MG secara rasmi telah mendedahkan pandangan awal terhadap model kenderaan elektrik (EV) utamanya yang seterusnya, dikenali sebagai CyberX, yang bakal menjadi penambahan kedua kepada sub-jenama Cyber yang semakin berkembang pesat. Mengikuti kejayaan pelancaran Cyberster tahun lalu, CyberX memperkenalkan pendekatan reka bentuk baharu yang berani, lasak dan berorientasikan gaya hidup moden, disasarkan khusus kepada pembeli muda yang mengutamakan teknologi.
CyberX akan membuat penampilan sulungnya di Shanghai Motor Show, di mana ia dijangka menjadi tumpuan utama sebagai SUV elektrik terbaharu MG. Berdasarkan imej acah awal yang dikeluarkan, model ini mempamerkan siluet bertinju dan tegak, berbeza daripada barisan SUV sedia ada MG, dengan rekaan yang menekankan unsur kembara dan serba boleh untuk kegunaan bandar. Ciri-ciri unik seperti lencana MG bercahaya dan bar lampu LED penuh lebar di hadapan dan belakang memberikan identiti visual futuristik kepada kenderaan ini.
Direka untuk bersaing dengan model seperti Smart #5, CyberX turut menandakan aspirasi global MG yang lebih luas. Walaupun buat masa ini sub-jenama Cyber hanya ditawarkan untuk pasaran China, MG telah pun melancarkan Cyberster di UK, dan dijangka akan memperkenalkan lebih banyak model Cyber di peringkat antarabangsa dalam masa terdekat.
Dari sudut kejuruteraan, CyberX merupakan antara model pertama yang menggunakan platform elektrik E3 baharu keluaran SAIC Motor, iaitu satu seni bina generasi seterusnya yang direka untuk menyokong pelbagai segmen kenderaan – daripada kompak kepada SUV bersaiz besar dan kereta sport. Platform ini turut menampilkan teknologi Cell-to-Body (CTB), yang menyepadukan pek bateri terus ke dalam struktur badan, menghasilkan ketegaran struktur lebih tinggi, berat lebih ringan, serta peningkatan dari segi kecekapan tenaga.
CyberX juga akan menjadi antara model terawal yang menampilkan sistem operasi Zebra 3.0, sebuah antara muka digital terkini yang menawarkan pengenalan suara dan ciri sambungan pintar yang dipertingkat. Sistem ini dibangunkan khas untuk pengguna celik teknologi, mencerminkan hala tuju MG dalam memberikan pengalaman pemanduan yang lebih intuitif dan tersambung.
Bagi menyokong ciri-ciri pintar ini, MG turut mengesahkan bahawa CyberX akan dikuasakan oleh cip J6 daripada Horizon Robotics, yang dijangka memainkan peranan penting dalam navigasi pintar, pemantauan pemandu dan keupayaan pemanduan separa autonomi.
Walaupun spesifikasi terperinci mengenai kuasa enjin dan kapasiti bateri masih belum diumumkan, CyberX dijangka menjadi antara model paling maju secara teknikal dalam barisan EV MG. Model ini juga merupakan sebahagian daripada pelan strategik MG untuk melancarkan lapan model baharu dalam tempoh dua tahun akan datang, termasuk kereta sukan, sedan dan SUV – semuanya dibina berasaskan teknologi terkini serta pendekatan elektrifikasi menyeluruh.
Dengan kehadiran CyberX, MG bukan sahaja memperkukuhkan sub-jenama Cyber, tetapi juga memperteguhkan komitmennya terhadap inovasi, teknologi dan rekaan yang berani – sesuai untuk generasi pemandu masa kini yang mahukan kenderaan pintar, bergaya dan berprestasi tinggi, sekali gus menetapkan pentas untuk kehadiran lebih dinamik dalam pasaran EV global.