Piston.my

Berita Terkini

Idea kereta memandu sendiri membuatkan orang ramai berasa teruja dan bimbang di seluruh dunia. Syarikat seperti Tesla dan Waymo telah bekerja keras untuk menjadikan kereta pandu sendiri menjadi kenyataan, tetapi masih terdapat kebimbangan tentang keselamatan, peraturan dan siapa yang bertanggungjawab jika berlaku masalah.

Di British Columbia, mereka telah memutuskan untuk berhati-hati tentang cara mereka menggunakan teknologi memandu sendiri. Mereka hanya membenarkan autonomi sehingga Tahap 2, yang bermaksud kereta boleh melakukan beberapa tugas memandu, tetapi pemandu masih perlu memberi perhatian dan bersedia untuk mengambil alih jika perlu. Peraturan ini adalah untuk memastikan pemanduan kekal selamat dan orang ramai kekal fokus di jalan raya.

Sistem Pemanduan Sendiri Penuh Tesla sesuai dalam kategori Tahap 2 ini, jadi tidak mengapa untuk digunakan di British Columbia. Tetapi jika Tesla atau syarikat lain memperkenalkan ciri pemanduan sendiri yang lebih maju, mereka mungkin melanggar peraturan wilayah dan menghadapi masalah undang-undang.

Kerajaan serius untuk melaksanakan larangan ini. Mereka telah menjadikannya rasmi dengan sesuatu yang dipanggil Perintah dalam Majlis 147/2024. Jika anda melanggar peraturan, anda boleh didenda bermula daripada RM1,277. Denda boleh mencecah RM6,940, malah anda mungkin dipenjarakan sehingga 6 bulan.

Maserati telah memperkenalkan kereta terbarunya, GranCabrio Folgore, menambah pilihan elektrik kepada dunia kereta convertible. Ia menyertai kumpulan kecil convertible elektrik yang tersedia hari ini. Versi open-top GranTurismo Folgore ini berkongsi enjin dan ciri utamanya dengan versi coupe, menjanjikan pemanduan mendebarkan tanpa pelepasan sifar.

GranCabrio Folgore mempunyai tiga motor elektrik berteknologi tinggi, masing-masing dengan pengawal kuasanya sendiri. Dua motor duduk di belakang, manakala satu di hadapan, memberikan kereta itu jumlah keluaran berkuasa sebanyak 818hp dalam mod “MaxBoost”. Walaupun dalam mod biasa, ia masih menawarkan 751hp yang mengagumkan.

Kereta elektrik ini dijana oleh pek bateri litium-ion berbentuk T yang diletakkan secara strategik di antara dan di belakang tempat duduk untuk mengekalkan bentuk convertible klasik yang utuh. Dengan kapasiti 92.5 kWj, bateri boleh mengecas dengan cepat, dengan brek penjanaan semula yang boleh menyerap banyak kuasa untuk letupan pendek dan pengecasan stabil di stesen yang serasi. Untuk menangani sebarang isu mengenai stesen pengecasan, Maserati telah menambah sistem “DC Booster” onboard, membolehkan ia mengecas pada 50kW dari stesen lama.

 

Selain daripada enjin canggihnya, GranCabrio Folgore hadir dengan teknologi pintar untuk meningkatkan julat dan kecekapannya, seperti brek regeneratif dan sistem panduan untuk membantu anda memanfaatkan sepenuhnya bateri anda. Ia dikatakan mempunyai jarak memandu 447km pada kitaran WLTP Eropah, menjadikannya hebat untuk pemanduan jauh tanpa mengorbankan prestasi.

Di dalam, GranCabrio Folgore dilengkapi dengan ciri-ciri mewah seperti sistem bunyi terkemuka dengan sehingga 16 pembesar suara, tempat duduk heated untuk keselesaan tambahan, dan kabin yang direka dengan cantik berbaloi dengan harga yang tinggi.

Walaupun kami belum mempunyai harga dan ketersediaan yang tepat, GranCabrio Folgore bersedia untuk membuat percikan besar dalam pasaran kereta elektrik, menawarkan pemandu gabungan istimewa kemewahan, prestasi dan keramahan alam dalam pakej boleh tukar yang menakjubkan.

Hari besar Maserati, Hari Folgore, akhirnya tiba. Ia juga merupakan ulang tahun ke-110 syarikat itu. Hari ini istimewa kerana Maserati kini membuat kereta elektrik, menandakan permulaan baharu bagi jenama itu di seluruh dunia.

Mereka memperkenalkan model elektrik baharu seperti GranTurismo Folgore, Grecale Folgore dan GranCabrio Folgore. Kereta ini menggabungkan kuasa elektrik, inovasi, kemewahan dan kecemerlangan dengan cara Itali. Terdapat juga kereta sport super yang dipanggil MC20 Folgore yang akan datang pada tahun 2025, menunjukkan komitmen Maserati untuk menjana wang secara mampan dan menjadi lebih baik sepanjang masa.

(more…)

Peugeot Malaysia menganjurkan sesuatu yang istimewa untuk penggemar kereta dengan “Hujung Minggu Rumah Terbuka Sinar Raya” yang akan datang pada 20 dan 21 April dari jam 9:00 pagi hingga 6:00 petang. Semasa acara istimewa ini, peminat jenama Perancis boleh mengambil kesempatan daripada rebat luar biasa sehingga RM8,000 malah berpeluang memenangi “ketupat” bertuah apabila mereka memandu uji dan menempah Peugeot 2008, 3008, dan 5008.

Menambahkan suasana perayaan, pengunjung akan berpeluang mendapatkan pratonton eksklusif Peugeot 408 serba baharu yang akan dilancarkan tidak lama lagi, yang akan dipamerkan di pengedar yang mengambil bahagian. Ini membolehkan peminat melihat sekilas dan mengetahui lebih lanjut tentang 408 sebelum pelancaran rasminya, memberi mereka peluang untuk membuat tempahan awal.

Peugeot 408 serba baharu mempunyai reka bentuk luaran sepenuhnya dengan pelbagai teknologi baharu, yang merangkumi “Bahasa Daya Tarikan.” Isyarat kucingnya yang unik dan siluet fastback yang dipesan lebih dahulu membayangkan arah reka bentuk masa hadapan untuk kenderaan Peugeot. Terutama sekali, 408 ialah model pertama yang mempamerkan logo Peugeot serba baharu jenama itu dan menampilkan tempat duduk ergonomik inovatif yang diperakui oleh AGR Jerman, lengkap dengan fungsi urutan terbina dalam.

(more…)

Kajian terbaru dari Institut Kiel untuk Ekonomi Dunia Jerman menunjukkan bahawa pembuat kenderaan elektrik (EV) terkemuka China, BYD Co., mendapat sebahagian besar subsidi langsung kerajaan, berjumlah sekurang-kurangnya €3.4 bilion (RM17.2 bilion). China memberi BYD rangsangan ini untuk membantunya menjadi peneraju dalam EV dan teknologi bersih.

Kajian itu menunjukkan bahawa subsidi BYD meningkat daripada €220 juta pada 2020 kepada €2.1 bilion hanya dua tahun kemudian. Selain subsidi langsung, BYD juga mendapat manfaat daripada bantuan untuk pembuat bateri tempatan dan insentif untuk orang yang membeli keretanya. Wang ini telah membantu syarikat China seperti BYD berkembang pesat, terutamanya di China, dan kini mereka berkembang ke Eropah juga.

(more…)

Tesla telah memperkenalkan Tempat Duduk Sport baharu untuk Model S Plaid, bertujuan untuk mengendalikan kuasa tinggi supercar elektrik itu dengan lebih baik.

Walaupun Model S Plaid secara teknikalnya adalah sedan keluarga, pecutan 1.99 saat 0 hingga 100km/j yang melepuh meletakkannya kukuh dalam bidang supercar elektrik.

Dengan lebih kuasa daripada kebanyakan pemandu, Model S Plaid menawarkan pengalaman pemanduan yang menggembirakan.

Sesetengah pemilik Model S Plaid menikmati membawa kereta mereka ke litar lumba, di mana mereka benar-benar dapat menghargai keupayaan kereta itu. G-Force sisi yang dialami semasa selekoh di litar lumba amat ketara.

Walaupun tempat duduk Model S standard Tesla adalah selesa, ia mungkin tidak memberikan sokongan yang mencukupi untuk pemanduan yang bersemangat, yang mana seluruh kenderaan itu unggul.

Kerusi Sport baharu menangani isu ini dengan sokongan sisi yang meningkat dengan ketara. Berikut adalah ciri utama tempat duduk ini:

1. Peningkatan sokongan sisi: Tempat Duduk Sport menawarkan sokongan sisi yang dipertingkatkan untuk memastikan pemandu tetap berada di tempatnya semasa pemanduan berprestasi tinggi.
2. Seni bina tempat duduk modular: Walaupun terdapat sokongan tambahan, tempat duduk mengekalkan ciri pelarasan kuasa 12 hala yang sama, pemanasan dan pengudaraan untuk keselesaan optimum.
3. Bahan suede berprestasi tinggi: Tempat duduk dilapisi kain suede berprestasi tinggi, memberikan cengkaman yang lebih tinggi untuk pemandu sambil mengurangkan berat keseluruhan.

Ciri-ciri ini menjadikan tempat duduk Sport baharu sebagai tambahan berharga untuk pemilik Model S Plaid yang gemar menolak kereta mereka sehingga had, sama ada di trek atau semasa pemanduan bersemangat di jalan raya awam.

Archive

Follow us on Facebook

Follow us on YouTube