Dua pembuat kereta terkemuka Jepun, Honda Motor dan Nissan Motor, dikatakan sedang dalam perbincangan untuk bergabung di bawah satu syarikat induk. Langkah ini bertujuan memperkukuh kedudukan mereka dalam menghadapi pesaing utama dalam sektor kenderaan elektrik (EV) seperti Tesla. Menurut laporan, kedua-dua syarikat berkemungkinan menandatangani memorandum persefahaman untuk mewujudkan entiti baharu.
Selain itu, Mitsubishi Motors, di mana Nissan memiliki kepentingan besar, juga mungkin menjadi sebahagian daripada struktur baharu ini. Penggabungan ini berpotensi membentuk salah satu kumpulan automotif terbesar dunia, menawarkan kelebihan skala yang signifikan.
Tiada Pengesahan Rasmi tetapi Potensi Kerjasama Diterokai
Walaupun laporan ini mencetuskan spekulasi, Honda dan Nissan telah menjelaskan bahawa tiada pengumuman rasmi telah dibuat. Bagaimanapun, kedua-duanya mengakui sedang meneroka peluang kerjasama, selaras dengan usaha sebelumnya untuk memanfaatkan kekuatan masing-masing dalam industri automotif.
Memperkukuh Hubungan di Tengah Persaingan EV
Perbincangan ini berlaku selepas perjanjian pada Mac 2024 di mana Honda dan Nissan bersetuju untuk menjalin kerjasama strategik dalam pengeluaran EV. Sebagai pengeluar kereta kedua dan ketiga terbesar Jepun selepas Toyota, kerjasama ini mencerminkan usaha mereka untuk mengejar pesaing global dalam pasaran EV yang berkembang pesat.
Pengeluar dari China, seperti BYD, kini menguasai pasaran EV dengan dominasi global yang semakin ketara. Negara itu juga telah menjadi pengeksport kenderaan terbesar dunia, jauh mendahului pengeluar tradisional Jepun yang masih bergantung kepada teknologi hibrid.
Pelaburan Besar dan Strategi Elektrifikasi
Honda dan Nissan telah mengumumkan strategi bercita-cita tinggi untuk memacu elektrifikasi:
- Honda berikrar untuk melabur $65 bilion dalam EV menjelang 2030, dengan sasaran jualan 100% EV menjelang 2040.
- Nissan merancang untuk memperkenalkan 30 model baharu dalam tempoh tiga tahun, termasuk 16 EV sepenuhnya, sebagai sebahagian daripada strategi elektrifikasinya.
Namun, kedua-dua syarikat telah menerima kritikan atas lambatnya mereka dalam mengadopsi kenderaan elektrik sepenuhnya. Pasaran Jepun masih dikuasai oleh model hibrid, yang menyumbang 40% jualan kereta domestik pada 2022, sementara EV sepenuhnya hanya mencatatkan 1.7% daripada jumlah jualan.
Cabaran dan Peluang dalam Industri EV
Walaupun permintaan global untuk EV terus meningkat, beberapa cabaran masih wujud, termasuk:
- Harga yang tinggi,
- Julat perjalanan yang terhad, dan
- Kekurangan infrastruktur pengecasan.
Pakar industri percaya potensi penggabungan ini boleh menjadi langkah strategik yang penting untuk Honda dan Nissan kekal relevan dalam landskap automotif yang berubah pantas. Entiti gabungan itu berkemungkinan memanfaatkan skala ekonomi dan memacu inovasi teknologi EV, meletakkan dirinya sebagai pemain global yang kompetitif.
Jika berjaya, kerjasama ini bukan sahaja dapat memacu pertumbuhan EV tetapi juga menyumbang kepada usaha global untuk mengurangkan pelepasan karbon dan mempercepatkan peralihan ke arah mobiliti yang lebih mampan.