Maserati kini menghadapi cabaran besar dengan penurunan mendadak dalam jualan, seperti yang dilaporkan dalam laporan setengah tahun Stellantis 2024. Penghantaran kepada pelanggan menurun daripada 15,300 unit pada separuh pertama 2023 kepada hanya 6,500 unit pada Jun 2024. Carlos Tavares, Ketua Pegawai Eksekutif Stellantis, menyifatkan masalah ini sebagai kesilapan pemasaran yang tidak berkesan, bukan disebabkan kelemahan produk atau harga Maserati.
Penurunan ini memberi tekanan kepada jenama ikonik tersebut, terutamanya dengan kenyataan Tavares sebelum ini bahawa jenama yang gagal menjana keuntungan boleh berdepan penutupan. Walaupun Maserati tidak disebut secara langsung, ia menghadapi risiko yang sama seperti jenama lain dalam kumpulan Stellantis yang berprestasi rendah.
Sebagai langkah untuk memulihkan prestasinya, Maserati berusaha memperbaharui dan memperluaskan barisannya dengan GranCabrio Folgore elektrik sepenuhnya dan rancangan masa depan termasuk MC20 Folgore pada 2025, SUV elektrik besar pada 2027, dan Quattroporte elektrik sepenuhnya pada 2028. Ini adalah sebahagian daripada strategi jangka panjang Maserati untuk meningkatkan daya saingnya dalam pasaran yang semakin berubah ke arah elektrifikasi.
Walaupun menghadapi cabaran ini, Stellantis tetap komited kepada semua 14 jenama di bawahnya, termasuk Maserati. Syarikat itu berikrar untuk memberi masa kepada setiap jenama sehingga akhir dekad ini untuk membuktikan kelangsungan mereka, termasuk jenama lain seperti Lancia dan DS Automobiles yang turut menghadapi kesukaran.