Ferrari sedang bersiap sedia untuk mengeluarkan kereta elektrik pertamanya menjelang akhir 2025, menandakan perubahan ketara bagi pembuat kereta terkenal ini. Walaupun butiran yang tepat masih dirahsiakan di ibu pejabat Ferrari di Maranello, Ketua Pegawai Eksekutif Benedetto Vigna telah memberikan sedikit gambaran tentang rancangan elektrik Ferrari.
Vigna memberi jaminan kepada peminat bahawa kereta elektrik Ferrari akan mengekalkan rupa dan rasa Ferrari yang ikonik. Mereka sedang berusaha untuk memastikan kereta elektrik masih mempunyai bunyi Ferrari yang istimewa itu walaupun kereta elektrik biasanya senyap. Ferrari juga telah cap dagangan untuk bunyi unik untuk kereta elektrik mereka pada tahun 2023, menunjukkan betapa seriusnya mereka untuk mengekalkan bunyi Ferrari itu.
Selain bunyi, Vigna berkata Ferrari mahu memastikan kereta elektrik mereka sama menarik untuk dipandu seperti kereta tradisional mereka. Walaupun mereka bergerak ke arah kuasa elektrik, Ferrari masih mahu mencipta kereta yang membuatkan orang teruja dan bersemangat.
Bentley Speed Six, sebuah kereta yang terkenal dengan sejarah luar biasa dalam dunia automotif, membuat kemunculan semula selepas 93 tahun. Mulliner, bahagian khas Bentley untuk kereta buatan sendiri, sedang mencipta Speed Six pelanggan pertama dengan teliti dalam masa yang lama, yang merupakan detik besar untuk peminat dan pengumpul.
Projek ini adalah kerjasama khas antara pakar British dalam kejuruteraan dan pemulihan, bersama-sama dengan juruteknik mahir Mulliner. Mereka merancang untuk membuat dua belas kereta Speed Six baharu, semuanya dibina dengan bahan dan teknik yang sama yang digunakan dalam reka bentuk asal oleh W.O. Bentley.
Selepas kejayaan menghasilkan dua belas kereta Bentley 4½ Liter Supercharged ‘Blower’, Bentley memutuskan untuk mengekalkan tradisi dengan Siri Sambungan Speed Six. Kesemua dua belas kereta telah dijual, menunjukkan betapa ramai orang menantikannya. Pelanggan juga boleh memilih kemasan dan bahan khusus untuk kereta mereka, menjadikan setiap satu unik.
Proses membuat kereta Speed Six baharu ini sangat terperinci dan tepat. Mereka menggunakan alat dan kaedah lama seperti W.O. Bentley melakukannya. Syarikat seperti Portobello Engineering dan Lomax Coachbuilders sedang membuat casis dan badan dengan teliti, manakala Mulliner menyatukan segala-galanya dan menutup badan dalam fabrik yang sama yang digunakan dalam reka bentuk asal.
Setiap bahagian Speed Six, daripada lampu depan ke enjin, dibuat dengan teliti. Mereka juga mencipta semula reka bentuk enjin daripada kereta asal Speed Six, terima kasih kepada syarikat seperti Kingsbury Racing Shop Limited dan Tom Dark Engineering.
Kereta Speed Six baharu ini diilhamkan oleh dua kereta asal terkenal: Speed Six milik Bentley, GU409, dan ‘Old Number 3’, sebuah Speed Six yang berlumba dalam perlumbaan 24 Jam Le Mans 1930. Dengan menggunakan data daripada kereta ini, mereka memastikan yang baharu adalah setulen yang mungkin.
Speed Six mempunyai sejarah legenda dalam perlumbaan, terutamanya pada perlumbaan 24 Jam Le Mans. Reputasinya untuk kelajuan, prestasi dan gaya menjadikannya klasik abadi yang disukai oleh peminat kereta di seluruh dunia.
Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) mencatat pencapaian besar kerana mereka selesai meletakkan landasan antara Bandar Pelabuhan Kuantan (KPC) di Gebeng dan Dungun, Terengganu lebih awal daripada yang dirancang.
Menurut NST, Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Rail Link (MRL), Datuk Seri Darwis Abdul Razak, berkata mereka menggunakan mesin khas dipanggil CCPG-500A untuk meletakkan landasan, yang berfungsi dengan pantas. Mesin ini melakukan kira-kira 1.5km hingga 2km trek setiap hari, yang sangat mengagumkan.
Mesin baharu ini, yang tidak pernah digunakan sebelum ini di Malaysia, banyak membantu mempercepatkan proses peletakan landasan. Menyelesaikan landasan antara KPC dan Dungun adalah satu langkah besar ke hadapan untuk projek ECRL. Ini bermakna mereka semakin hampir untuk menyelesaikan semuanya.
Selepas meletakkan landasan, mereka melakukan beberapa perkara penting lain seperti memastikan trek dikemas dan meletakkan batu di sekelilingnya. Mereka melakukan semua ini dari KPC hingga Gebeng, menunjukkan mereka berpegang pada rancangan mereka dan melakukan kerja yang baik.
Peugeot 5008 ialah SUV baharu di Eropah yang serba boleh dan inovatif. Ia datang dengan pelbagai jenis enjin, seperti elektrik, plug-in hibrid dan mild-hibrid, untuk memenuhi keperluan yang berbeza. Model generasi ketiga ini dibuat oleh syarikat Perancis Peugeot, yang merupakan sebahagian daripada Stellantis.
Ia lebih besar daripada versi lama dan terletak pada platform baharu yang dipanggil Medium STLA. Peugeot 5008 agak besar, berukuran 4787.9mm panjang, 1889.76mm lebar, dan 1689.1mm tinggi, dengan jarak roda panjang 2898.14mm. Apa yang membezakannya daripada SUV lain seperti Tesla Model Y ialah ia mempunyai barisan tempat duduk ketiga, yang bagus untuk keluarga besar.
Walaupun dengan semua tempat duduk digunakan, ia masih mempunyai ruang kargo yang baik pada 257 liter. Jika anda melipat barisan kedua tempat duduk, anda mendapat lebih banyak ruang—sehingga 1812 liter. Bahagian dalamannya lapang dan diilhamkan oleh model Peugeot lain yang dipanggil E-3008, dengan skrin 21 inci yang besar pada dashboard dan kawalan sentuh untuk akses mudah kepada ciri-ciri yang sedia ada.
Model asas mempunyai enjin petrol 1.2 liter kecil dengan sedikit kuasa tambahan daripada sistem 48V yang keluarkan 136hp. Jika anda mahukan lebih kuasa, terdapat pilihan hibrid plug-in yang menggabungkan enjin petrol dengan motor elektrik untuk jumlah 195hp dan jarak elektrik melebihi 80km.
Bagi mereka yang mengambil berat tentang alam sekitar, terdapat juga versi elektrik sepenuhnya yang dipanggil E-5008. Ia datang dalam versi berbeza dengan sama ada satu atau dua motor elektrik, memberikan anda sehingga 318hp dan 344Nm tork. Bergantung pada saiz bateri, anda boleh memandu antara 500 dan 659km dengan sekali cas.
Bercakap mengenai pengecasan, Peugeot 5008 hadir dengan pilihan yang berbeza, daripada pengecas standard kepada pengecas yang lebih pantas yang boleh mengecas sehingga 160 kW. Tambahan pula, bateri itu disertakan dengan jaminan selama lapan tahun atau 160,934km.
Secara keseluruhan, Peugeot 5008 ialah pilihan yang bagus untuk keluarga di Eropah yang mahukan SUV serba boleh yang juga mesra alam. Ia menawarkan gabungan ruang, prestasi dan teknologi hijau yang baik, menjadikannya pesaing yang kuat dalam pasaran SUV.
Terdapat beberapa perbincangan di Eropah tentang jenis kereta Mazda 6 baharu, yang dipanggil Mazda 6e. Walaupun pengeluaran Mazda 6 semakin perlahan di Jepun, terdapat aplikasi baharu untuk cap dagangan Mazda 6e di Eropah. Ini menunjukkan bahawa Mazda mungkin mahu membawa semula model itu dengan motor elektrik.
Menggunakan “e” di sebelah nama kereta adalah baharu untuk Mazda. Ini mungkin bermakna mereka menukar cara mereka menamakan kereta mereka, terutamanya apabila mereka mula membuat lebih banyak kenderaan elektrik dan hibrid. Cap dagangan untuk Mazda 6e mempunyai ruang antara jenama dan nama model yang berbeza daripada cara Mazda menamakan keretanya yang lain.
Syarikat tenaga Shell telah mendedahkan rancangan untuk menukar strategi tenaganya dengan menjual beberapa stesen minyaknya dan melabur lebih banyak dalam stesen pengecasan kenderaan elektrik (EV).
Dalam laporan Strategi Peralihan Tenaga 2024, Shell berkata ia mahu memberi lebih tumpuan kepada penyelesaian tenaga rendah karbon. Untuk melakukan ini, ia akan menjual kira-kira 500 stesen minyaknya setiap tahun pada 2024 dan 2025, yang berjumlah pengurangan 2.1% dalam rangkaian stesen minyaknya. Sebaliknya, Shell akan mengembangkan infrastruktur pengecasan EVnya untuk memenuhi keperluan pelanggan yang beralih kepada kereta elektrik.
Shell merancang untuk melabur lebih banyak dalam pusat pengecasan EV awam, terutamanya di tempat seperti China dan Eropah yang terdapat banyak kereta elektrik dan permintaan tinggi untuk stesen pengecasan. Syarikat itu menyasarkan untuk meningkatkan bilangan mata caj daripada 54,000 kepada 200,000 menjelang 2030.
Shell percaya stesen pengecas awam adalah penting kerana ramai orang tidak mempunyai pilihan untuk mengecas kereta elektrik mereka di rumah. Walaupun pengecasan rumah adalah perkara biasa di beberapa tempat seperti Amerika Utara, Shell melihat peluang besar dalam mengembangkan rangkaian pengecasan awam untuk menyokong peningkatan bilangan kereta elektrik.