BMW telah menyatakan pendirian tegas terhadap cadangan Suruhanjaya Eropah untuk mengenakan tarif tinggi ke atas kenderaan elektrik (EV) buatan China, dengan menggesa kerajaan Jerman supaya mengundi menolak langkah tersebut. Dalam kenyataannya pada hari Rabu, Ketua Pegawai Eksekutif BMW, Oliver Zipse, menyuarakan kebimbangan bahawa tarif ini boleh mencetuskan pertikaian perdagangan dengan China, yang bukan sahaja boleh merugikan industri eksport Jerman tetapi juga mengundang tindakan balas dari China, sekali gus meningkatkan ketegangan antara kedua-dua kuasa ekonomi itu.
Kesatuan Eropah (EU) dijadualkan mengundi pada 4 Oktober sama ada mahu mengenakan tarif sehingga 45% ke atas EV yang diimport dari China. Undian ini pada asalnya dirancang pada 25 September, namun telah ditangguhkan kerana rundingan yang masih berlangsung untuk mengelakkan tarif yang tinggi. Menurut laporan media, tarikh akhir ini masih boleh berubah kerana negara-negara anggota EU berhadapan dengan perbezaan pendapat mengenai isu tersebut.
Penangguhan ini mencerminkan kebimbangan yang lebih meluas dalam EU terhadap langkah perlindungan dan kesannya terhadap hubungan perdagangan sedia ada dengan China. Beberapa negara EU telah membina hubungan ekonomi yang kukuh dengan China, dan sesetengah daripada mereka bimbang bahawa tarif tersebut boleh menjejaskan kepentingan ekonomi mereka. Cui Hongjian, seorang profesor di Akademi Tadbir Urus Serantau dan Global di Beijing, menegaskan bahawa tarif ini berpotensi merosakkan hubungan perdagangan terbuka dan kerjasama yang telah dipupuk selama ini.
Bagi BMW dan pengeluar kenderaan Jerman yang lain, isu ini amat kritikal. BMW dalam kenyataannya menekankan bahawa sektor automotif Jerman sangat bergantung kepada China. Menurut data daripada Persatuan Industri Automotif, firma Jerman mengeksport kenderaan dan alat ganti automotif bernilai €26.3 bilion ke China pada tahun lalu. Sementara itu, barangan automotif bernilai €6.8 bilion telah diimport dari China, menggambarkan hubungan saling bergantung antara kedua-dua pasaran ini.
BMW, yang mengeluarkan model MINI Cooper dan Aceman elektrik di China, memberi amaran bahawa sebarang gangguan dalam perdagangan boleh memberi kesan segera kepada perniagaannya. Ini bukan kali pertama BMW menyuarakan kebimbangan tentang tarif. Pada bulan Julai, Zipse mengkritik pendekatan EU sebagai tidak praktikal dan memberi amaran bahawa ia boleh membahayakan pengeluar Eropah yang beroperasi di peringkat global.
Pengeluar automotif Jerman lain, seperti Mercedes-Benz, juga menyatakan kebimbangan. Mercedes-Benz menegaskan bahawa mereka menyokong dasar perdagangan yang liberal, berdasarkan peraturan Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO), dan menyatakan bahawa perdagangan bebas dan persaingan yang adil adalah penting untuk kemakmuran, pertumbuhan, dan inovasi.
China pula telah terlibat secara aktif dalam perbincangan dengan EU untuk mencari penyelesaian. Menteri Perdagangan China, Wang Wentao, baru-baru ini mengadakan perbincangan dengan pegawai EU, termasuk Naib Presiden Eksekutif Suruhanjaya Eropah dan Pesuruhjaya Perdagangan, Valdis Dombrovskis. Rundingan ini, yang berlangsung di Jerman, Itali, Belgium, dan ibu pejabat EU, dilaporkan telah menghasilkan beberapa persetujuan awal mengenai cara untuk menyelesaikan isu tersebut.
Dengan undian yang semakin hampir, seruan BMW agar berhati-hati menyerlahkan keseimbangan halus antara melindungi industri tempatan dan mengekalkan hubungan perdagangan antarabangsa yang kukuh. Keputusan daripada perbincangan ini bukan sahaja akan mempengaruhi industri automotif, tetapi juga mungkin memberi kesan yang lebih luas terhadap hubungan EU dan China.