Pasukan Proton R3 (R3), bahagian perlumbaan dan prestasi Proton, mencatatkan tempat kelima dalam kelas Kereta Pelancongan Malaysia (MTC) di 2024 Sepang 1000KM (S1K) selepas mengharungi perlumbaan yang penuh cabaran, di mana salah satu kereta pasukan terpaksa mengundurkan diri lebih awal manakala satu lagi kehilangan lebih 40 minit akibat masalah teknikal. Walaupun menghadapi pelbagai cabaran, pasukan dan pemandu kereta 82, Ariff Azmi dan Alister Yoong, tidak berputus asa. Mereka berjaya kembali ke perlumbaan dan memperoleh penghormatan daripada pelumba serta pasukan lain sepanjang perjalanan.
Ini merupakan kali pertama Proton S70 R3 bertanding dalam perlumbaan dengan SK1 menjadi debut perlumbaannya. Dilancarkan pada 28 November 2023, Proton S70 merupakan sedan segmen C pertama yang diperkenalkan oleh syarikat dalam tempoh 12 tahun dan telah menempatkan dirinya sebagai peneraju dalam kelasnya di negara ini dengan pantas serta mengalahkan model-model lama dari jenama pesaing. Keputusan untuk menyertai perlumbaan dibuat tahun lalu dan ia membolehkan R3 menumpukan sumber daya untuk memastikan dua unit kereta berada di grid semasa perlumbaan.
Walaupun tidak mempunyai pengalaman perlumbaan sebelum acara tersebut, pasukan bersama pasangan pemandunya, Syafiq Ali dan Fahrizal Hasan di kereta 81, serta pemandu kereta 82 yang disebutkan sebelumya, telah menjalani ujian intensif di Litar Antarabangsa Petronas, Sepang. Semasa pasukan semakin biasa dengan kereta baru, peningkatan kelajuan secara berperingkat diperoleh dengan setiap perubahan yang dilakukan. Walaupun R3 tidak mempunyai kelebihan kelajuan berbanding pasukan lain seperti tahun-tahun sebelumnya, mereka tetap menunjukkan prestasi yang kompetitif sejak sesi latihan pertama pada hari Khamis sebelum perlumbaan.
“Pasukan Proton R3, bersama pemandunya dan Proton S70 R3, telah memperkukuh warisan perlumbaan Proton dengan mempersembahkan prestasi yang cemerlang di perlumbaan S1K 2024. Walaupun kami mensasarkan kemenangan keseluruhan, pasukan menyedari cabaran besar yang menanti, iaitu persaingan dengan kereta baru, berhadapan dengan pasukan-pasukan yang telah berlumba selama tiga tahun dan jauh lebih maju dalam pembangunan kenderaan.”
“Akhirnya, kami tiada sebarang rungutan, walaupun kemalangan awal dalam perlumbaan menyebabkan kereta 81 terpaksa berhenti, sementara masalah teknikal pada kereta 82 menyebabkan ia kehilangan masa di pit dan tersingkir dari persaingan keseluruhan.
“Jadi, walaupun kami mengharapkan keputusan akhir yang lebih baik, banyak data berguna telah dikumpulkan sepanjang hujung minggu, dan kedudukan kelima dalam kelas MTC telah menetapkan asas bagi R3 untuk memulakan persiapan bagi musim perlumbaan 2025,” kata Roslan Abdullah, Ketua Pegawai Eksekutif Proton Edar.
Penampilan kompetitif seterusnya bagi R3 dan Proton S70 R3 masih dalam perancangan, namun kereta 82 akan dipamerkan di gerai Proton semasa Kuala Lumpur International Motor Show (KLIMS) 2024. Kereta tersebut akan dipamerkan dalam keadaan yang sama seperti ketika ia mengakhiri perlumbaan S1K. Penampilan pemandu juga telah dirancang dan akan diumumkan sebelum pameran berlangsung.