untuk memanaskan bahan bakar cecair. Kaedah inovatif ini dijangka mencapai kecekapan sebanyak 80%, peningkatan besar berbanding purata 30% yang dikaitkan dengan enjin pembakaran dalam.

Selain peningkatan kecekapan, teknologi ini berpotensi mengurangkan secara signifikan pelepasan CO2, sejajar dengan usaha global untuk memerangi perubahan iklim. Pendekatan Rimac ini menghapuskan keperluan untuk bateri yang berat, memberikan kelebihan dalam berat dan pakej untuk reka bentuk yang lebih teratur dan cekap.

Teknologi yang revolusi ini tidak hanya mengubah impak alam sekitar EV, tetapi juga menentukan semula garis panduan reka bentuk dan prestasi untuk kereta sukan, mencerminkan komitmen Rimac terhadap inovasi dalam industri EV.

Toyota Motor telah mengumumkan rancangan untuk melanjutkan operasi kilang kenderaannya di Jepun pada hari Isnin selepas gempa bumi pada Hari Tahun Baru yang melanda pantai barat Jepun.

Walau bagaimanapun, keputusan mengenai operasi bermula pada 15 Januari akan diambil secara berasingan, dengan mempertimbangkan gempa susulan yang berterusan dan impak ke atas pembekal. Syarikat itu menyatakan bahawa ia akan menggunakan bahagian yang ada di stok di luar kawasan yang terkesan.

Presiden Toyota, Koji Sato, menyebut bahawa syarikat ini sedang menilai keadaan rantaian bekalan, terutamanya setelah pembekal Aisin dan Sumitomo Electric mengalami kerosakan akibat gempa bumi tersebut.

Pada hari Jumaat, kira-kira 80% syarikat dengan kilang di kawasan yang terkesan telah melanjutkan atau akan melanjutkan pengeluaran. Gempa bumi ini menyebabkan lebih 100 kematian yang disahkan, dengan lebih 200 orang masih hilang.

Dalam satu kejadian yang lucu, Tesla telah mengubah satu kejadian yang berlaku pada tahun 2019 menjadi aksesori unik untuk pemilik Cybertruck. Semasa acara pertama kali memperkenalkan Cybertruck, Ketua Perekabentuk Tesla, Franz von Holzhausen, cuba menunjukkan tingkap kaca yang tidak boleh pecah dengan melemparkan bola logam kepadanya. Kejutan semua orang, tingkap yang sepatutnya tidak boleh pecah itu retak.

Reaksi Elon Musk pada masa itu, “Eh, mungkin itu agak terlalu kuat,” dengan cepat menjadi berita viral. Sekarang, Tesla telah memutuskan untuk merangkul kejadian tersebut dengan menawarkan pelekat tingkap “kaca pecah” eksklusif yang direka khas untuk tingkap pemandu bahagian belakang Cybertruck, di mana retak sebenar berlaku.

Dijual pada harga $55 (RM256), pelekat itu berfungsi sebagai isyarat yang ringan kepada demonstrasi tingkap yang terkenal itu. Walaupun harganya kelihatan agak tinggi, ia cepat habis terjual, dengan Tesla tidak mendedahkan jumlah yang tepat dibuat tersedia.

Cybertruck, yang terkenal dengan reka bentuk yang pelik dan ciri-ciri yang kukuh, telah menjadi simbol inovasi Tesla. Pelekat tingkap, yang menunjukkan corak kaca yang pecah, diletakkan pada tingkap bahagian sisi belakang, memastikan ia tidak menghalang pandangan pemandu atas sebab keselamatan.

Semasa acara penghantaran Cybertruck yang terkini, von Holzhausen mengulangi ujian tingkap yang terkenal itu, kali ini dengan lemparan yang kelihatan lebih lembut yang tidak mengakibatkan sebarang retakan. Walaupun stiker itu tanpa ragu merupakan tambahan yang kelakar kepada pilihan aksesori Cybertruck, ia hanya salah satu dari banyak item yang tersedia di laman web rasmi Tesla.

Selain stiker kaca pecah, pemilik Cybertruck boleh memilih dari pelbagai aksesori, termasuk landasan pintu belakang, rel kargo, dan khemah berharga $3,000 (RM13,963) yang direka untuk menyelaraskan dengan sempurna dengan bahagian belakang Cybertruck. Harga untuk Cybertruck itu sendiri bermula pada $61,000 (RM283,924) untuk versi penggerak roda dua dan meluas hingga lebih dari $100,000 (RM465,450) untuk varian penggerak roda empat berprestasi tinggi yang dikenali sebagai Cyberbeast. Tesla terus memanfaatkan ciri-ciri unik Cybertruck, mengubah malah kejadian yang tidak dijangka menjadi peluang untuk kreativiti dan interaksi dengan komuniti pemilik dan peminatnya.

Terdapat tuntutan awam yang kuat untuk pelaksanaan Lemon Law di Malaysia, dipicu oleh satu kajian baru-baru ini oleh Sinar dan kebimbangan mengenai hak-hak pengguna dalam industri automotif. Undang-Undang yang dicadangkan, yang sudah berlaku di beberapa negara, bertujuan untuk melindungi pembeli kereta daripada beban kewangan yang timbul akibat kenderaan rosak dalam tempoh jaminan.

Menurut laporan oleh Sinar Daily, Dr Mohd Shahremy Ikmal Shahbudin, seorang pensyarah kanan di Universiti Sains Malaysia, menekankan perlindungan menyeluruh yang ditawarkan oleh undang-undang kepada pembeli kenderaan, memastikan kepuasan penggunaan jangka panjang mereka. Beliau menyatakan bahawa undang-undang seperti ini memberi insentif kepada pengeluar untuk sentiasa meningkatkan kualiti dan produktiviti produk mereka.

Hakshey Kumar Jeya Brakash, seorang pekerja sektor swasta, menekankan kepentingan Lemon Law dalam membuat pengguna menyedari hak mereka dan melindungi mereka daripada penjual yang tidak jujur. Undang-undang ini akan membolehkan pengguna menerima kenderaan gantian yang setaraf atau wang balik jika produk rosak dalam tempoh jaminan.

Nurain Hafizah Mohamed, seorang kerani, menganjurkan agar Malaysia mengikuti contoh negara-negara seperti Singapura, Filipina, Korea Selatan, China, dan Jepun, yang telah berjaya melaksanakan Lemon Law. Beliau menunjukkan kepada isu-isu terkini, seperti kes Perodua Bezza, sebagai contoh di mana hak-hak pengguna memerlukan perlindungan yang lebih kuat dan mendesak pihak berkuasa Malaysia untuk melaksanakan undang-undang tersebut dengan segera.

Archive

Follow us on Facebook

Follow us on YouTube