Piston.my

CEO Aston Martin Mahu Lebih Banyak Varian Transmisi Manual

Selepas lima bulan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Aston Martin, Adrian Hallmark telah memperincikan visinya untuk masa depan jenama ikonik British ini. Beliau mengambil inspirasi daripada strategi model Porsche, menekankan kepentingan pengalaman pemanduan tulen dan kepelbagaian varian model. Salah satu perubahan utama yang ingin dibawanya ialah kepulangan transmisi manual, yang dianggapnya sebagai elemen penting dalam pengalaman kereta sport sejati.

Kembalinya Transmisi Manual

Hallmark menegaskan bahawa Aston Martin mesti menghidupkan semula pilihan manual untuk memastikan pengalaman pemanduan yang lebih mengasyikkan. “Untuk pengalaman kereta sport yang tulen, kami memerlukan manual,” katanya, membayangkan model masa depan dengan transmisi manual.

Transmisi manual terakhir Aston Martin hanya ditawarkan dalam model edisi terhad seperti Valor dan Valiant, manakala model pengeluaran standard terakhir yang menggunakan manual ialah Vantage AMR 2019. Kejayaan Porsche 911 GT3 dan S/T menunjukkan bahawa masih terdapat permintaan tinggi untuk kereta sport manual, dan Hallmark mahu Aston Martin menyertai semula pasaran ini.

Pelbagai Varian Model & Peningkatan Prestasi

Salah satu elemen utama dalam strategi Hallmark ialah memperkenalkan lebih banyak varian untuk setiap model. Ini bermakna bukan sekadar kemas kini warna dan kemasan, tetapi juga perbezaan mekanikal seperti:

  • Penalaan suspensi yang berbeza untuk pelbagai gaya pemanduan
  • Peningkatan kuasa enjin untuk model yang lebih berprestasi
  • Versi jalan raya bagi model perlumbaan

Namun, beliau menjelaskan bahawa varian tertentu mungkin eksklusif untuk wilayah tertentu, bergantung kepada permintaan pasaran. Walaupun ada kemas kini segera dalam aspek estetika, perubahan yang lebih besar akan mengambil masa 12 hingga 18 bulan kerana memerlukan proses pensijilan yang ketat.

Peningkatan SUV DBX & Fokus Prestasi untuk DB12, Vantage & Vanquish

Bagi SUV DBX, Hallmark mahu meningkatkan tahap kemewahan, terutamanya dalam aspek keselesaan dan kehalusan pada kelajuan rendah. Walau bagaimanapun, beliau tidak berhasrat untuk menjadikannya pesaing Rolls-Royce Cullinan, sebaliknya mahu mengekalkan DNA sporty DBX sambil meningkatkan keselesaan.

Sementara itu, model seperti DB12, Vantage, dan Vanquish akan diberi fokus prestasi yang lebih agresif, mengukuhkan identiti Aston Martin sebagai jenama yang berorientasikan dinamik pemanduan dan kuasa tinggi.

Penyesuaian Premium & Transformasi Operasi

Selain pengenalan varian baharu, Hallmark juga mahu memperluaskan pilihan penyesuaian Aston Martin. Beliau telah mengarahkan analisis kompetitif terhadap tawaran pemperibadian syarikat, dan hasilnya akan membawa kepada senarai pilihan yang lebih luas untuk pelanggan dalam beberapa bulan akan datang.

Di peringkat operasi, beliau merancang untuk menjadikan Aston Martin lebih cekap dan menguntungkan.

“Aston Martin mempunyai potensi besar. Kita perlu beralih daripada syarikat berpotensi tinggi kepada syarikat berprestasi tinggi,” katanya. “Pemperibadian, varian model, dan kecekapan operasi akan memacu keuntungan, tetapi kami juga perlu lebih ramping dan lebih produktif.”

Dengan visi baharu ini, Aston Martin bersedia untuk memasuki era baharu yang lebih dinamik, berprestasi tinggi, dan berorientasikan pelanggan—tanpa mengorbankan warisan sebagai jenama kereta sport mewah yang tulen.

Fuelled by cigarettes, coffee, the smell of petrol and 90's rock music

Artikel Berkaitan