Hyundai Motor (HMC) mengumumkan pelaburan RM 2.2 bilion (USD 479 juta) di Malaysia dalam tempoh lima tahun akan datang, sebagai sebahagian daripada strategi pengembangan syarikat di Asia Tenggara. Pelaburan ini bertujuan untuk memperkukuh sektor automotif Malaysia dan memajukan visi syarikat untuk mencipta pengangkutan mampan melalui inovasi dan teknologi canggih.
Fasa Pertama Pengeluaran Bermula 2025
Pelaburan pertama akan dilaksanakan di kilang Inokom Corporation Sdn. Bhd. di Kedah, dengan fasa pertama pengeluaran dijadualkan bermula pada pertengahan 2025. Hyundai akan memberi tumpuan kepada pemasangan pelbagai kenderaan tempatan, termasuk van pelbagai guna premium, serta kenderaan SUV bersaiz sederhana dan besar serta kenderaan pelbagai guna (MPV) di bawah jenama Hyundai dan Genesis. Walaupun model khusus belum diumumkan, dijangka bahawa Hyundai Santa Fe dan Staria generasi akan datang, yang kini diimport sebagai unit terbina sepenuhnya (CBU) dari Korea Selatan, akan menjadi sebahagian daripada barisan.
Kemampanan dan Kenderaan Elektrik
Sebagai sebahagian daripada rancangan ini, Hyundai berfokus kepada pengeluaran kenderaan berasaskan pembakaran dalaman dan hibrid pada peringkat awal, dengan rancangan untuk memperkenalkan kenderaan elektrik (EV) pada fasa seterusnya. Kira-kira 30% daripada kenderaan yang dikeluarkan di Malaysia akan dieksport ke pasaran Asia Tenggara yang lain, mengukuhkan Malaysia sebagai hab pembuatan automotif utama dan menyumbang kepada pembangunan ekonomi rantau ini.
Fasa Kedua: Kilang Pemasangan Pek Bateri EV
Dalam fasa kedua pelaburan, Hyundai merancang untuk menubuhkan kilang pemasangan pek bateri untuk kenderaan elektrik. Inisiatif ini akan menyepadukan teknologi mampan ke dalam infrastruktur automotif negara, selain menyumbang kepada pembangunan model-model kenderaan elektrik hibrid (HEV).
Sokongan Kerajaan Malaysia
Tengku Zafrul Aziz, Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Malaysia, menyambut baik pelaburan Hyundai dan menyatakan bahawa ia selaras dengan matlamat dalam Pelan Induk Perindustrian Baharu Malaysia 2030, yang bertujuan untuk menjadikan Malaysia sebagai hab serantau utama bagi industri automotif. Beliau juga menyatakan bahawa pelaburan ini akan membawa manfaat dalam bentuk penciptaan pekerjaan berteknologi tinggi dan pertumbuhan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dalam industri automotif.
Strategi Hyundai di Asia Tenggara
Pelaburan ini merupakan sebahagian daripada strategi lebih luas Hyundai di Asia Tenggara, termasuk penubuhan pusat inovasi EV di Singapura, pembuatan sel EV di Indonesia, dan pengeluaran EV premium di Vietnam. Malaysia tetap menjadi pasaran penting bagi Hyundai di rantau ASEAN, dengan jualan kenderaan mencecah 750,000 unit setiap tahun.
Pengeluaran Kenderaan di Malaysia
Pada masa ini, kenderaan Hyundai dipasang secara tempatan di kilang Inokom di Kulim, dengan hanya model Santa Fe generasi lama yang dihasilkan. Pelaburan baru ini dijangka akan memperluas jejak pembuatan Hyundai dan menyokong visi jangka panjang syarikat untuk memajukan pengeluaran kenderaan mesra alam di Malaysia.
Komitmen kepada Inovasi dan Mampan
Melalui pelaburan strategik ini, Hyundai terus menunjukkan komitmennya untuk memacu inovasi dalam industri automotif Malaysia, memperkukuh peranannya sebagai peneraju dalam peralihan kepada pengangkutan mampan di rantau ASEAN. Pelaburan ini diharap dapat membuka lebih banyak peluang untuk pertumbuhan dan pembangunan sektor automotif negara.