Piston.my

Kebangkitan Kenderaan Elektrik: Cabaran dan Peluang untuk Mekanik Tradisional

Kebangkitan kenderaan elektrik (EV) telah mengubah landskap automotif secara drastik, memberikan cabaran serta peluang baru kepada mekanik tradisional. Dengan peningkatan populariti EV, mekanik di seluruh dunia, termasuk Malaysia, perlu menyesuaikan diri dengan teknologi baharu ini untuk kekal relevan dalam industri.

Cabaran Penyesuaian

Menurut The Star, Mohd Shazwan Ariffin, ketua mekanik bengkel berusia 37 tahun, mengakui bahawa dia menghadapi kesukaran dalam menyesuaikan diri dengan peralihan dari enjin pembakaran dalaman ke pacuan elektrik. “Saya terkejut dengan perubahan ini,” katanya. “Dengan EV yang menampilkan motor elektrik dan bukannya enjin tradisional, saya mendapati diri saya tidak dapat menawarkan banyak bantuan kepada pemiliknya.”

Sentimen serupa disuarakan oleh Mohd Faizul Husain, 40, pemilik bengkel auto dengan pengalaman lebih 15 tahun. Beliau meramalkan bahawa kemasukan kenderaan elektrik akan memberi impak besar kepada bengkel kereta bebas dalam dekad yang akan datang. “Jika kita tidak menyesuaikan diri, industri bengkel bebas boleh menghadapi cabaran besar atau bahkan tidak wujud lagi,” katanya. Faizul menekankan kepentingan meningkatkan kemahiran dan memperoleh pengetahuan baharu tentang pembaikan EV untuk memastikan daya maju bengkel tempatan di masa hadapan.

Statistik Jualan dan Kenaikan Permintaan

Statistik terkini daripada Jabatan Perangkaan menunjukkan peningkatan dramatik dalam jualan EV di Malaysia. Pada separuh pertama 2024, sebanyak 10,663 kereta elektrik telah dijual, lebih daripada dua kali ganda berbanding 4,409 unit yang dijual dalam tempoh yang sama pada 2023. Lonjakan dalam penggunaan EV ini menandakan peralihan yang jelas dalam pasaran automotif, mendesak mekanik untuk berkembang seiring dengan trend ini.

Langkah Penyesuaian dalam Industri

Chan Kok Hoe, seorang lagi pemilik bengkel, telah mula mengambil langkah ke arah penyesuaian dengan meneliti EV secara mendalam. Chan telah membeli beberapa model EV dan mempelajari perbezaan dalam servis berbanding kenderaan tradisional. “Banyak EV menggunakan brek elektromagnet dan sistem suspensi, yang bermaksud mereka tidak memerlukan pad brek atau penyerap hentak,” jelasnya. Chan juga menyebut bahawa selang perkhidmatan EV boleh memanjang sehingga 20,000km, peningkatan yang ketara berbanding kenderaan konvensional.

Pengalaman Chan di pusat servis EV telah mendedahkan penggunaan alatan khusus dan perlindungan tambahan seperti sarung tangan dan sut tebal untuk menangani komponen voltan tinggi. “Mereka memakai sarung tangan dan sut tebal untuk melindungi daripada kejutan elektrik,” katanya.

Potensi dan Peluang Masa Depan

Walaupun terdapat cabaran, Chan optimis tentang potensi bengkel bebas untuk kekal relevan. Beliau percaya bahawa walaupun pemilik EV baharu mungkin bergantung pada pusat servis yang dibenarkan semasa tempoh jaminan, akan ada peluang untuk mekanik bebas menawarkan perkhidmatan selepas tempoh tersebut. Chan menggesa rakan-rakannya untuk memulakan latihan dan penyesuaian sekarang untuk merebut peluang ini.

Kebangkitan kenderaan elektrik merupakan detik penting bagi industri pembaikan automotif. Untuk memastikan daya saing, mekanik tradisional mesti menerima perubahan ini dan melabur dalam peningkatan kemahiran. Laluan ke hadapan memerlukan usaha bersepadu daripada institusi vokasional dan profesional industri untuk memastikan peralihan yang lancar dan kecemerlangan berterusan dalam perkhidmatan automotif.

Mekanik digalakkan untuk meneroka program latihan vokasional dan bengkel industri yang direka untuk melengkapkan mereka dengan kemahiran yang diperlukan untuk era kenderaan elektrik, memanfaatkan peluang yang ada untuk kekal berdaya saing dalam industri yang sedang berkembang ini.

Fuelled by cigarettes, coffee and 90's rock music

Artikel Berkaitan