Pengeluar kenderaan elektrik (EV) kini berdepan cabaran baru pada tahun 2024 apabila buat kali pertama, bahagian pasaran untuk EV sepenuhnya mengalami sedikit penurunan sebanyak 0.1%, menurut laporan daripada Alliance for Automotive Innovation. Walaupun penurunan ini kecil, ia menandakan perubahan dalam pilihan pengguna, di mana pengguna mula beralih kepada kenderaan hibrid dan plug-in hybrid (PHEV) sebagai alternatif. Sementara itu, kenderaan enjin pembakaran dalaman (ICE) tradisional mengalami kejatuhan yang lebih ketara dengan kehilangan 2.3% bahagian pasaran, menunjukkan trend penurunan yang lebih jelas untuk kenderaan konvensional.
Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, jualan EV telah melonjak, terutamanya semasa tempoh pandemik, dengan bahagian pasaran meningkat daripada kurang 1% pada tahun 2016 kepada hampir 8% pada akhir 2023. Namun, penurunan permintaan untuk EV pada 2024 mencerminkan kemungkinan peralihan ke arah teknologi hibrid, yang dilihat sebagai pilihan pertengahan yang mengimbangi antara kuasa petrol dan elektrik.
Perubahan dalam pasaran kenderaan juga membawa kesan kepada pengeluar. Nissan, sebagai contoh, menghadapi kesukaran kewangan sebahagian besarnya disebabkan oleh kekurangan model hibrid dalam pasaran seperti Amerika Syarikat, walaupun jenama itu menawarkan model EV sepenuhnya seperti Nissan Leaf dan Ariya.
Di Amerika Syarikat, penggunaan EV sangat berbeza mengikut negeri. California memimpin dengan lebih satu perempat daripada jualan kereta baharu pada 2024 adalah EV, sebahagiannya disebabkan oleh program Kenderaan Sifar-Emisi (ZEV) yang mensasarkan 100% jualan kenderaan sifar pelepasan menjelang 2035. Sebaliknya, negeri-negeri seperti North Dakota, Mississippi, dan Louisiana melaporkan kadar penggunaan EV yang jauh lebih rendah, kurang daripada 2%.
Perbezaan ini sebahagian besarnya disebabkan oleh program ZEV yang diterima pakai oleh 15 negeri, menyebabkan jurang ketara dalam penggunaan EV antara negeri yang mengikuti garis panduan ZEV dan negeri bukan ZEV. Jurang ini mencerminkan kadar penggunaan EV yang tidak seragam di seluruh A.S., memandangkan sokongan regulasi dan keutamaan pengguna yang terus berubah.