Piston.my

Perbincangan Penggabungan Honda-Nissan Runtuh Akibat Ketegangan Syarat Penguasaan

Perbincangan penggabungan antara Honda Motor Co. dan Nissan Motor Co. telah gagal secara rasmi, dengan ketegangan memuncak akibat tuntutan yang dianggap tidak boleh diterima oleh Nissan. Seorang pegawai kanan Nissan menyifatkan syarat yang dicadangkan oleh Honda sebagai “tidak sopan,” menyebabkan perundingan terhenti.

Punca utama kegagalan perbincangan ialah desakan Honda supaya Nissan menjadi anak syarikatnya, satu syarat yang ditolak mentah-mentah oleh Nissan. Honda juga mencadangkan agar Nissan menghapuskan sistem kenderaan hibrid proprietarinya, e-Power, dan menggantikannya dengan teknologi HV Honda.

Cadangan ini dianggap sebagai penghinaan terhadap warisan teknologi Nissan, yang selama ini dikenali dengan inovasi sendiri. Nissan enggan mengorbankan identiti dan kebebasannya, terutamanya dalam pembangunan teknologi kenderaan elektrik (EV) dan hibrid.

Sebaliknya, Honda melihat penyepaduan ini sebagai peluang untuk meningkatkan skala ekonomi, menurunkan kos perolehan dan memperkukuh daya saing dalam pasaran EV dan hibrid.

Perpecahan rundingan ini berlaku pada saat Nissan menghadapi cabaran kewangan yang serius. Syarikat itu meramalkan kerugian bersih ¥80 bilion (RM2.5 bilion) untuk tahun fiskal berakhir 31 Mac, dengan bahagian automobilnya mencatat kerugian operasi hampir ¥200 bilion bagi tempoh April-Disember 2024.

Salah satu faktor utama kelemahan Nissan ialah kegagalannya memperkenalkan model hibrid di Amerika Syarikat, di mana permintaan terhadap kenderaan hibrid semakin meningkat. Sebaliknya, Honda berjaya memanfaatkan pertumbuhan pasaran hibrid AS, menjadikannya lebih kukuh dalam segmen ini.

Walaupun perbincangan gagal, Honda tetap terbuka untuk meneruskan rundingan jika berlaku perubahan kepimpinan di Nissan. Menurut Financial Times, Honda hanya akan mempertimbangkan semula penggabungan jika CEO Nissan, Makoto Uchida, berundur.

Dewan pengarah Nissan, bersama rakan kongsi strategiknya Renault, dikatakan sedang membincangkan masa depan Uchida selepas kegagalan rundingan ini. Walaupun Uchida bercadang untuk kekal sehingga 2026, tekanan dalaman boleh menyebabkan perubahan kepimpinan dalam masa terdekat.

Sebagai langkah pemulihan, Nissan telah mengumumkan strategi merombak operasinya dengan mengurangkan 9,000 pekerjaan dan mengecilkan kapasiti pengeluaran global sebanyak 20%. Walau bagaimanapun, sumber dalaman menyatakan bahawa keengganan Nissan untuk menerima syarat Honda mencerminkan keangkuhan korporatnya, yang boleh menjejaskan peluang pemulihan jangka panjang.

Walaupun Honda menolak kemungkinan pengambilalihan bermusuhan, tekanan terhadap Nissan boleh membuka ruang untuk rundingan baharu dalam masa terdekat—terutamanya jika berlaku pertukaran kepimpinan di Nissan.

Fuelled by cigarettes, coffee, the smell of petrol and 90's rock music

Artikel Berkaitan