Kementerian Kerja Raya (KKR) dijangka membentangkan kertas Kabinet pada Januari 2025 mengenai hala tuju masa depan Sistem Kutipan Tol Multi-Lane Free Flow (MLFF). Langkah ini menyusul keputusan untuk menghentikan rundingan dengan syarikat konsesi lebuh raya yang terlibat dalam projek tersebut.
Penghentian Rundingan dengan Konsesi
Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Ahmad Maslan, mengesahkan bahawa rundingan telah dihentikan dan notis rasmi telah dikeluarkan kepada syarikat konsesi.
“Proses rundingan tidak diteruskan kerana hari ini (semalam) menandakan hari terakhir. Kami telah menghantar surat kepada syarikat berkaitan untuk menghentikan rundingan,” katanya semasa sidang media di Ibu Pejabat Pasukan SMART, Pulau Meranti.
Beliau turut menjelaskan bahawa kertas Kabinet sedang disediakan untuk mendapatkan semakan dan kelulusan Jemaah Menteri mengenai hala tuju MLFF.
Cabaran dalam Pelaksanaan MLFF
Sistem MLFF, yang bertujuan menghapuskan tol fizikal dan membolehkan kutipan tol tanpa henti, telah menghadapi pelbagai cabaran, termasuk:
- Tadbir urus kompleks: 13 daripada 33 syarikat konsesi lebuh raya menyatakan bantahan terhadap cadangan ini.
- Kerumitan undang-undang: Kesukaran merangka perundangan menyokong pelaksanaan sistem baharu.
Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi, sebelum ini menyebut bahawa mencapai konsensus daripada syarikat konsesi adalah halangan utama kepada kemajuan projek.
Sistem MLFF: Transformasi Kutipan Tol
Sistem MLFF direka untuk memodenkan kutipan tol, di mana kenderaan boleh melalui plaza tol tanpa perlu berhenti atau memperlahankan kenderaan. Teknologi ini telah berjaya dilaksanakan di negara jiran seperti Singapura, Indonesia, dan Thailand, dan diharapkan dapat:
- Mengurangkan kesesakan lalu lintas,
- Mempercepatkan transaksi tol, dan
- Mempermudah perjalanan pengguna jalan raya.
Langkah ke Hadapan
KKR menegaskan komitmennya terhadap pelaksanaan MLFF sebagai sebahagian daripada usaha memodenkan infrastruktur negara. Jika diluluskan Kabinet pada Januari 2025, sistem ini bakal membawa perubahan besar kepada landskap kutipan tol Malaysia, sejajar dengan agenda kerajaan untuk meningkatkan kemudahan pengguna jalan raya.
Sidang Kabinet yang akan datang dijangka menjadi penentu langkah seterusnya bagi inisiatif bercita-cita tinggi ini, dengan potensi untuk mentakrifkan semula sistem tol negara ke arah yang lebih canggih dan mampan.