Piston.my

Pengeluar Kereta Bergabung dengan Tesla untuk Patuhi Sasaran Pelepasan EU 2025

Dalam usaha mencapai sasaran pelepasan ketat Kesatuan Eropah (EU) menjelang 2025, beberapa pengeluar kereta utama telah membentuk kerjasama strategik dengan Tesla. Langkah ini bertujuan untuk memanfaatkan lebihan tenaga bersih Tesla bagi mengimbangi pelepasan karbon dan mengelakkan denda besar.

Keperluan Sasaran Pelepasan EU

Peraturan EU menetapkan pelepasan CO₂ purata keseluruhan armada kenderaan dikurangkan daripada 106.6 gram CO₂ per kilometer kepada 93.6 gram pada tahun 2025. Setiap pengeluar memiliki sasaran khusus berdasarkan komposisi armada mereka.

Untuk menangani cabaran ini, jenama seperti Toyota, Ford, Mazda, Stellantis, Subaru, dan Leapmotor telah membentuk “Superpool” dengan Tesla. Gabungan ini kini mewakili 33% pasaran kenderaan dan 30% pasaran EV di Eropah.

Peranan Tesla dalam Kerjasama

Tesla, peneraju dalam perdagangan kredit pelepasan, memainkan peranan penting dalam strategi ini. Mengikut analisis oleh Will Roberts, Ketua Penyelidikan Automotif di Rho Motion, gabungan tersebut berjaya mengurangkan jurang pelepasan kepada dalam 4 gram daripada sasaran.

Namun, cabaran tetap ada. Tesla menjual lebih sedikit kenderaan pada 2024 berbanding 2023, sementara jenama seperti Toyota, Subaru, dan Mazda masih ketinggalan dalam penggunaan kenderaan elektrik bateri (BEV). Dengan Toyota sahaja menjual tiga kali lebih banyak kenderaan daripada Tesla, had kapasiti Tesla untuk mengimbangi pelepasan menjadi isu penting.

Keuntungan Tesla melalui Kredit Pelepasan

Tesla memperoleh hampir 3% daripada pendapatan $72 bilion dalam sembilan bulan pertama 2024 melalui perdagangan kredit pelepasan. UBS menganggarkan Tesla berpotensi menjana lebih daripada €1 bilion di Eropah tahun ini jika lebihan kredit pelepasannya dimanfaatkan sepenuhnya.

Langkah Pengeluar Lain

Selain Superpool Tesla, beberapa pengeluar lain turut mengambil langkah serupa:

  • Mercedes-Benz bekerjasama dengan Smart, Volvo, dan Polestar. Gabungan ini, yang mewakili 8% pasaran dan 20% jualan EV, bertujuan menangani pelepasan tambahan sebanyak 17.3 gram dan mengelakkan penalti sehingga €1 bilion.

Risiko untuk Pembuat Kereta Bukan Peserta

Beberapa pembuat kereta, termasuk Honda, VW, Kia, BMW, SAIC, Hyundai, Suzuki, dan pakatan Renault-Nissan-Mitsubishi, masih belum mengumumkan langkah pengumpulan. Kegagalan mematuhi sasaran pelepasan boleh mengakibatkan denda besar.

Luca de Meo, Ketua Pegawai Eksekutif Renault, memberi amaran bahawa penalti boleh mencapai sehingga €15 bilion sekiranya sasaran pelepasan tidak dipenuhi.

Masa Depan Industri Automotif

Walaupun pengumpulan kredit pelepasan memberikan penyelesaian sementara, pematuhan jangka panjang bergantung pada:

  1. Peningkatan penggunaan kenderaan elektrik bateri (BEV).
  2. Pelaburan dalam teknologi pelepasan rendah yang mampan.

Pengeluar kereta kini menghadapi cabaran untuk menyeimbangkan keperluan kewangan segera dengan pelaburan dalam teknologi masa depan, sambil bersaing dalam pasaran yang semakin kompetitif.

Fuelled by cigarettes, coffee, the smell of petrol and 90's rock music

Artikel Berkaitan