Piston.my

Berita Terkini

Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) mencatat pencapaian besar kerana mereka selesai meletakkan landasan antara Bandar Pelabuhan Kuantan (KPC) di Gebeng dan Dungun, Terengganu lebih awal daripada yang dirancang.

Menurut NST, Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Rail Link (MRL), Datuk Seri Darwis Abdul Razak, berkata mereka menggunakan mesin khas dipanggil CCPG-500A untuk meletakkan landasan, yang berfungsi dengan pantas. Mesin ini melakukan kira-kira 1.5km hingga 2km trek setiap hari, yang sangat mengagumkan.

Mesin baharu ini, yang tidak pernah digunakan sebelum ini di Malaysia, banyak membantu mempercepatkan proses peletakan landasan. Menyelesaikan landasan antara KPC dan Dungun adalah satu langkah besar ke hadapan untuk projek ECRL. Ini bermakna mereka semakin hampir untuk menyelesaikan semuanya.

Selepas meletakkan landasan, mereka melakukan beberapa perkara penting lain seperti memastikan trek dikemas dan meletakkan batu di sekelilingnya. Mereka melakukan semua ini dari KPC hingga Gebeng, menunjukkan mereka berpegang pada rancangan mereka dan melakukan kerja yang baik.

(more…)

Peugeot 5008 ialah SUV baharu di Eropah yang serba boleh dan inovatif. Ia datang dengan pelbagai jenis enjin, seperti elektrik, plug-in hibrid dan mild-hibrid, untuk memenuhi keperluan yang berbeza. Model generasi ketiga ini dibuat oleh syarikat Perancis Peugeot, yang merupakan sebahagian daripada Stellantis.

Ia lebih besar daripada versi lama dan terletak pada platform baharu yang dipanggil Medium STLA. Peugeot 5008 agak besar, berukuran 4787.9mm panjang, 1889.76mm lebar, dan 1689.1mm tinggi, dengan jarak roda panjang 2898.14mm. Apa yang membezakannya daripada SUV lain seperti Tesla Model Y ialah ia mempunyai barisan tempat duduk ketiga, yang bagus untuk keluarga besar.

Walaupun dengan semua tempat duduk digunakan, ia masih mempunyai ruang kargo yang baik pada 257 liter. Jika anda melipat barisan kedua tempat duduk, anda mendapat lebih banyak ruang—sehingga 1812 liter. Bahagian dalamannya lapang dan diilhamkan oleh model Peugeot lain yang dipanggil E-3008, dengan skrin 21 inci yang besar pada dashboard dan kawalan sentuh untuk akses mudah kepada ciri-ciri yang sedia ada.

Model asas mempunyai enjin petrol 1.2 liter kecil dengan sedikit kuasa tambahan daripada sistem 48V yang keluarkan 136hp. Jika anda mahukan lebih kuasa, terdapat pilihan hibrid plug-in yang menggabungkan enjin petrol dengan motor elektrik untuk jumlah 195hp dan jarak elektrik melebihi 80km.

Bagi mereka yang mengambil berat tentang alam sekitar, terdapat juga versi elektrik sepenuhnya yang dipanggil E-5008. Ia datang dalam versi berbeza dengan sama ada satu atau dua motor elektrik, memberikan anda sehingga 318hp dan 344Nm tork. Bergantung pada saiz bateri, anda boleh memandu antara 500 dan 659km dengan sekali cas.

Bercakap mengenai pengecasan, Peugeot 5008 hadir dengan pilihan yang berbeza, daripada pengecas standard kepada pengecas yang lebih pantas yang boleh mengecas sehingga 160 kW. Tambahan pula, bateri itu disertakan dengan jaminan selama lapan tahun atau 160,934km.

Secara keseluruhan, Peugeot 5008 ialah pilihan yang bagus untuk keluarga di Eropah yang mahukan SUV serba boleh yang juga mesra alam. Ia menawarkan gabungan ruang, prestasi dan teknologi hijau yang baik, menjadikannya pesaing yang kuat dalam pasaran SUV.

Terdapat beberapa perbincangan di Eropah tentang jenis kereta Mazda 6 baharu, yang dipanggil Mazda 6e. Walaupun pengeluaran Mazda 6 semakin perlahan di Jepun, terdapat aplikasi baharu untuk cap dagangan Mazda 6e di Eropah. Ini menunjukkan bahawa Mazda mungkin mahu membawa semula model itu dengan motor elektrik.

Menggunakan “e” di sebelah nama kereta adalah baharu untuk Mazda. Ini mungkin bermakna mereka menukar cara mereka menamakan kereta mereka, terutamanya apabila mereka mula membuat lebih banyak kenderaan elektrik dan hibrid. Cap dagangan untuk Mazda 6e mempunyai ruang antara jenama dan nama model yang berbeza daripada cara Mazda menamakan keretanya yang lain.

(more…)

Syarikat tenaga Shell telah mendedahkan rancangan untuk menukar strategi tenaganya dengan menjual beberapa stesen minyaknya dan melabur lebih banyak dalam stesen pengecasan kenderaan elektrik (EV).

Dalam laporan Strategi Peralihan Tenaga 2024, Shell berkata ia mahu memberi lebih tumpuan kepada penyelesaian tenaga rendah karbon. Untuk melakukan ini, ia akan menjual kira-kira 500 stesen minyaknya setiap tahun pada 2024 dan 2025, yang berjumlah pengurangan 2.1% dalam rangkaian stesen minyaknya. Sebaliknya, Shell akan mengembangkan infrastruktur pengecasan EVnya untuk memenuhi keperluan pelanggan yang beralih kepada kereta elektrik.

Shell merancang untuk melabur lebih banyak dalam pusat pengecasan EV awam, terutamanya di tempat seperti China dan Eropah yang terdapat banyak kereta elektrik dan permintaan tinggi untuk stesen pengecasan. Syarikat itu menyasarkan untuk meningkatkan bilangan mata caj daripada 54,000 kepada 200,000 menjelang 2030.

Shell percaya stesen pengecas awam adalah penting kerana ramai orang tidak mempunyai pilihan untuk mengecas kereta elektrik mereka di rumah. Walaupun pengecasan rumah adalah perkara biasa di beberapa tempat seperti Amerika Utara, Shell melihat peluang besar dalam mengembangkan rangkaian pengecasan awam untuk menyokong peningkatan bilangan kereta elektrik.

(more…)

Seorang pemilik Ferrari bernama Iliya Nechev telah mengambil tindakan terhadap pembuat kereta mewah itu dengan mengeluarkan saman mahkamah di Mahkamah Daerah AS. Nechev mendakwa Ferrari tidak membetulkan masalah brek dengan betul dalam model tertentu, menyebabkan pemilik mempunyai kereta yang berpotensi tidak selamat walaupun selepas cuba dibaiki.

Nechev membeli Ferrari 458 Italia 2010 miliknya pada 2020 dan berkata dia mengalami masalah brek sejak itu. Dia mendakwa semasa membelok menuruni bukit, keretanya tidak perlahan walaupun dia membrek. Nechev berkata seorang peniaga Ferrari memberitahunya ini adalah “normal.”

(more…)

Mercedes-AMG memperkenalkan ahli terbaru barisan GT Coupe-nya: AMG GT 43. Kereta yang luar biasa ini menggabungkan ciri berprestasi tinggi dengan reka bentuk yang anggun dan ia menetapkan standard baharu untuk penggemar kereta sport.

AMG GT 43 menggunakan enjin empat silinder berkuasa di hadapan, dengan pacuan roda belakang. Persediaan ini memastikan ketangkasan yang hebat dan pengalaman pemanduan yang mendebarkan dengan pengendalian yang tepat. Dengan 421hp dan 500Nm tork, ia boleh pecut dari 0 hingga 100km/j dalam hanya 4.6 saat dan boleh mencapai kelajuan tertinggi iaitu 280km/j.

Membezakan dirinya daripada model AMG lain, bahagian luar GT 43 mempunyai perincian yang menarik perhatian. Salur masuk udara hadapan dan siluet anggun meningkatkan aerodinamik, manakala bahagian belakang yang direka bentuk semula menambah kecanggihan. Jarak rodanya yang panjang dan bahagian belakang yang berkuasa memberikannya kehadiran yang memerintah di jalan raya.

AMG GT 43 mempunyai enjin pengecas turbo 2.0 liter dengan pengecas turbo gas ekzos elektrik, yang diinspirasikan oleh teknologi Formula 1. Sistem ini menyediakan tindak balas segera dan meningkatkan kecekapan. Ia juga beroperasi sebagai hibrid ringan, meningkatkan kecekapan bahan api semasa meluncur dan pemulihan.

Kereta ini didatangkan dengan transmisi AMG SpeedShift MCT 9G, memastikan penukaran gear pantas dan pemanduan responsif. Pelbagai mod pemanduan membolehkan anda menyesuaikan pengalaman anda, daripada pelayaran lancar kepada prestasi sedia trek.

Di dalam, AMG GT 43 menawarkan persekitaran yang mewah dan maju teknologi. Kluster instrumen digital dan skrin sentuh multimedia 11.9-inci menyediakan akses mudah kepada ciri navigasi dan hiburan. Pilihan penyesuaian membolehkan pemandu menyesuaikan kereta mengikut pilihan mereka, daripada reka bentuk luaran hingga upholsteri dalaman.

Archive

Follow us on Facebook

Follow us on YouTube