Piston.my

Pakar Gesa Beralih daripada Projek Jalan Raya kepada Pengangkutan Awam Mampan

Seorang perunding pengangkutan, Wan Agyl Wan Hassan, telah menimbulkan kebimbangan berhubung tumpuan kerajaan terhadap pembinaan infrastruktur jalan raya dalam Bajet 2025, mendakwa bahawa ia hanya menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas secara sementara. Beliau menyatakan bahawa projek seperti memperluaskan Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) dan membina pintasan Cameron Highlands menunjukkan perancangan jangka panjang yang terhad. Wan Agyl menekankan isu “permintaan teraruh”, di mana jalan yang lebih luas mendorong lebih banyak kereta, yang akhirnya membawa semula kesesakan dan pencemaran, seperti yang dilihat di bandar-bandar besar seperti Los Angeles.

Menurut laporan FMT, Wan Agyl mencadangkan agar peruntukan kewangan lebih baik digunakan untuk meningkatkan sistem pengangkutan awam Malaysia. Beliau mencadangkan untuk memperluaskan rangkaian rel dan meningkatkan perkhidmatan bas, dengan mengambil contoh Copenhagen, yang berjaya mengurangkan pergantungan terhadap kereta melalui sistem pengangkutan awam yang cekap dan mudah diakses.

Walaupun terdapat penambahbaikan dalam pengangkutan awam seperti perolehan koc kereta api baharu dan bas elektrik dalam bajet, Wan Agyl melahirkan kebimbangan terhadap pergantungan berat Malaysia kepada China untuk bekalan kereta api. Beliau mengesyorkan agar Malaysia mempelbagaikan pembekal dalam jangka pendek dan mengembangkan industri pembinaan kereta api tempatan untuk mewujudkan peluang pekerjaan serta mengukuhkan kebergantungan negara dalam sektor ini. Sebagai contoh, beliau memetik kemajuan India dalam industri kereta api sebagai rujukan.

Selain itu, Wan Agyl menggesa Malaysia mengamalkan pendekatan pengangkutan awam yang lebih holistik, seperti yang diamalkan oleh Singapura, dengan integrasi antara laluan bas, laluan berbasikal, dan rangkaian kereta api. Seorang lagi perunding pengangkutan, Rosli Khan, menyokong peralihan bajet yang lebih menumpukan kepada pengangkutan awam serta perpindahan daripada projek mega. Bagaimanapun, beliau meminta penjelasan lanjut mengenai penggunaan penjimatan daripada subsidi petrol RON95 untuk terus meningkatkan pengangkutan awam.

Rosli turut mengkritik pemisahan antara pengurusan aset oleh Perbadanan Aset Keretapi (RAC) dan operasi oleh Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB), menyarankan penggabungan untuk mengoptimumkan pengurusan dan pelaburan dalam sektor rel pada masa hadapan.

Fuelled by cigarettes, coffee and 90's rock music

Artikel Berkaitan