Piston.my

JLR Menetapkan Penanda Baharu dalam Kemampanan dengan Kitar Semula Busa Tempat Duduk Poliuretana

Industri automotif semakin mepada kitar semula bahan untuk mengurangkan kesan alam sekitar. Jaguar Land Rover (JLR) baru-baru ini mengumumkan satu inovasi besar: kejayaan mengitar semula busa tempat duduk poliuretana untuk digunakan dalam tempat duduk kenderaan baharu, menjadikannya syarikat automotif pertama mencapai pencapaian ini.

Pelaksanaan Kitar Semula dalam Pengeluaran

Bahan busa kitar semula ini kini sedang menjalani proses pengeluaran penuh dan dijadualkan digunakan dalam kenderaan pra-pengeluaran awal tahun depan. Langkah ini memperkukuh komitmen lama JLR terhadap kitar semula, yang bermula lebih daripada satu dekad lalu dengan usaha mengitar semula aluminium sekerap dari kilang pengecapnya.

Pada tahun 2011, JLR turut memperkenalkan 16 kilogram plastik kitar semula dalam komponen seperti pelapik kepala dan penutup tempat duduk pada Range Rover Evoque asal, bersama dengan 21 kilogram bahan boleh diperbaharui seperti kapas dan kadbod.

Namun, kitar semula busa poliuretana membawa cabaran yang lebih besar, memerlukan usaha kerjasama antara JLR, Dow Mobility Science, dan pengeluar tempat duduk automotif Adient. Penyelidikan utama dijalankan di JLR Circularity Lab di Gaydon, yang menilai kebolehlaksanaan memperkenalkan bahan kitar semula ke dalam rantaian bekalan sambil mengekalkan kualiti tinggi.

Inovasi Mampan untuk Masa Depan

Projek ini merupakan sebahagian daripada pendekatan menyeluruh JLR terhadap pengurangan sisa dan pelepasan karbon. Contoh lain termasuk:

  • Kimia bampar plastik yang telah diubah suai untuk mengurangkan penggunaan polimer tanpa mengorbankan kualiti, menghasilkan penjimatan besar.
  • Pendekatan ini mampu menjimatkan sekitar 17,500 kilogram CO2 untuk setiap 250,000 kenderaan yang dihasilkan, dengan pengurangan kos sebanyak £560,000 (sekitar RM3,205,000).

Tempat Duduk Kitar Semula: Pengurangan Pelepasan CO2

Kerusi baharu yang menggunakan busa poliuretana kitar semula dijangka mengurangkan pelepasan CO2 sebanyak 44 kilogram setiap tempat duduk. Secara keseluruhan, pelepasan yang berkaitan dengan pengeluaran tempat duduk dapat dikurangkan sehingga 50%, menjadikannya alternatif yang lebih mesra alam.

Selain itu, poliuretana telah menjadi pilihan popular sebagai bahan dalaman kereta, menggantikan kulit tradisional. Contohnya, kemasan premium seperti Alcantara, pengganti kulit yang popular, mengandungi 68% poliester dan 32% poliuretana, menonjolkan fleksibiliti bahan ini.

Penanda Aras Baru untuk Industri Automotif

JLR terus mengukuhkan kedudukannya sebagai pemimpin dalam inovasi mampan, menetapkan penanda aras baharu untuk industri automotif. Dengan mengintegrasikan bahan kitar semula ke dalam komponen automotif berkualiti tinggi, JLR bukan sahaja mengurangkan kesan alam sekitar tetapi juga meningkatkan kecekapan kos dan daya saing.

Inovasi ini menegaskan komitmen JLR terhadap ekonomi pekeliling dan menyumbang kepada masa depan automotif yang lebih mampan.

Fuelled by cigarettes, coffee, the smell of petrol and 90's rock music

Artikel Berkaitan