Piston.my

CEO BMW Tidak Menyokong Rancangan Pengharaman Kereta Enjin Pembakaran

Ketua Pegawai Eksekutif BMW, Oliver Zipse, telah menyuarakan bantahan keras terhadap rancangan Kesatuan Eropah (EU) untuk mengharamkan penjualan kereta dengan enjin pembakaran baharu menjelang 2035. Zipse menganggap langkah tersebut sebagai “pendekatan yang salah” dan menekankan perlunya pengembangan e-bahan api yang lebih cepat.

Perkara Utama

  • Perundangan EU 2035: EU merancang untuk mengharamkan penjualan kereta bukan pelepasan sifar baru mulai 2035. Ini termasuk larangan terhadap enjin pembakaran baharu kecuali ia menggunakan bahan api neutral karbon seperti e-bahan api.

  • Kritikan Zipse: Zipse berpendapat bahawa Suruhanjaya Eropah perlu mempercepatkan penghasilan e-bahan api untuk menjadikannya praktikal menjelang tarikh akhir. Beliau berpendapat bahawa tanpa kemajuan yang ketara, undang-undang tersebut boleh dilihat sebagai larangan ke atas enjin pembakaran, yang beliau anggap sebagai “penyelesaian palsu.”

Isu Daya Daya E-bahan Api

  • Cabaran Pengeluaran: Pengeluaran e-bahan api memerlukan tenaga yang intensif, menggunakan hidrogen ‘hijau’ yang dihasilkan melalui elektrolisis air menggunakan elektrik boleh diperbaharui. Laporan Agensi Tenaga Antarabangsa 2019 menunjukkan bahawa pengeluaran hidrogen hari ini memerlukan lebih banyak tenaga daripada yang ada di EU.

  • Peruntukan Tenaga: Beberapa pengkritik, termasuk Zipse, mencadangkan bahawa tenaga yang diperlukan untuk pengeluaran e-bahan api mungkin lebih baik digunakan secara langsung untuk menjana kenderaan elektrik berbanding menyokong pengeluaran e-bahan api.

Respons Industri

  • Pelaburan Porsche: Porsche telah melabur dalam Highly Innovative Fuels (HIF), yang mengendalikan kilang Haru Oni di Chile untuk menghasilkan e-metanol. Bahan api ini digunakan dalam siri perlumbaan Mobil 1 Supercup Porsche.

  • Sokongan Ferrari: Ketua Pegawai Eksekutif Ferrari, Benedetto Vigna, juga telah menyokong pembangunan bahan api neutral karbon, menekankan peranan potensi mereka dalam masa depan enjin pembakaran dalaman.

Peralihan Formula 1

  • Rancangan Masa Depan: Mulai 2026, Formula 1 akan beralih kepada bahan api neutral karbon mengikut peraturan teknikal baharu, menunjukkan komitmen industri yang lebih luas terhadap teknologi bahan api mampan.

Kenyataan Oliver Zipse mencerminkan perbahasan lebih luas dalam industri automotif mengenai cara terbaik untuk mengurangkan pelepasan dan mencapai pengangkutan yang mampan. Walaupun rangka kerja perundangan EU bertujuan untuk memacu peralihan kepada kenderaan pelepasan sifar, peranan dan keberkesanan e-bahan api dalam peralihan tersebut masih menjadi topik yang dipertikaikan dan berkembang.

Fuelled by cigarettes, coffee and 90's rock music

Artikel Berkaitan