Nissan Motor dan Mitsubishi telah melancarkan usaha sama yang memfokuskan kepada perkhidmatan pemanduan autonomi dan kenderaan elektrik (EV), yang dijangka ditubuhkan sebelum berakhirnya tahun 2024. Matlamat utama inisiatif ini termasuk memperkenalkan perkhidmatan pemanduan autonomi Tahap 4, yang membolehkan kenderaan beroperasi secara sendiri dalam situasi tertentu, dan mengintegrasikan bateri EV untuk penyimpanan tenaga di rumah serta aplikasi inovatif lain.
Dibiayai bersama oleh kedua-dua syarikat, usaha ini akan memulakan ujian pengesahan pada 2025. Nissan bertanggungjawab terhadap pembangunan kenderaan autonomi, sementara Mitsubishi memberi tumpuan kepada pengoptimuman laluan dengan sistem AI. Usaha sama ini bertujuan untuk menawarkan perkhidmatan teksi tanpa pemandu dan pelbagai perkhidmatan lain, dengan pelancarannya dijadualkan di Yokohama dan Namie, di mana Nissan telah menguji teknologi pemanduan automatik.
Dalam sektor bateri EV, Nissan dan Mitsubishi berusaha menghubungkan EV dengan rumah dan grid kuasa, membolehkan pengguna mengakses atau menjual tenaga yang disimpan dalam EV mereka. Usaha ini turut merangkumi pengumpulan dan kitar semula bateri EV terpakai di Jepun bagi mengurangkan kebergantungan kepada eksport bateri ke negara lain. Nissan menjangkakan peningkatan pendapatan kepada ¥2.5 trilion daripada perkhidmatan autonomi dan EV menjelang 2030, manakala Mitsubishi melabur dalam syarikat pemula yang memfokuskan kepada perisian pemanduan autonomi, yang diharapkan akan mendapat permintaan tinggi disebabkan kekurangan tenaga kerja dan populasi Jepun yang semakin tua.
Mitsubishi juga memperluas kerjasama dalam teknologi bateri EV bersama pembuat kenderaan utama lain, meletakkan kedua-dua syarikat di barisan hadapan dalam mobiliti masa depan dan penyelesaian tenaga yang mampan.