Mercedes-Benz telah membuka kilang kitar semula bateri pertama di Kuppenheim, selatan Jerman, menandakan langkah penting dalam usaha syarikat untuk menyokong ekonomi pekeliling dan kemampanan. Ini menjadikan Mercedes-Benz sebagai pengeluar kereta pertama yang menutup kitaran kitar semula bateri melalui kemudahan dalaman, mengurangkan kebergantungan kepada sumber utama.
Ciri-ciri utama kilang ini termasuk:
- Kadar Pemulihan Tinggi:
- Kilang ini dijangka memulihkan lebih 96% bahan daripada bateri lama, termasuk litium, nikel, dan kobalt, untuk digunakan semula dalam bateri kenderaan elektrik baharu.
- Ekonomi Pekeliling:
- Direka bentuk untuk mewujudkan sistem kitar semula gelung tertutup, kilang ini memastikan bahan bateri lama digunakan semula, memperkukuh komitmen Mercedes-Benz terhadap kemampanan.
- Proses Inovatif:
- Kilang menggunakan gabungan pengisihan mekanikal dan pengekstrakan hidrometalurgi, yang membolehkan pemulihan logam kritikal daripada elektrod bateri dengan kesan alam sekitar yang lebih rendah berbanding kaedah tradisional.
- Kecekapan Tenaga dan Neutral Karbon:
- Proses hidrometalurgi kilang ini beroperasi pada suhu yang lebih rendah dan menggunakan tenaga yang lebih sedikit berbanding pyrometallurgy. Kilang ini juga neutral karbon, dikuasakan oleh 100% tenaga hijau yang termasuk sistem fotovoltaik yang menjana 350 kilowatt tenaga.
- Kapasiti dan Impak:
- Dengan kapasiti pemprosesan tahunan sebanyak 2,500 tan, kilang ini mampu mengitar semula bahan untuk menghasilkan lebih 50,000 modul bateri untuk kenderaan elektrik baharu Mercedes-Benz.
- Kerjasama dan Inovasi:
- Mercedes-Benz bekerjasama dengan Primobius, usaha sama antara kumpulan SMS Jerman dan Neometals Australia, serta beberapa universiti Jerman untuk menyokong penyelidikan dalam kitar semula bateri.
Kilang ini mencerminkan komitmen Mercedes-Benz terhadap mobiliti mampan, menyumbang kepada penyelesaian jangka panjang bagi kitar hayat bateri dalam industri kenderaan elektrik.