Kumpulan BMW telah mencipta sejarah sebagai pengeluar automotif pertama yang memperkenalkan sistem saraf digital baharu sepenuhnya, direka untuk menyokong semua varian pemanduan dan segmen kenderaan. Sistem inovatif ini, yang jauh lebih pintar, berkuasa dan cekap daripada generasi terdahulu, akan mula digunakan dalam model Neue Klasse.
Teras kepada revolusi teknologi ini ialah empat komputer berprestasi tinggi yang dikenali sebagai “Superbrains.” Sistem ini menyepadukan kuasa komputer bagi fungsi utama kenderaan, termasuk infotainmen, pemanduan automatik, dinamik pemanduan serta operasi kritikal seperti akses kenderaan, kawalan iklim dan keselesaan. Berbanding model semasa, Superbrains ini menawarkan lebih 20 kali ganda kuasa pemprosesan dan dibangunkan untuk menyokong kemas kini perisian masa hadapan melalui integrasi kecerdasan buatan bagi meningkatkan pengalaman pengguna.
Menurut Ahli Lembaga Pengarah bagi Pembangunan BMW, Frank Weber, komitmen syarikat terhadap keterbukaan teknologi memastikan bahawa semua model BMW masa depan akan dilengkapi dengan sistem ini. Beliau menjelaskan bahawa seni bina elektronik baharu yang menggabungkan Superbrains dan platform perisian canggih membolehkan BMW memisahkan pembangunan perisian daripada kenderaan fizikal. Pendekatan ini memastikan setiap model BMW kekal relevan dengan kemas kini digital berterusan, walaupun selepas pelancaran awal.
Salah satu ciri utama sistem saraf digital ini ialah penggunaan abah-abah pendawaian yang dipermudahkan berdasarkan seni bina zon. Reka bentuk ini mengurangkan panjang pendawaian sebanyak 600 meter dan mengurangkan berat kenderaan sehingga 30% berbanding generasi sebelumnya. Pendawaian ini dibahagikan kepada empat zon utama iaitu bahagian hadapan, tengah, belakang dan bumbung, di mana setiap zon dikawal oleh Superbrains melalui sambungan data berkelajuan tinggi. Inovasi ini membolehkan pendawaian yang lebih pendek, ringan dan cekap.
Tambahan pula, sistem ini disokong oleh “Smart eFuses,” iaitu fius digital yang menggantikan sehingga 150 fius tradisional. Fius ini secara automatik mengagihkan tenaga dan membolehkan pengaktifan terpilih bagi komponen tertentu berdasarkan keperluan operasi seperti pemanduan, pengecasan, parkir dan kemas kini perisian. Optimumisasi tenaga ini menyumbang kepada peningkatan kecekapan tenaga sebanyak 20%.
Sistem elektronik ini menjadi asas kepada pembangunan kenderaan bertakrif perisian (Software Defined Vehicle, SDV) generasi baharu BMW. Model elektrik sepenuhnya pertama Neue Klasse dijangka memulakan pengeluaran menjelang akhir tahun ini di kilang BMW di Debrecen, Hungary.
Dalam usaha untuk memastikan kecekapan pembangunan perisian, BMW telah memperkenalkan persekitaran pembangunan bersepadu yang dikenali sebagai “CodeCraft.” Sistem ini beroperasi dalam awan menggunakan sehingga 75,000 unit pemproses maya (CPU) dan menyokong lebih 10,000 pembangun perisian di seluruh dunia. CodeCraft memproses sehingga 200,000 binaan perisian setiap hari pada waktu puncak, mewakili peningkatan produktiviti sebanyak 130 kali ganda berbanding sedekad lalu.
Dengan pengenalan sistem saraf digital ini, BMW menetapkan penanda aras baharu dalam industri automotif bagi seni bina kenderaan digital. Teknologi ini memastikan model-model BMW generasi akan datang kekal unggul dari segi teknologi dan sentiasa dikemas kini untuk memenuhi keperluan serta permintaan pengguna pada masa hadapan.