Piston.my

Kos Bateri EV Turun 20% pada 2024

Pek bateri kenderaan elektrik (EV) kini lebih mampu milik berbanding sebelumnya, dengan kos purata menurun sebanyak 20% pada tahun 2024 kepada $115 (RM517) setiap kilowatt-jam (kWj), menurut tinjauan harga bateri tahunan BloombergNEF. Penurunan mendadak ini, yang paling ketara sejak 2017, disebabkan oleh lebihan bekalan kapasiti pengeluaran, pengurangan harga bahan mentah dan komponen, serta peralihan yang semakin meningkat ke arah bateri lithium iron phosphate (LFP), yang lebih menjimatkan kos berbanding varian lithium-ion tradisional.

Keterjangkauan pek bateri EV telah lama menjadi faktor penentu utama bagi daya maju kenderaan elektrik. Dengan harga yang jatuh dengan begitu cepat, pakar meramalkan bahawa EV boleh mencapai pariti harga dengan kenderaan berkuasa petrol menjelang 2026, satu pencapaian penting yang dijangka akan memacu penggunaan besar-besaran. Unjuran ini bergantung pada penurunan harga pek bateri di bawah $100 (RM450)/kWj, satu paras yang dianggap penting untuk memastikan keterjangkauan EV secara meluas.

China terus mendominasi industri bateri EV, menghasilkan sel bateri yang mencukupi pada 2024 untuk memenuhi 92% permintaan global merentas EV dan aplikasi penyimpanan tenaga pegun. Kapasiti pengeluaran yang besar ini telah memberi kesan besar terhadap trend penetapan harga global, menjadikan EV di China lebih murah berbanding rakan sejawat berkuasa petrol mereka. Walau bagaimanapun, sebahagian daripada kelebihan kos ini disokong oleh pembiayaan kerajaan, yang menunjukkan bahawa kuasa pasaran sahaja mungkin tidak mencerminkan perbezaan tersebut.

Walaupun terdapat lebihan bekalan semasa, laporan itu memberi amaran bahawa keadaan ini tidak mungkin berterusan. Apabila penggunaan EV dan jualan kereta global semakin stabil, pengeluar dijangka akan melaraskan kapasiti pengeluaran untuk memadankan permintaan, yang berpotensi mengurangkan pengurangan harga selanjutnya.

BloombergNEF meramalkan bahawa harga pek bateri boleh turun kepada $69 (RM310)/kWj menjelang 2030, yang akan mengukuhkan EV sebagai pilihan utama bagi pengguna. Walau bagaimanapun, beberapa faktor boleh mengganggu trajektori ini. Ketegangan geopolitik dan peralihan dasar muncul sebagai cabaran besar bagi pengilang dan pembekal.

Di Eropah, negara seperti Perancis dan Jerman telah mengurangkan subsidi EV lebih awal daripada yang dijangkakan, melembapkan kadar penggunaan. Perubahan dasar ini telah mencetuskan usaha melobi untuk melonggarkan sasaran pelepasan dan menangguhkan peralihan daripada enjin pembakaran dalaman.

Laporan itu menggariskan bahawa menavigasi landskap geopolitik dan ekonomi yang berubah akan menjadi kritikal bagi pengeluar bateri dan pembuat EV. Walaupun penurunan harga bateri semasa menandakan masa depan yang cerah untuk penggunaan EV, industri mesti terus menyesuaikan diri untuk mengekalkan momentum ini dalam menghadapi kemungkinan cabaran.

Fuelled by cigarettes, coffee and 90's rock music

Artikel Berkaitan