Piston.my

Proton e.MAS 7 Menjalani Ujian Intensif Di Sekitar Peninsular Malaysia

Selepas pengenalan kenderaan elektrik nasional pertama yang menjadi tumpuan semasa sambutan Hari Kebangsaan ke-67 di Putrajaya baru-baru ini, PRO-NET meluahkan keyakinannya terhadap ujian jalan raya Proton e.MAS 7 yang sedang dijalankan.

SUV segmen-C ini hadir dengan platform Global Modular Architecture (GMA), sistem pendorong elektrik pintar 12-dalam-1 terkini, seni bina bateri Cell-To-Body, serta Sistem Penghubung Flyme Auto yang inovatif. Hasil ujian awal menunjukkan prestasi yang memberangsangkan untuk fasa percubaan tempatan.

Ujian Tempatan untuk EV Nasional Malaysia
PRO-NET kini menjalankan ujian intensif menggunakan enam unit Proton e.MAS 7, dikendalikan oleh jurutera pakar merentasi pelbagai kawasan di Semenanjung Malaysia. Ujian ini penting untuk memastikan kenderaan tersebut sesuai dengan persekitaran tempatan, memenuhi tuntutan pasaran Malaysia, dan mengesahkan ketahanan serta kebolehsuaian teknologinya.

Antara ujian yang dilakukan termasuklah Ujian Ketahanan Adaptif (DAT), Ujian Jalanan Elektrikal (ERT), Ujian Sistem Bantuan Pemandu (ADAS), dan Ujian Kebolehpercayaan Kualiti (QRT). Di samping itu, sistem navigasi, Digital Head Unit (DHU), dan Penyedia Sistem Telematik (TSP) turut diuji dan ditambah baik secara berterusan.

Setakat ini, ujian simulasi DAT dijalankan untuk menilai corak lalu lintas dan faktor persekitaran tempatan. Sistem navigasi kereta juga dikalibrasi bagi mencerminkan peta jalan Malaysia dengan lebih tepat serta mengoptimumkan tangkapan frekuensi radio tempatan, terutama di kawasan luar bandar, pergunungan, dan laluan stesen kereta api. Ujian Elektrikal (ERT) melibatkan pemanduan sejauh 10,000 km bagi mengesahkan keserasian fungsi elektronik, sementara sistem ADAS diuji dalam pelbagai situasi seperti kawasan letak kereta, simpang jalan, dan jalan bertingkat.

Peningkatan Pengalaman Pengguna Tempatan
Jurutera Proton turut memberi tumpuan pada penyesuaian komponen perisian untuk DHU, memastikan terjemahan bahasa daripada China ke Bahasa Inggeris Malaysia lebih tepat dan bersesuaian dengan konteks tempatan. Usaha kerjasama antara PROTON dan Geely ini menjadikan Proton e.MAS 7 sebagai kenderaan yang bukan sekadar membawa jenama Malaysia, tetapi benar-benar menghayati jiwa tempatan.

Dalam ujian ketahanan, jurutera melaksanakan 49 penambahbaikan yang diambil daripada teknologi Geely untuk memastikan Proton e.MAS 7 memenuhi piawaian tempatan dan global. Ini termasuk prestasi beban, kawalan kestabilan elektronik, serta kemampuan meredah air sehingga kedalaman 400mm untuk menghadapi situasi banjir, di mana Proton e.MAS 7 mengatasi Geely Galaxy E5 dalam ujian ini. Ujian banjir dijalankan pada bulan Julai, dengan laluan berbonggol untuk mencerminkan keadaan jalan raya sebenar di Malaysia.

Keselamatan dan Ketahanan Maksimum
Proton e.MAS 7 juga akan menjalani akreditasi ASEAN NCAP, yang bertujuan menguji ketahanan kenderaan pada tahap maksimum untuk memastikan keselamatan penumpang. Ujian QRT pula akan melibatkan pemanduan sejauh 100,000 km untuk menilai prestasi brek, penggunaan kuasa, dan pecutan. Selain itu, ujian perisian turut menjadi fokus utama, menggambarkan komitmen Proton dalam menghasilkan kenderaan yang memenuhi jangkaan pengguna Malaysia.

Proton e.MAS 7 di Jalan Raya Malaysia
Sebagai sebahagian daripada fasa ujian, orang ramai mungkin berpeluang melihat Proton e.MAS 7 di jalan raya Malaysia tidak lama lagi. Perhatikan di sekitar anda ketika kenderaan elektrik ini mula menjelajah jalan-jalan tempatan sebagai sebahagian daripada usaha membawa mobiliti lestari ke Malaysia.

Zhang Qiang, Ketua Pegawai Eksekutif PRO-NET, berkata, “Saya amat teruja melihat Proton e.MAS 7 memasuki fasa ujian tempatan yang penting ini. Ia merupakan langkah besar ke arah menghasilkan kenderaan yang bukan sahaja melambangkan kemajuan teknologi, tetapi juga memenuhi keperluan pasaran tempatan. Pasukan kami komited untuk memastikan Proton e.MAS 7 mencapai piawaian kualiti dan kebolehpercayaan tertinggi sebelum pelancarannya.”

A car stirs the soul, a motorbike is the soul. Keshy has been a motoring journalist for over a decade and has written for and founded a number of Malaysian motoring titles including Piston.my, Bikesrepulic.com, Motomalaya.net and other mass media titles.

Artikel Berkaitan