Piston.my

RM1.9 Bilion Diperuntukkan untuk Bas Diesel dan EV Baharu

Kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM1.9 bilion bagi meningkatkan sistem pengangkutan awam melalui pemerolehan bas diesel dan bas elektrik baharu untuk Lembah Klang serta Pulau Pinang. Langkah ini bertujuan memodenkan armada sedia ada serta meningkatkan kesalinghubungan bagi kemudahan penumpang.

Menurut laporan New Straits Times, Menteri Kewangan II, Datuk Seri Amir Hamzah Azizan, mengumumkan bahawa kumpulan pertama sebanyak 310 bas diesel akan dihantar pada bulan Jun, diikuti oleh 250 bas elektrik menjelang akhir tahun ini. Selain itu, sebanyak 1,100 lagi bas elektrik berserta infrastruktur pengecasan akan diperkenalkan secara berperingkat.

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, menegaskan bahawa bas-bas baharu ini akan menggantikan kenderaan lama yang dikendalikan oleh Rapid Bus Sdn Bhd, di mana sebahagian besar daripadanya telah beroperasi lebih sedekad dan memerlukan penggantian segera.

Perluasan Perkhidmatan Atas Permintaan Rapid KL

Dalam usaha memperkukuh sistem pengangkutan awam, kerajaan juga merancang untuk memperluaskan perkhidmatan Atas Permintaan Rapid KL. Ketika ini, perkhidmatan tersebut beroperasi di 37 zon dengan armada sebanyak 110 van yang melayani pengguna di Rapid KL dan Rapid Penang.

Menurut Loke, jumlah kenderaan akan ditingkatkan kepada 320 menjelang Jun, yang dijangka meningkatkan kapasiti perkhidmatan secara ketara. Ketika ini, perkhidmatan ini mencatatkan jumlah penumpang harian melebihi 4,000 orang, dan dengan penambahan van baharu, jumlah itu dijangka meningkat kepada 36,000 penumpang setiap hari.

Perkhidmatan ini mula diperkenalkan pada Mei 2023 sebagai Demand Responsive Transit (DRT) sebelum dijenamakan semula sebagai Rapid KL On-Demand pada Februari 2024. Pada asalnya direka untuk menggantikan laluan bas yang kurang digunakan, perkhidmatan ini kini berfungsi sebagai sistem sokongan utama kepada rangkaian bas utama, menawarkan sambungan yang lebih fleksibel dan dinamik kepada pengguna.

Pengenalan Sistem Pembayaran Terbuka

Sebagai sebahagian daripada usaha untuk meningkatkan kemudahan pengguna, sistem pembayaran terbuka telah diperkenalkan mulai hari ini bagi perkhidmatan Rapid KL On-Demand. Melalui sistem ini, pengguna boleh membayar tambang menggunakan kad debit dan kredit selain kaedah pembayaran sedia ada.

Loke menyatakan bahawa sistem pembayaran baharu ini bertujuan untuk memudahkan urusan penumpang serta mengelakkan kesulitan akibat baki tidak mencukupi dalam kad Touch ‘n Go.

“Dengan kaedah pembayaran baharu ini, pengguna tidak lagi perlu bimbang tentang baki yang tidak mencukupi dalam kad Touch ‘n Go mereka. Ini secara langsung akan meningkatkan pengalaman pengguna dengan perkhidmatan Rapid KL,” katanya.

Pelaksanaan sistem pembayaran ini akan dibuat secara berperingkat, bermula dengan tujuh zon yang telah dilengkapi dengan 20 van yang mempunyai pengimbas kad. Semua van lain akan dinaik taraf secara beransur-ansur, dengan penyepaduan penuh dijangka siap menjelang Mei.

Sebelum ini, pengguna hanya boleh membuat pembayaran menggunakan Kad Touch ‘n Go, Kad Konsesi MyRapid, Pas Perjalanan OKU Smile, serta Pas Perjalanan Tanpa Had seperti My50, MyCity dan Pas Keluarga. Pengenalan sistem pembayaran terbuka ini merupakan langkah penting ke arah mewujudkan pengalaman pengangkutan awam yang lebih lancar, mudah dan mesra pengguna.

Fuelled by cigarettes, coffee, the smell of petrol and 90's rock music

Artikel Berkaitan