Robin Zeng, pengasas dan pengerusi Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL), pengeluar bateri terbesar dunia, menyatakan keterbukaan untuk membina kilang di Amerika Syarikat, bergantung pada suasana politik. Menurutnya, jika pentadbiran politik seperti Donald Trump memberikan ruang kepada pelaburan China dalam rantaian bekalan kenderaan elektrik (EV), CATL bersedia mempertimbangkan langkah tersebut.
Halangan untuk Pengeluar Bateri China
Pengeluar bateri dan EV China, termasuk CATL dan BYD, menghadapi pelbagai sekatan di AS:
- Tarif tinggi dan dasar perlindungan ekonomi.
- Kebimbangan keselamatan negara, yang menghadkan peluang kerjasama.
- Dasar pentadbiran Biden mengecualikan bateri buatan China daripada subsidi EV.
- Rang undang-undang Republikan yang mencadangkan insentif EV hanya untuk teknologi bateri bukan buatan China, walaupun teknologi itu dilesenkan kepada firma Amerika seperti Ford dan Tesla.
Zeng berharap dasar pentadbiran masa depan lebih terbuka kepada pelaburan China yang juga memberi manfaat kepada tenaga kerja AS. “Saya berharap mereka akan terbuka kepada pelaburan pada masa hadapan,” kata Zeng.
Kerjasama Semasa CATL di AS
Walaupun CATL belum memulakan pengeluaran bateri secara langsung di AS, mereka telah memeterai perjanjian pelesenan teknologi dengan syarikat automotif utama:
- Ford: Teknologi bateri litium-fosfat (LFP) CATL akan digunakan di kilang baharu Michigan untuk Mustang Mach-E dan F-150 Lightning.
- Tesla: Teknologi CATL akan digunakan di kilang Tesla di AS yang dijadualkan memulakan pengeluaran pada 2025.
Hubungan dengan Tesla
CATL telah menjadi pembekal utama untuk kilang Tesla di Shanghai, yang merupakan kilang terbesar dan paling menguntungkan Tesla. Walaupun hubungan kerja berjalan lancar, terdapat perdebatan teknologi antara Zeng dan CEO Tesla, Elon Musk.
- Bateri Silinder 4680 Tesla: Zeng meragui reka bentuk bateri 4680 Tesla, memetik isu elektrokimia.
“Kami mempunyai perdebatan besar. Saya menunjukkan kepadanya mengapa ia tidak akan berfungsi,” kata Zeng.
- Garis Masa Teknologi Tesla: Zeng juga menyuarakan kebimbangan terhadap garis masa agresif Musk untuk teknologi baharu, yang sering dianggap terlalu optimistik.
Walaupun menghargai inovasi Musk dalam AI dan kenderaan autonomi, Zeng mengingatkan bahawa jangkaan yang tidak realistik boleh mencetuskan cabaran bagi pihak berkepentingan yang percaya kepada janji tersebut.
Pandangan Masa Depan
Zeng optimistik terhadap masa depan CATL dalam pasaran EV global, termasuk potensi kehadiran di AS jika persekitaran politik lebih kondusif. Walaupun terdapat perbezaan pendekatan dengan Musk, kedua-duanya berkongsi visi untuk mempercepatkan pengeluaran kenderaan autonomi berkuasa AI yang mampu dimiliki.
Kesimpulan
Kerjasama antara CATL dan pembuat kereta AS seperti Tesla dan Ford mencerminkan usaha global dalam memajukan teknologi EV. Namun, pengembangan lebih besar memerlukan keseimbangan antara inovasi teknologi dan cabaran geopolitik yang kompleks. CATL kekal sebagai pemain utama, bersedia untuk peluang baharu di tengah perubahan dinamik pasaran dan politik.