Honda sedang bergerak pantas untuk menyaingi pesaingnya dalam dunia kenderaan elektrik (EV) dengan memperkenalkan rangkaian EV Siri 0 yang inovatif. Walaupun syarikat ini mungkin sedikit ketinggalan dalam perlumbaan EV sebelum ini, mereka kini bersedia untuk menarik perhatian dengan pendekatan baharu yang menggabungkan elemen nostalgia kenderaan enjin pembakaran dalaman (ICE) klasik dengan teknologi EV moden.
Satu ciri menarik dalam EV Siri 0 ini ialah bunyi tiruan dan getaran yang direka untuk meniru pengalaman pemanduan kereta berkuasa petrol. Honda memahami bahawa motor elektrik tidak mempunyai variasi bunyi atau personaliti yang ketara, tidak seperti enjin empat silinder atau V10 dalam kenderaan ICE. Untuk menangani kekurangan ini, Honda sedang membangunkan penyelesaian perisian yang akan memberikan setiap EV mereka “personaliti unik”, membantu mereka menonjol dalam pasaran EV yang semakin sesak.
Antara inovasi menarik ialah kemampuan EV ini meniru profil bunyi kereta legenda Honda, seperti S2000, Civic Type R, NSX Type S, dan NSX-R asal. Prototaip yang sedang diuji juga meniru bunyi unik daripada Honda Jet, dan Honda sedang membangunkan dua lagi profil bunyi untuk kereta klasik Honda CRX serta kereta Formula 1 mereka. Bukan sekadar bunyi, tetapi getaran di tempat duduk pemandu juga akan disesuaikan untuk meniru sensasi fizikal ketika memandu model-model bersejarah ini. Ini memberikan pengalaman yang lebih imersif dan mendalam kepada pemandu.
Selain daripada bunyi dan getaran, paparan digital kenderaan boleh bertukar kepada gaya visual tolok asal daripada kereta-kereta ikonik ini, menjadikannya lebih menarik bagi peminat setia Honda. Penukar dayung pada stereng, yang asalnya untuk mengawal penjanaan semula brek dalam EV, kini boleh digunakan untuk mensimulasikan peralihan gear. Ini menambahkan lapisan penglibatan yang lebih menyeronokkan, dengan penukaran gear berubah mengikut profil kereta yang dipilih.
Walaupun profil bunyi untuk Honda CRX dan kereta Formula 1 belum tersedia untuk ujian penuh, Honda dilaporkan sedang mempertimbangkan untuk menjadikan beberapa ciri ini sebagai pakej premium berbayar. Ini boleh menjadi strategi komersial yang menarik, memanfaatkan nostalgia dan pengalaman unik yang hanya Honda boleh tawarkan.
Dengan fokus pada nostalgia serta teknologi pemanduan canggih, Honda nampaknya ingin menarik perhatian pelanggan yang bukan sahaja ingin beralih kepada kenderaan elektrik, tetapi juga menghargai sejarah prestasi Honda. Gabungan pengalaman pemanduan klasik dan masa depan ini pastinya akan menambah tarikan kepada barisan EV mereka yang akan datang.