Ketua Pegawai Eksekutif Yinson Holdings Bhd, Lim Chern Yuan, menegaskan bahawa walaupun penggunaan kenderaan elektrik (EV) di Malaysia semakin meningkat, jumlah semasa EV di jalan raya belum mencukupi untuk menyokong pelaksanaan infrastruktur pengecasan yang meluas. Beliau menyatakan bahawa walaupun insentif seperti cukai rendah telah memacu jualan EV, pengembangan infrastruktur masih ketinggalan.
“Hari ini, terdapat kira-kira 38,000 EV di jalan raya Malaysia. Namun, angka ini belum menjamin penempatan stesen pengecasan di seluruh negara,” ujar Lim dalam laporan The Star. Beliau menyeru kerjasama erat dengan pihak berkuasa untuk mempercepatkan pembangunan infrastruktur EV.
Pentingnya Strategi Bersatu Asean
Lim menekankan keperluan strategi serantau yang padu untuk membangunkan industri EV di Asean. Beliau mencadangkan supaya negara-negara anggota bergerak melangkaui model perhimpunan kenderaan yang hanya menghasilkan pekerjaan bergaji rendah. Sebaliknya, pelaburan harus ditumpukan kepada sektor bernilai tinggi seperti semikonduktor, teknologi bateri, dan kejuruteraan perisian.
“Kita harus melangkaui perhimpunan dan memberi tumpuan kepada bidang yang menambah nilai signifikan,” tegas Lim.
Lim juga menyeru Asean untuk meniru pendekatan China dalam membina rantaian bekalan EV yang kukuh. Beliau menyarankan supaya negara-negara Asean membahagikan bidang kepakaran mereka untuk mengelakkan persaingan dalaman dan memaksimumkan keupayaan rantau ini. “Dasar yang berpecah-belah hanya akan melemahkan keupayaan Asean untuk bersaing di peringkat global,” tambahnya.
Meningkatkan Permintaan Domestik dan Keyakinan Pengguna
Menurut Lim, langkah penting untuk merangsang pelaburan dan membina ekosistem EV yang kukuh adalah dengan mengukuhkan permintaan domestik di seluruh Asean. Beliau mengambil contoh Taiwan, yang menyokong stesen pertukaran bateri dan perkhidmatan selepas jualan seperti pusat penyelenggaraan EV, untuk meningkatkan keyakinan pengguna.
“Ekosistem seperti ini penting untuk menggalakkan penggunaan EV. Asean mesti meniru pendekatan ini bagi meningkatkan keyakinan pelanggan dan menarik pelaburan,” katanya.
Komitmen Malaysia dan Peluang Masa Hadapan
Malaysia bercadang untuk memasang 10,000 pengecas EV awam menjelang 2025, satu langkah yang mencerminkan komitmen negara terhadap penggunaan EV. Namun, Lim menekankan bahawa Asean mesti memberi tumpuan kepada sektor maju seperti kejuruteraan perisian untuk sistem bantuan pemandu dan teknologi tenaga boleh diperbaharui bagi kekal relevan dalam persaingan global.
“Melabur dalam industri bernilai tinggi adalah kunci untuk membina sektor EV yang mampan dan berdaya saing,” kata Lim.
Cabaran dan Strategi untuk Masa Depan
Walaupun terdapat kemajuan, kenyataan Lim menyerlahkan cabaran utama dalam memperluaskan infrastruktur EV di Malaysia dan Asean. Dengan strategi serantau yang bersatu, pelaburan dalam sektor bernilai tinggi, dan usaha untuk membina keyakinan pengguna, Asean berpotensi menjadi hab utama dalam industri EV global.