Piston.my

Malaysia Kekal Komited untuk Persaingan Seimbang dalam Industri Kenderaan Elektrik

Malaysia sedang berhati-hati dalam menghadapi ketegangan perdagangan global, khususnya dengan ketegangan antara AS dan China, yang berpotensi memberi kesan terhadap rantaian bekalan teknologi. Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri, Tengku Zafrul Aziz, menekankan bahawa Malaysia komited terhadap dasar penglibatan terbuka dan seimbang dengan kedua-dua kuasa besar ini. Malaysia juga terus berusaha untuk kekal kompetitif dalam industri kenderaan elektrik (EV) yang berkembang pesat.

Ketika syarikat-syarikat global berusaha mempelbagaikan rantaian bekalan mereka, Malaysia menjadi destinasi pilihan untuk pelaburan teknologi dan automotif. Namun, terdapat cabaran besar. Sebagai contoh, industri solar Malaysia telah terkena tempias daripada tarif AS yang ditujukan kepada produk China, manakala sektor EV tempatan berdepan dilema antara menumbuhkan industri domestik dan menghadapi persaingan import China.

Pengeluar EV China dijangka memperluas kehadiran mereka di Asia Tenggara kerana menghadapi sekatan di AS dan Eropah. Walaupun beberapa negara mengenakan tarif untuk mengehadkan import China, Malaysia masih mengelakkan langkah tersebut. Menurut Zafrul, Malaysia mahu menggalakkan persaingan sihat antara pembuat kereta tempatan seperti Perodua dan Proton, sambil mengekalkan dasar ekonomi terbuka.

Di bawah pimpinan Perdana Menteri Anwar Ibrahim, Malaysia telah menetapkan matlamat untuk menjadikan 15% kenderaan di jalan raya sebagai EV menjelang 2030. Namun, halangan seperti harga EV yang tinggi dan kekurangan infrastruktur pengecasan menghambat pertumbuhan. Pada November 2023, hanya 10,000 EV telah didaftarkan di Malaysia, jauh lebih rendah berbanding jumlah jualan kereta baharu yang hampir 800,000 pada tahun tersebut.

Untuk memacu pertumbuhan EV, Malaysia menawarkan insentif kepada pembuat kereta asing bagi menggalakkan pengeluaran tempatan, dengan fokus pada peningkatan penggunaan komponen buatan tempatan. Malaysia juga telah menghadkan import EV yang berharga di bawah RM100,000 untuk melindungi pengeluar tempatan seperti Perodua dan Proton.

Proton, melalui kerjasama dengan Geely Holdings dari China, telah memperkenalkan EV berjenama tempatan pertamanya, e.MAS7, manakala Perodua sedang membangunkan model EV yang dijangka berharga di bawah RM100,000 menjelang 2025. Zafrul juga optimis mengenai minat Tesla terhadap pasaran Malaysia, walaupun terdapat persaingan daripada pembuat EV China.

Walaupun sektor solar telah terkesan oleh tarif akibat ketegangan perdagangan AS-China, Zafrul menegaskan bahawa Malaysia tetap komited untuk terus terlibat dengan kedua-dua negara bagi melindungi industri penting seperti semikonduktor.

Zafrul, yang berpindah dari dunia korporat ke arena politik pada 2020, turut membayangkan aspirasi untuk melanjutkan kerjaya politiknya selepas tempoh Senatnya berakhir, dengan harapan untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang.

Fuelled by cigarettes, coffee and 90's rock music

Artikel Berkaitan