Kumpulan Volkswagen melaporkan penurunan 7% dalam penghantaran global untuk suku ketiga 2024, menonjolkan cabaran besar yang dihadapi industri automotif Eropah. Penurunan ini terutama disebabkan oleh permintaan yang lemah dari China serta peningkatan kos pengeluaran di Eropah. Tambahan pula, ketegangan perdagangan antara Kesatuan Eropah dan China mengenai tarif ke atas kenderaan elektrik (EV) yang disebabkan dakwaan subsidi juga mempersulit keadaan bagi pengeluar kereta Eropah.
Volkswagen, sebagai pembuat kereta terbesar di Eropah, kini sedang menjalani penstrukturan semula besar-besaran dan mungkin perlu menutup kilang di Jerman buat kali pertama. Faktor utama termasuk permintaan rendah di Eropah, peningkatan persaingan dari pengeluar kereta China yang menawarkan EV mampu milik, serta kos pengeluaran yang tinggi di Jerman. Marco Schubert, ahli jawatankuasa eksekutif VW, menekankan keperluan untuk mengurangkan kos agar dapat bersaing dalam pasaran yang semakin mencabar ini.
Di China, penghantaran Volkswagen turun sebanyak 15%, dengan hanya 711,500 kenderaan dihantar, memberi kesan ketara kepada penghantaran global yang jatuh kepada 2.176 juta kenderaan. Pengeluar kereta Jerman lain seperti BMW dan Mercedes-Benz juga mengalami kelemahan jualan pada suku ketiga, sebahagiannya disebabkan persaingan sengit dan permintaan yang lembap di pasaran China.
Sebagai langkah tindak balas, Volkswagen telah mengurangkan kos pembuatan EV di China, yang membantu meningkatkan jualan kenderaan elektrik bateri (BEV) sebanyak 5.2%, dengan 57,500 unit dijual pada suku tersebut. Namun, secara global, penghantaran BEV turun sebanyak 9.8%, termasuk penurunan 41% di pasaran A.S.
Akibat cabaran ini, Volkswagen telah mengurangkan unjuran penghantaran tahunan buat kali kedua dalam tempoh tiga bulan, kini menjangka sekitar 9 juta penghantaran kenderaan pada tahun ini, mencerminkan penurunan keseluruhan dalam prestasi syarikat.